سید ابوالحسن ریاضی؛ بانودخت نجفیانپور
چکیده
هدف این پژوهش مطالعة عوامل مؤثر فرهنگی اجتماعی و روانشناختی در خودکشی و شناسایی آنها بهصورت بومشناختی و همچنین مقایسة این عوامل در بین زنان اقدامکننده به خودکشی در دو کشور ایران و تاجیکستان است، که با استفاده از رویکرد روششناسی کیفی انجام شده است. نمونهگیری از افراد بهصورت اشباعی، شصت نفر (از هر کشور سی نفر)، از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعة عوامل مؤثر فرهنگی اجتماعی و روانشناختی در خودکشی و شناسایی آنها بهصورت بومشناختی و همچنین مقایسة این عوامل در بین زنان اقدامکننده به خودکشی در دو کشور ایران و تاجیکستان است، که با استفاده از رویکرد روششناسی کیفی انجام شده است. نمونهگیری از افراد بهصورت اشباعی، شصت نفر (از هر کشور سی نفر)، از طریق مصاحبههای عمیق (با پایایی مناسب) انجام شده و تا اشباع دادهها ادامه یافته است. نتایج این مطالعه که مبتنی بر دادههای کدگذاریشدة حاصل از مصاحبة عمیق انجام شده بود نشان داد که عوامل مهم دخیل در خودکشی در هر دو کشور ایران و تاجیکستان، که ریشه در فقر و فقر سنتی دارد، بهترتیب اهمیت عبارتاند از: 1. خشونت خانوادگی 2. القای فرهنگی (از کودکی با ذهنیت گفتار تهدید به خودکشی در مشاجرات والدین آشنا میشوند) 3. روابط سرد خانوادگی 4. ازدواج اجباری 5. مسئولیت بیشازاندازه 6. فقدان حریم خصوصی 7. چندهمسری 8. تعصبات نامعقول 9. فقدان ارتباط مناسب بین نسلها. تفاوت موجود بین دو کشور این است که در مورد چندهمسری، مردان تاجیک علیرغم قانون تکهمسری، چندزنی را بهصورت غیرقانونی انتخاب میکنند که پشتوانة قانونی ندارد. همچنین در مورد تعصبات نامعقول، از دفن زن مسلمان منتحر در گورستان مسلمانان، امتناع میورزند.
سید ابوالحسن ریاضی
چکیده
با توجه به آنکه فرهنگ مصرفی امروزه خصوصیت اصلی جامعة مدرن قلمداد میشود و فرهنگ جامعة ایران نیز در نتیجة تبادلات فرهنگیِ اثرگذار، درحال گذار به وضعیت مدرن محسوب میشود، ارائة تصویری از فرهنگ مصرفی جامعة ایران میتواند به ارائة تحلیلی دقیق از نحوة گذار از جامعة سنتی به مدرن منجر گردد. در این مقاله دادههای پیمایش ملیِ گرایشهای ...
بیشتر
با توجه به آنکه فرهنگ مصرفی امروزه خصوصیت اصلی جامعة مدرن قلمداد میشود و فرهنگ جامعة ایران نیز در نتیجة تبادلات فرهنگیِ اثرگذار، درحال گذار به وضعیت مدرن محسوب میشود، ارائة تصویری از فرهنگ مصرفی جامعة ایران میتواند به ارائة تحلیلی دقیق از نحوة گذار از جامعة سنتی به مدرن منجر گردد. در این مقاله دادههای پیمایش ملیِ گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران، پیرامون بررسی گذران اوقات فراغت مورد تحلیل ثانویه قرار گرفته است. از آنجا که الگوهای گذران اوقات فراغت از مؤلفههای اصلی فرهنگ مصرفی است، تلاش شده با گونه شناسیها و طبقه بندیهای ثانویه بر روی دادههای پیمایش فوقالذکر، نیمرخی تحلیلی از فرهنگ مصرفی جامعة ایران ارائه گردد. جامعة آماریِ تحقیقی که دادههای آن مورد استفادة این مقاله قرار گرفته است تمامی شهرها و روستاهای کشور است. نمونه نیز به شیوة خوشهای چند مرحلهای اخذ شده است. در نهایت با تحلیل دادههای جمعآوری شده از 9000 نمونه این نتیجه حاصل شده که الگوهای گذران اوقات فراغت به شش دسته قابل طبقهبندی است و هرکدام از این دستهها گویای شکل خاصی از فرهنگ مصرفی در جامعة ایرانی است.