آموزش عالی
تحول در آموزش و پرورش: تحلیل گفتمان کنش‌های سیاستی دهۀ نخست بعد از انقلاب اسلامی

مهدی سپهر؛ سیدحسین سراج‌زاده؛ بیژن زارع؛ کرم حبیب‌پور گتابی

دوره 14، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 33-68

http://dx.doi.org/10.22035/jicr.2022.2849.3214

چکیده
  نشانۀ تغییر و تحول در آموزش و پرورش همواره نشانه‌ای شناور در مفصل‌بندی کنش‌های سیاستی آموزش و پرورش و محور منازعات معنایی متعدد بوده است. در این مقاله در چارچوبی ترکیبی از نظریۀ گفتمان لاکلا و موفه و نورمن فرکلاف، به تحلیل گفتمان این منازعات معنایی در متون سیاستی تولید‌شده در دهۀ نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته شده است. ...  بیشتر

مطالعات زنان
کیفیت زندگی خوابگاهی دانشجویان دختر دانشگاه‌های دولتی ایران

سید حسین سراج زاده؛ کرم حبیب‌پورگتابی

دوره 11، شماره 4 ، دی 1397، ، صفحه 1-31

http://dx.doi.org/10.22035/jicr.2018.390

چکیده
  خوابگاه دانشجویی به‌عنوان فضایی اجتماعی و فرهنگی، نقش مهمی در رضایت دانشجویان از دانشگاه و آموزش عالی ازیک‌سو و عملکرد آموزشی آن‌ها ازسوی‌دیگر دارد. به همین سبب، درک شرایط زندگی خوابگاهی و تدبیر برای بهبود آن ضروری به‌نظر می‌رسد. مقالۀ حاضر ضمن مفهوم‌سازی کیفیت زندگی خوابگاهی، با استفاده از روش پیمایش و فن پرسش‌نامه، به بررسی ...  بیشتر

مقایسه تجربی معیارهای دین‌داری از نظر روحانیان و دانشگاهیان

سید‌حسین سراج زاده؛ محمد‌صدیق‌ محمدی

دوره 4، شماره 4 ، دی 1390، ، صفحه 25-54

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2011.16.002

چکیده
  در این مقاله معیارهای دین‌داری از نظر روحانیان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گرفته و مقایسه می‌شود. منظور از معیارهای دین‌داری، مبنایی است که بر اساس آن درباره دین‌داری خود یا دیگران داوری می‌شود.با استفاده از نظر وبر در مورد رابطه شرایط اجتماعی با تفاسیر و تعابیر دینی و نیز نظریه‌های عرفی‌شدن و با توجه به ویژگی‌های اجتماعی دو ...  بیشتر

بررسی تفاوت های قومیتی دانشجویان از نظر فعالیت در کانون های فرهنگی دانشگاه ها

حسین سراج زاده؛ جمال ادهمی

دوره 1، شماره 2 ، مرداد 1387، ، صفحه 135-158

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.006

چکیده
  کانون های فرهنگی و علمی دانشگاه ها با هدف فراهم آوردن شیوه ای سالم و مفید برای گذران اوقات فراغت دانشجویان و افزایش مهارت های اجتماعی آنان ایجاد شده اند و توسعه یافته اند. با این وجود، به نظر می رسد گروه های مختلف دانشجویی از نظر فعالیت در این کانون ها و استفاده از برنامه های آن وضعیت مشابهی ندارند. از جمله، شواهدی وجود دارند که گاه کانون ...  بیشتر