326. مخاطبان و مجموعه‌های تلویزیونی ( قرائت های زنان از مجموعه‌ پرواز در حباب)

جمال مجمدی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، ، صفحه 79-110

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.004

چکیده
  تلاش اصلی این مقاله، تبیین نحوه قرائت یا رمزگشایی، مجموعه‌های تلویزیونی توسط مخاطبان (زنان) است. این پرسش که مجموعه‌های تلویزیونی، به مثابه گفتمان‌هایی ترکیبی، چه معناها، ایده‌ها و ارزش‌هایی را ( از طریق به‌کارگیری یک سری تمهیدات، سازوکارها و شگردهای فنی و نیز به واسطه برخی رمزگان اجتماعی و ایدئولوژیک ) مرجح می‌سازند و مخاطبان ...  بیشتر

327. بازنمایی اقلیت های قومی در سریال های تلویزیونی

محمد رضایی؛ عباس کاظمی

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 91-118

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.005

چکیده
  مطالعه فرآیند بازنمایی در رسانه ها از حوزه های مهم پژوهشی در مطالعات فرهنگی است. ما در این مقاله، تحت تاثیر رویکرد برساخت گرایانه بازنمایی استوارت هال، اشکال بازنمایی رسانه ای قومیت را در مجموعه های تلویزیونی ایرانی بررسی می کنیم. برای این منظور، دو مجموعه اگه بابام زنده بود و آهوی ماه نهم را به شیوه ای کیفی تحلیل کرده ایم. پرسش ...  بیشتر

328. الگوی استفاده از اینترنت: محیط یادگیری و بافت فرهنگی و اجتماعی

حسین ابراهیم‌ابادی

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1388، ، صفحه 97-118

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.005

چکیده
  کاربرد اینترنت وشبکه وب در فرایند آموزش و یادگیری، علاوه بر اهداف و برنامه درسی به زمینه‌هایی مانند"فرهنگ کسب شده از زندگی و فضاهای واقعی" ،"شیوه‌های تعامل وکسب تجربه در محیط‌های مجازی" و به‌طور کلی با" الگوی ارتباط واستفاده از اینترنت " وابسته است. مقاله پیش رو الگوی استفاده از اینترنت را بر اساس داده‌های تحقیقی که در سال تحصیلی ...  بیشتر

329. برنامه‌ریزی زبان، فرهنگ زبانی و مؤلفه‌های آن (مطالعه‌ای موردی در شهر تهران)

نگار داوری اردکانی

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 99-122

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.005

چکیده
  اصطلاح «فرهنگ زبانی» یکی از اصطلاحات تخصصی حوزه جامعه‌شناسی زبان و مردم‌شناسی زبان است. مفهوم «فرهنگ زبانی»، مؤلفه‌ها و رابطه آن با برنامه‌ریزی زبان موضوع مورد بحث این مقاله است. توجه علمی و موشکافانه به موضع فرهنگ زبانی در سطوح خرد و کلان آن، برای تحلیل، تعلیل و تنظیم برخی مسائل اجتماعی زبان و از جمله برنامه‌ریزی زبان ...  بیشتر

330. ارتباطات بین‌دانشگاهی و نقش آن در گسترش همکاری‌های فرامرزی

علی خورسندی طاسکوه؛ محمدجواد لیاقتدار

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، ، صفحه 111-132

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.005

چکیده
  زیستن در عصر صورت‌‌بندی‌های نوین اجتماعی، بدون ارتباط با دیگر عناصر فرهنگی و تمدنی، تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد. امروزه دستیابی به پیشرفت و توسعه نیز مستلزم برخورداری از سطحی مؤثر از همکاری‌ها و تعاملات برون‌مرزی است. از لحاظ فلسفی و تاریخی، نهاد دانشگاه، هم از منظر کارکردی و هم از منظر رویکردی، دارای سابقه‌ای طولانی در زمینه ...  بیشتر

331. کاربری تفننی اینترنت توسط کاربران 25 تا 40 سال شهر تهران

بهزاد دوران؛ احمد گنجی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 115-129

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.005

چکیده
  این مقاله گزارش بخشی از پژوهشی است که برای پاسخ‌گویی به دو پرسش اصلی زیر اجرا شد: نخست اینکه کاربری تفننی اینترنت توسط کاربران 25 تا 40 سال شهر تهران تا چه اندازه و در چه قالب‌هایی شایع است؟ و دوم اینکه این نوع کاربری در طی زمان (از آغاز کاربری تا زمان اجرای پژوهش) چه تغییری کرده است؟ پژوهش به روش توصیفی و کیفی طراحی و اجرا شد و داده‌های ...  بیشتر

332. ادراک گروه‌های قومی از تصاویر رسانه‌ای خود

کاووس سید امامی

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 119-142

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.006

چکیده
  سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان فراگیر‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه کشور، نقش بسزایی در پروراندن شناخت و درک مردم از گروه‌های‌ قومی و تعریف روابط میان‌گروهی در کشور برعهده دارد. شواهد پژوهشی نشان می‌‌دهد که اقوام ایرانی، تصاویر پخش‌شده از سیما درباره خود را چندان مطلوب نمی‌‌یابند. برای فهم عمیق‌تر درک خود اعضای گروه‌های ...  بیشتر

333. فرهنگ جوانان و تلفن همراه

محمدسعید ذکایی؛ وحید ولی‌زاده

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1388، ، صفحه 119-152

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.006

چکیده
  فرهنگ فراغت جوانان در ایران به‌سرعت تحت تأثیر فرهنگ رسانه‌های دیجیتال قرار گرفته است. تلفن همراه به‌عنوان شکل جدیدی از رسانه ارتباطی، مرزهای جدیدی را در شکل‌دهی به ارزش‌ها و هویت جوانان ایجاد کرده و علاوه بر تسهیل و تسریع برقراری ارتباط، الگوهای ارتباطی جوانان را نیز دستخوش تغییرهایی ساخته است. مقاله حاضر با اتکا بر یافته‌های ...  بیشتر

334. بازتاب نگرش فرهنگی غرب نسبت به ایران در ساخت های زبانی نشریات انگلیسی زبان

مریم سادات غیاثیان

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 123-139

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.006

چکیده
  در این مقاله سعی بر آنست تا با معرفی دو رویکرد اصلی در شرق‌شناسی -شرق‌شناسی کلاسیک و شرق‌شناسی نوین- نگرش غرب نسبت به شرق در سطح کلان و اسلام در سطح خرد در هر یک از این دو رویکرد بررسی و رویدادهای مؤثر در ایجاد شرق‌شناسی نوین برشمرده شود. حادثه یازدهم سپتامبر 2001، یکی از اتفاقات مهم و تأثیرگذار در قرن حاضر و شرق‌شناسی نوین بوده است. ...  بیشتر

335. معناشناسی جدید ارتباطات: زمینه سازی برای شناخت عمیقتر رابطه فرهنگ و رسانه

حسن بشیر

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 131-155

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.006

چکیده
  با توجه به اینکه عصر کنونی «عصر ارتباطات» شناخته شده است و بهرغم اینکه تعاریف متعددی تا کنون برای مفهوم ارتباطات ارائه شده، اما هنوز این مفهوم نیازمند تعریفی مناسبتر و جامعتر است.یکی از مشکلات جدی در تعریف ارتباطات، بدیهی بودن معنای آن و تحقق آن در همه ابعاد زندگی است. بدیهی بودن معنای ارتباط به معنای دستیابی به تعریف روشن آن ...  بیشتر

336. بررسی تفاوت های قومیتی دانشجویان از نظر فعالیت در کانون های فرهنگی دانشگاه ها

حسین سراج زاده؛ جمال ادهمی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، ، صفحه 135-158

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.006

چکیده
  کانون های فرهنگی و علمی دانشگاه ها با هدف فراهم آوردن شیوه ای سالم و مفید برای گذران اوقات فراغت دانشجویان و افزایش مهارت های اجتماعی آنان ایجاد شده اند و توسعه یافته اند. با این وجود، به نظر می رسد گروه های مختلف دانشجویی از نظر فعالیت در این کانون ها و استفاده از برنامه های آن وضعیت مشابهی ندارند. از جمله، شواهدی وجود دارند که گاه کانون ...  بیشتر

337. ارتباطات بین‌ فرهنگی: ترجمه و تأثیر آن در فرایندهای جذب و طرد

فرزان سجودی

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 141-154

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.007

چکیده
  در این مقاله از دیدگاه نشانه‌شناسی فرهنگی روابط بین‌ فرهنگی و تأثیر ترجمه بر این روابط و همچنین عملکرد ترجمه در فرایندهای جذب یا طرد جنبه‌هایی از فرهنگ‌های دیگر را بررسی کرده‌ایم. نشان می‌دهیم که پویایی فرهنگی محصول ارتباطات بین‌ فرهنگی است و ترجمه، سازوکار اصلی این گونه ارتباطات است. در جریان ترجمه است که فرهنگ‌ها بر غنای یکدیگر ...  بیشتر

338. بررسی زبانی نسبت دوستی و ریاست در اندیشۀ سیاسی فارابی

مرتضی بحرانی؛ ابوالفضل شکوری

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 143-158

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.007

چکیده
  در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی زبانی آثار فارابی، رابطۀ میان ریاست و دوستی یا به بیان دیگر، میان شیوۀ حکومت (یعنی نوع نظام) و سبک روابط بین اشخاص، مورد بررسی قرار گیرد. دوستی از جمله مقولاتی است که در تاریخ اندیشه سیاسی،‌ همواره جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. این مقوله از دیرباز در یونان با مقولات دیگری چون عدالت،‌ ...  بیشتر

339. بخش فارسی صدای امریکا: توفیق یا شکست رسانه تلویزیونی در دیپلماسی عمومی

محمدعلی موسوی؛ جواد اصغری‌راد

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1388، ، صفحه 153-165

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.007

چکیده
  از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و قطع روابط سیاسی با امریکا که منجر به حذف نهادهای فرهنگی و آموزشی آن در ایران شد، رسانه‌های بین‌المللی امریکا به‌عنوان یکی از ارکان دیپلماسی عمومی آن کشور، نقش تعیین‌‌کننده‌ای در قبال ایران ایفا می‌کنند. مقاله حاضر با تکیه بر مطالعه موردی درباره بخش فارسی شبکه «صدای امریکا» سعی در تخمین ارزیابی ...  بیشتر

340. روزنامه‌نگاری همراه و پوشش خبری جنگ عراق: مطالعه موردی فاکس نیوز

یونس شکر خواه؛ فاطمه کمالی چیرانی

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 155-174

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.008

چکیده
  دولت‌های آمریکا همیشه تلاش می‌کردند تا رسانه‌ها را در جهت منافع سیاسی و اقتصادی صاحبان قدرت، کنترل کنند. تحلیل های نوام چامسکی سوگیری رسانه‌های آمریکایی را به نفع منافع «اقتصاد سیاسی» و «جانبداری از اسرائیل » نشان می دهد. همچنین، پژوهش‌ها مشخص می‌کند که جهت‌گیری آمریکا در کنترل پوشش خبری، در مواقع بحرانی تشدید می‌شود. ...  بیشتر

341. ارزشیابی پویانمایی های دینی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

نعمت الله موسی پور؛ فریبا درتاج

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 157-182

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.007

چکیده
  در این مقاله که به منظور ارزشیابی پویانماییهای دینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، اصول حاکم بر تولید پویانماییشناسایی شد که بر شانزده اصل مشتمل است. برای بررسی میزان استفاده از اصول مذکور در تولید پویانماییها فهرست بررسی (چک لیست) لازم تهیه شد و دادهها از بررسی و تحلیل دو پویانمایی مذهبی، دو پویانمایی غیرمذهبی داخلی ...  بیشتر

342. هرمنوتیک و مسئله تاریخمندی فهم انسانی

غلام رضا جمشیدیها؛ وحید شالچی

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 159-184

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.008

چکیده
  آیا اساساً دستیابی به عینیت در فهم تاریخ ممکن است؟ به عبارت دیگر، آیا می‌توانیم از یک رخداد تاریخی، گزارشی کاملاً عینی و بدون تأثیر از ارزش‌ها، نگرش‌ها و منافع خودمان ارائه دهیم؟ آیا رسیدن به یک «تاریخ کامل» و تفسیر کامل از یک جریان تاریخی ممکن است؟ و آیا اگر چنین چیزی ممکن نیست، می‌باید در نقطه مقابل، هر روایتی از تاریخ را ...  بیشتر

343. جوانان و مصرف توریسم

عبدالحسین کلانتری؛ محمد فرهادی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، ، صفحه 159-191

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.007

چکیده
  این مقاله در پی مطالعه و بررسی توریسم جوانان است و در این راستا استدلال می‌کند مطالعۀ توریسم‌ جوانان جدا از سایر رفتارهای جوانان و خرده‌فرهنگ جوانی،میسر نیست. از این منظر ، فرهنگ جوانان را از دریچه مصرف قابل بررسی می‌داند و بر همین قیاس توریسم جوانان را مصرف زمان، مکان و نشانه ارزیابی می‌کند. با این رویکرد ، پس از مرور مباحث نظری ...  بیشتر

344. بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی در رسانه؛ مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری

حشمت‌سادات معینی‌فر

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1388، ، صفحه 167-197

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.008

چکیده
  رسانه‌ها در کنار خانواده و آموزش و پرورش، از جمله عوامل جامعه‏پذیر کردن افراد یک جامعه هستند. آنچه رسانه‌ها به نمایش می‏گذارند هم برگرفته از فرهنگ جامعه است و هم تأثیرگذار بر‏ آن. تأثیرگذاری رسانه‌ها، در مراحل و مواردی چشمگیر است. به عنوان مثال افرادی که ارتباطات اجتماعی محدودتری دارند، فرصت بیشتری را با رسانه‌هایی همچون تلویزیون ...  بیشتر

345. هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز با توجه به عامل رسانه

محمدرضا جوادی یگانه؛ جلیل عزیزی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 183-213

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.008

چکیده
  هویت اجتماعی و هویت فرهنگی از جمله ابعاد مهم هویتی هستند که به دلیل ماهیت و محتوایی که دارند، شاید بتوان آنها را از ابعاد مهم هویت قلمداد کرد. این مقاله درصدد است پاسخی قانع کننده و علمی به این پرسش بدهد که میزان تعلق به هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان چقدر است و چه عواملی بر روی آن تأثیر میگذارد. در این راستا، و برای دستیابی به الگویی ...  بیشتر

346. تأثیر اینترنت بر افزایش سرمایۀ انسانی و سرمایۀ ارتباطی اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه‌های برگزیده

مهدی منتظرقائم

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 185-211

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.009

چکیده
  اینترنت و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، همۀ فرآیندهای مورد نیاز برای اتّخاذ، تدوین و انتقال دانش به‌ویژه در سازمان‌های علمی- آموزشی و پژوهشی را متأثّر ساخته است. مجموع فرآیندهای سازمانی مورد نظر، بخشی از سرمایۀ فکری در هر سازمان است. سرمایۀ فکری، به‏طور خلاصه، دارایی‌های نامرئی و غیرملموس سازمان است که برای رسیدن به ...  بیشتر

347. بررسی تعامل و تقابل رسانه و مذهب در خاورمیانه با تأکید بر ایران

حسن خانی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 215-231

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.009

چکیده
  مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای ...  بیشتر

348. رویکردهای غربی به جامعه شناسی فرهنگ و انتقال به پسامدرنیسم فرهنگی و فرهنگ شناسی

هاله لاجوردی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 233-256

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.010

چکیده
  در این مقاله تلاش شده است تا به طور خلاصه و به میزان حوصله هر مقاله، مروری شود بر شاخص‏ترین مکاتب غربی جامعه‏شناسی فرهنگ و علت شکل‏گیری آنها؛ مکاتب شاخصی که عمدتاً، در فضای دانشگاهی ایران تدریس یا درباره آنها بحث و مناقشه میشود. با مرور این مکاتب می‏توان دو اصل و قاعده را به طور مشترک، حتی در بین مکاتب فکری ظاهراً مغایر با هم، ...  بیشتر