آموزش عالی
تحول در آموزش و پرورش: تحلیل گفتمان کنش‌های سیاستی دهۀ نخست بعد از انقلاب اسلامی

مهدی سپهر؛ سیدحسین سراج‌زاده؛ بیژن زارع؛ کرم حبیب‌پور گتابی

دوره 14، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 33-68

https://doi.org/10.22035/jicr.2022.2849.3214

چکیده
  نشانۀ تغییر و تحول در آموزش و پرورش همواره نشانه‌ای شناور در مفصل‌بندی کنش‌های سیاستی آموزش و پرورش و محور منازعات معنایی متعدد بوده است. در این مقاله در چارچوبی ترکیبی از نظریۀ گفتمان لاکلا و موفه و نورمن فرکلاف، به تحلیل گفتمان این منازعات معنایی در متون سیاستی تولید‌شده در دهۀ نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته شده است. ...  بیشتر

مطالعه پدیدارشناسانه سبک زندگی جوانان در شهر تهران

مهدی فلاح؛ بیژن زارع؛ نیما بردیافر

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.7508/ijcr.2014.27.001

چکیده
  در پژوهش حاضر سعی شده است با رویکردی پدیدارشناختی به بررسی و بازسازی معنایی سبک زندگی جوانان شهر تهران پرداخته شود. غالب پژوهش‌های صورت گرفته دربارة این موضوع با اتخاذ استراتژی قیاسی و مبنا قراردادن تئوری‌های پیش‌ساخته به توصیف و تبیین آن پرداخته‌اند. حال آن‌که در روش پدیدارشناسی تمرکز بر کاوش دراین‌باره است که انسان‌ها چگونه ...  بیشتر

بررسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل موثر بر آن

بیژن زارع؛ مهدی فلاح

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1391، ، صفحه 75-105

https://doi.org/10.7508/ijcr.2012.20.004

چکیده
  این مقاله به گونه شناسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل موثر بر شکل گیری آن می پردازد. شیوه نمونه گیری خوشه ای بوده و حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 400 نفر برآورد شده است. در کنار تبین تئوریک مساله به واسطه طیف متنوعی از نظریه های کلاسیک و متاخر، نظریه ساخت گرایی تکوینی بوردیو برای تدوین چهارچوب تئوریک مبنای کار قرار گرفته ...  بیشتر