1. ایدئولوژی مقاومت و مخاطب فعال: نگاهی به مطالعات خوانش در ایران

عباس کاظمی؛ محبوبه حاج‌محمدحسینی

دوره 8، شماره 1 ، بهار 1394، ، صفحه 71-95

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.29.004

چکیده
  مقالة حاضر مطالعه‌ای است بر روی تحقیقات انجام‌شده در دپارتمان‌های مطالعات فرهنگی در ایران (پایان‌نامه‌ها و تحقیقات پژوهشگران) و مقالات دو مجلة علمی‌ـ‌ پژوهشی در حوزة مطالعات فرهنگی (تحقیقات فرهنگی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات). پرسش‌های اصلی‌ای که مقاله حول آنها سامان گرفته است عبارت‌اند از اینکه مطالعات فرهنگی در ایران چگونه ...  بیشتر

2. بررسی وضعیت دین‌داری در ایران: (با تأکید بر داده‌های پیمایش‌های سه دهه گذشته)

مهدی فرجی؛ عباس کاظمی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، ، صفحه 79-95

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.004

چکیده
  مقاله حاضر تلاشی برای ترسیم روند تغییرات دین‌داری مردم ایران طی سه دهه گذشته است. برای دستیابی به این مهم بر داده‌های پیمایش‌هایی که طی سه دهه گذشته در ایران انجام شده، تکیه کرده‌ایم. براساس یافته‌های پیمایش‌های سنجش دین‌داری در ایران تغییرات و نوسانات در وضعیت دین‌داری مردم را که اغلب به تفکیکِ بزرگسالان، جوانان، مردان و زنان ...  بیشتر

3. بازنمایی اقلیت های قومی در سریال های تلویزیونی

محمد رضایی؛ عباس کاظمی

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 91-118

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.005

چکیده
  مطالعه فرآیند بازنمایی در رسانه ها از حوزه های مهم پژوهشی در مطالعات فرهنگی است. ما در این مقاله، تحت تاثیر رویکرد برساخت گرایانه بازنمایی استوارت هال، اشکال بازنمایی رسانه ای قومیت را در مجموعه های تلویزیونی ایرانی بررسی می کنیم. برای این منظور، دو مجموعه اگه بابام زنده بود و آهوی ماه نهم را به شیوه ای کیفی تحلیل کرده ایم. پرسش ...  بیشتر

4. پرسه زنی وزندگی گروه های فرودست شهری در مراکز خرید تهران: دیالکتیک تمایز و تمایززدایی

عباس کاظمی؛ محمد رضایی

دوره 1، شماره 1 ، بهار 1387، ، صفحه 1-24

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.01.001

چکیده
  مفهوم پرسه زنی اگرچه در ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته ‌‌است، اما می‏تواند توضیح دهنده بسیاری از پدیده‏های فرهنگی باشد. در مقاله حاضر ابتدا شرحی کوتاه از تاریخچه پرسه زنی و معنای اختیار شده از آن ارائه می‏دهیم، سپس به توضیح شکلی از پرسه‏زنی، به مثابه سبک زندگی متمایز گروه‏های فرودست شهری در مراکز خرید می‏پردازیم. ...  بیشتر