مطالعات فرهنگی
ارائه الگوی سواد رسانه‌ای برای دختران نوجوان کاربر اینستاگرام

مهتاب مهربان؛ احسان شاه قاسمی

دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 147-167

https://doi.org/10.22035/jicr.2021.443

چکیده
  نوآوری‌ها و دگرگونی‌های فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، جهان را تغییر داده است؛ در چنین شرایطی رسانه‌ها، دنیای جدید را کنترل می‌کنند و بسیاری از مناسبات انسان، به‌وسیله فناوری‌های رسانه‌ای نوین هدایت می‌شود. افزون‌براین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به‌سرعت درحال رشد است و به حوزه‌های گوناگون زندگی بشر کشیده شده است. در ...  بیشتر

تعاملی‌بودن در بازی رایانه‌ای «فراخوانی به خدمت»

مسعود کوثری؛ احسان شاقاسمی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1388، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.001

چکیده
  نظریه‌پردازان ارتباطات مدت‌هاست از یکسویه بودن رسانه‌های جمعی انتقاد کرده و مخاطبان را تا‌ اندازه زیادی منفعل دانسته‌اند. آنان راه‌حل خروج از این انفعال را دوسویه کردن ارتباط رسانه و مخاطب و به عبارت دیگر افزایش تعاملی‌بودن رسانه‌ها دانسته‌اند. اگرچه تلفن نخستین وسیله ارتباطی کاملاً تعاملی بود، اما تا پیدایش رسانه‌های نوین ...  بیشتر

نظریه و نقد
بی‌تی‌اس در ایران: یک پژوهش ژرف

احسان شاه قاسمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1403

https://doi.org/10.22035/jicr.2024.3289.3570

چکیده
  بی‌تی‌اس یک گروه کره‌ای است که بیش از ده سال از آغاز کار آن می‌گذرد و در مدتی کوتاه به یکی از پرطرفدارترین گروه‌های موسیقی نه تنها در کره بلکه همچنین در جهان تبدیل شد. این گروه در ایران هم میلیون‌ها طرفدار کودک و نوجوان (عمدتاً دختر) دارد و در سال‌های اخیر به یک نگرانی عمده برای پدرومادرها، آموزگاران و حتی سیاست گذاران فرهنگی بدل ...  بیشتر