مطالعات فرهنگی دانشگاهی در ایران: دستاوردها، چالش ها و افق ها

محمدسعید ذکایی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.7508/ijcr.2013.21.001

چکیده
  ورود مطالعات فرهنگی به محافل دانشگاهی ایران و اقبال حوزه عمومی به پژوهش ها و مباحث آن، اگر چه هنوز به شکل گیری سنتی روشن و با دستاوردهایی قاطع و تاثیر گذار منتهی نشده است، ایدئولوژی، دستور کار، رویکردها و جهت گیری های معرفت شناختی و روش شناختی آن، فضایی متفاوت برای علوم اجتماعی ایران و پژوهش های مربوط به آن شکل داده است. مطالعات فرهنگی، ...  بیشتر

جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی

محمد‌سعید ذکایی؛ محمد‌جواد اسماعیلی

دوره 4، شماره 4 ، دی 1390، ، صفحه 55-90

https://doi.org/10.7508/ijcr.2011.16.003

چکیده
  مطالعات تجربی انجام‌شده در حوزه فرهنگ دانشگاهی در ایران نشان از جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری دانشگاهی ناکارآمد و منفعل دانشجویان و جدایی و بیگانگی آنها از ساختار، فرایند و فرهنگ دانشگاهی مطلوب دارد. احساس و نگرش بی‌قدرتی، بی‌هنجاری، انزوای اجتماعی و در کل بیگانگی از خود، فرایند تحصیل، فضای دانشگاه، اساتید و دیگر دانشجویان به طور ...  بیشتر

فرهنگ جوانان و تلفن همراه

محمدسعید ذکایی؛ وحید ولی‌زاده

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1388، ، صفحه 119-152

https://doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.006

چکیده
  فرهنگ فراغت جوانان در ایران به‌سرعت تحت تأثیر فرهنگ رسانه‌های دیجیتال قرار گرفته است. تلفن همراه به‌عنوان شکل جدیدی از رسانه ارتباطی، مرزهای جدیدی را در شکل‌دهی به ارزش‌ها و هویت جوانان ایجاد کرده و علاوه بر تسهیل و تسریع برقراری ارتباط، الگوهای ارتباطی جوانان را نیز دستخوش تغییرهایی ساخته است. مقاله حاضر با اتکا بر یافته‌های ...  بیشتر