آموزش عالی
روزبه آقاجری؛ عباس کاظمی؛ رضا ماحوزی؛ محمدرضا کلاهی
چکیده
هر تعریفی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه دربردارندهی آن است که شکل خاصی از دانشگاه را پیشاپیش در نظر گرفته باشیم. این شکلها چه هستند و چه پیامدهایی دارند. این مقاله که بر پژوهشهای منتشره در حوزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دهه ۱۳۹۰ شمسی متمرکز است، درصدد شناسایی الگوهایی بر پایه پژوهشهای مورد بررسی برآمده است. سپس با واکاوی انتقادی ...
بیشتر
هر تعریفی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه دربردارندهی آن است که شکل خاصی از دانشگاه را پیشاپیش در نظر گرفته باشیم. این شکلها چه هستند و چه پیامدهایی دارند. این مقاله که بر پژوهشهای منتشره در حوزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دهه ۱۳۹۰ شمسی متمرکز است، درصدد شناسایی الگوهایی بر پایه پژوهشهای مورد بررسی برآمده است. سپس با واکاوی انتقادی این شکلها نشان داده شده که چرا باید از مطالعات موجود فراتر رفت و به شکلهای بدیل دیگر اندیشید که بهتر بتواند مسئولیت اجتماعی دانشگاه را صورتبندی کند. سه شکل اصلی دانشبنگاه، دانشگاه خدمتمحور و دانشگاه اجتماعی بر اساس رویکردهای موجود در فضای مطالعات دانشگاه و مسئولیت اجتماعی آن شناسایی شدند. این سه شکل مورد واکاوی و نقد قرار گرفت تا شکل چهارم یعنی دانشگاه بومشناختی همچون بدیلی مسئولتر از نظر اجتماعی معرفی شود. درواقع، بهشکلی ضمنی میخواهیم نشان دهیم که که الگوها و رویکردهای پژوهشگران نقشی اساسی در شکلیابی جهتگیری پژوهشی آنها دارد و همین ضرورت ارائه شکلها و الگوهای بدیل را نشان میدهد. چرا که امکانهای تازه نظری و پژوهشی را ایجاد میکند. یافتهها نشان داد که بدون وجود درکی هستیشناختی از دانشگاه، هر شکلی از صورتبندی مسئولیت اجتماعی به تقلیل وجوه گوناگون دانشگاه به وجوه بازار یا دولت میانجامد؛ چیزی که بهویژه در پژوهشهای دانشگاهی ایرانی درباره مسئولیت اجتماعی دانشگاه به چشم میخورد. پیشنهاد ما توجه به دانشگاه بومشناختی همچون بدیلی مهم است که رونالد بارنت آن را صورتبندی کرده است.
علوم اجتماعی و ارتباطات
ماهرخ حق پرس؛ سید حسین نبوی؛ محمد رضا کلاهی
چکیده
هدف این مقاله شناسایی دلالتهای معنایی سوژۀ اخلاقی و بهنجار و سازوکارهای برساخت آن در نهاد خانواده است. رخدادهای تروماتیک نظیر قتلهای ناموسی، برهههایی هستند که با برهمزدن روابط درون خانواده از ظرفیت تحلیلی غنی برای شناسایی بایدها و نبایدهای درون خانواده برخوردارند. برای این منظور از رویکرد بازنمایی استوارت هال و برنامۀ ...
بیشتر
هدف این مقاله شناسایی دلالتهای معنایی سوژۀ اخلاقی و بهنجار و سازوکارهای برساخت آن در نهاد خانواده است. رخدادهای تروماتیک نظیر قتلهای ناموسی، برهههایی هستند که با برهمزدن روابط درون خانواده از ظرفیت تحلیلی غنی برای شناسایی بایدها و نبایدهای درون خانواده برخوردارند. برای این منظور از رویکرد بازنمایی استوارت هال و برنامۀ پژوهشی قوی جفری الگزاندر استفاده شده است. پرسشهای اصلی مقاله عبارتاند از: دلالتهای معنایی سوژۀ اخلاقی و بهنجار در خانواده چیست؟ و سازوکار برساخت سوژۀ اخلاقی در خانواده چیست؟ برای پاسخ، 65 یادداشت و سرمقاله از روزنامههای «شرق»، «اعتماد ملی» و «همشهری» در یک بخش و روزنامههای جوان و کیهان در بخش دیگر که به بازنمایی قتل رومینا اشرفی پرداختهاند، با استفاده از چارچوب روشی روایتپژوهی و سنخ تحلیلی تحلیل تماتیک، بررسی و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد در هر دو بخش، مؤلفههای مشابه از اخلاقیات فردی درون نهاد خانواده بهعنوان امری بهنجار بازنمایی شده است. سوژۀ بهنجار،خودبنیان،خودتنظیمگر و استانداردشده که میتواند آرمان جهان یکدستشده در شبکۀ اطاعت و انقیاد را تحقق بخشد. اما متولیان این جهان آرمانی در دو روایت با هم متفاوتاند. متولیان در روزنامههای «جوان» و «کیهان»: خانوادۀ مقدس، پدر ناموسمدار و حقانیت تام حاکمیت، و در روزنامههای «شرق»، «اعتماد ملی» و «همشهری»: پدر بهنجار، معیارهای حقیقت پنداشتهشدۀ متخصصان روانشناسی و نظام آموزشی هستند.