جامعه شناسی
مرزهای اجتماعی- فرهنگی در شهر تهران: بررسی شرایط، شیوه مدیریت و پیامدها

محمود شهابی؛ محمدعلی قائم پور

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 133-160

https://doi.org/10.22631/jicr.2018.1794.2404

چکیده
  نظام تمایز گذاری و درجه بندی افراد در هر جامعه ای فراگیر و اجتناب ناپذیر است و معیارهای آن از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است. از این رو این مقاله در پی آن است تا نشان دهد که شهروندان تهرانی در ارتباطات خود با دیگران چه موقع و چرا دست به مرزبندی می زنند؟، چه موقع و چگونه از این مرزها عبور می کنند؟، برای تعامل با یکدیگر و عبور از مرزهای ...  بیشتر

الگوهای استفاده از فرهنگ‌سراها در میان جوانان شهر تهران معانی، انگیزه‌ها و کارکردها

محمود شهابی؛ زهرا جعفری

دوره 7، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 85-147

https://doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.004

چکیده
  یکی از نگرانی­های مطرح در سال­های اخیر این مسئله بوده است که فرهنگ‌سراها از آنچه به‌خاطر آنها تأسیس شده­اند، فاصله بگیرند و به جای بازتولید هژمونی به جایگاه مقاومت و بازتولید مقاومت در برابر هژمونی تبدیل شوند. فرهنگ‌سراها به‌عنوان یکی از فضاهای عمومی شهری در دو دهة اخیر، موضوع بحث­ها و مجادلات ایدئولوژیک بوده‌اند. در چنین ...  بیشتر

خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی

محمود شهابی؛ مجتبی جهانگردی

دوره 1، شماره 2 ، مرداد 1387، ، صفحه 23-55

https://doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.002

چکیده
  مقاله حاضر به دو پرسش اساسی پاسخ می دهد: الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی کدامند؟ منشا یا خاستگاه اجتماعی این الگوها کدامند؟ برای پاسخ گویی به این سوالات از سنت پژوهشی « استفاده و رضامندی رسانه ای» ‍ با رویکردی ساختاری- فرهنگی استفاده شد. اعضای نمونه تحقیق (400 بیننده تلویزیون های ماهواره ...  بیشتر