صمد علی پور؛ وحید قاسمی؛ سید احمد میرمحمد تبار
چکیده
با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکههای اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآیندهای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانههای نوین مینمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغههای اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیسبوک را با هویت فرهنگی جوانان مورد ...
بیشتر
با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکههای اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآیندهای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانههای نوین مینمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغههای اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیسبوک را با هویت فرهنگی جوانان مورد مطالعه قرار میدهد. پرسش اصلی این است که استفاده از فیسبوک چه تأثیری بر هویت فرهنگی کاربران دارد؟ آیا فیسبوک بهعنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن، تضعیفکننده هویت فرهنگی است؟پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی محققساخته، با تکیه بر نظریههای کاشت و ساختیابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیسبوک شهر اصفهان در سال 1391 تشکیل میدهند و حجم نمونه برابر با 424 نفر است.نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در فیسبوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیسبوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان فعالیت و مشارکت کاربران در فیسبوک از سوی کابران افزایش پیدا میکند هویت فرهنگی کاربران ضعیفتر میشود.
گیسو یزدخواستی؛ وحید قاسمی؛ فریدون وحیدا
چکیده
بحثهای پیرامون سازه هوش فرهنگی، چهارچوب نظری توانمندی را برای تحلیل مسائل بینالمللی نظیر صلح جهانی و یا پدیدههایی در سطح ملی نظیر توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم میآورد. در این مقاله نویسندگان تلاش کردهاند تا با تمرکز بر یکی از موضوعات طرحشده در این حوزه به آزمون فرضیهای بپردازند که عنوان میکند تماسهای بین فرهنگی میتوانند ...
بیشتر
بحثهای پیرامون سازه هوش فرهنگی، چهارچوب نظری توانمندی را برای تحلیل مسائل بینالمللی نظیر صلح جهانی و یا پدیدههایی در سطح ملی نظیر توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم میآورد. در این مقاله نویسندگان تلاش کردهاند تا با تمرکز بر یکی از موضوعات طرحشده در این حوزه به آزمون فرضیهای بپردازند که عنوان میکند تماسهای بین فرهنگی میتوانند در تقویت هوش فرهنگی انسانها یا گروههای اجتماعی مؤثر واقع شوند. در متن حاضر ضمن طرح مبانی نظری پیرامون هوش فرهنگی و ابعاد چهارگانة آن شامل هوشهای فرهنگی انگیزشی، شناختی، فراشناختی و رفتاری و با تدوین چهارچوب نظری و تجربی پیرامون فرضیه تأثیر تماسهای بین فرهنگی بر هوش فرهنگی، مدل ساختاری مورد آزمون قرار گرفته که بر اساس آن سطح بالاتر تماسهای بین فرهنگی به هوش فرهنگی بالاتر منجر خواهد شد. دادههای پیمایش برای 396 نفر نمونه آماری که بر اساس طرح نمونهای سهمیهای مبتنی بر گروه سنی، جنس و منطقه محل زندگی از بین افراد 20 تا 49 ساله ساکن در شهر اصفهان انتخاب شده بودند، گردآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها مقیاسهای استاندارد هوش فرهنگی انگ و داین و ابزار گردآوری برای سنجش تماسهای بین فرهنگی مقیاس محققساخته و دارای دقت اندازهگیری قابل قبول بوده است. نتایج نشان میدهد سازه تماسهای بین فرهنگی دارای تأثیر قوی، مثبت و معنیداری بر سازه هوش فرهنگی است ( ). به این ترتیب با اینکه در شرایط خاصی تماسهای بین فرهنگی میتواند تأثیری بر بهبود هوش فرهنگی نداشته باشد و یا حتی فرد را با شوک فرهنگی مواجه کند اما در مجموع احتمال تأثیر مثبت تماسهای بین فرهنگی بر هوش فرهنگی بیشتر است.