جامعه شناسی
هادی افرا
چکیده
در دنیای فردگرای امروز که گروهها، نهادها، هویتها و نگرشهای متنوعی در آن به وجود آمده است، احتمال برخورد فرهنگها خصوصاً بین جوانان امری محتمل است. در چنین شرایطی این مدارای اجتماعی است که مانع شکلگیری خشونت و تعارضات در جامعۀ دارای تنوع فرهنگی میشود. ازاینرو، این مقاله به مطالعۀ رابطۀ فردگرایی و مدارای اجتماعی در میان ...
بیشتر
در دنیای فردگرای امروز که گروهها، نهادها، هویتها و نگرشهای متنوعی در آن به وجود آمده است، احتمال برخورد فرهنگها خصوصاً بین جوانان امری محتمل است. در چنین شرایطی این مدارای اجتماعی است که مانع شکلگیری خشونت و تعارضات در جامعۀ دارای تنوع فرهنگی میشود. ازاینرو، این مقاله به مطالعۀ رابطۀ فردگرایی و مدارای اجتماعی در میان جوانان شهر بجنورد پرداخته است. در این مقاله، 825 نفر از جوانان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی و روایی آن با روش آلفای کرونباخ و اعتبار صوری تأیید شده است. یافتهها نشان میدهد بین فردگرایی اخلاقی و مدارای اجتماعی، فردگرایی افراطی و مدارای اجتماعی، و همچنین بین فردگرایی اخلاقی/ فردگرایی افراطی و ابعاد سهگانۀ مدارای اجتماعی (مدارای سیاسی، مدارای هویتی و مدارای رفتاری) رابطۀ معنادار و مستقیم وجود دارد. نتایج حاصل از ضریب رگرسیونی نشان میدهد که فردگرایی اخلاقی و فردگرایی افراطی حدود 34 درصد واریانس مدارای اجتماعی را تبیین میکنند. بنابراین با رواج یکی از پیامدهای فرهنگی مدرنیته، یعنی فردگرایی، مدارای اجتماعی در جامعه افزایش مییابد.
آذر قلیزاده؛ نرگس کشتی آرای؛ مریم سهرابی رنانی
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه «نقش بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران دبیرستانهای شاهینشهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان در سال تحصیلی 89-1388» بود. نتایج پژوهش نشان داد میانگین مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی تفاوت معناداری داشت و با افزایش مهارتهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مطالعه «نقش بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران دبیرستانهای شاهینشهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان در سال تحصیلی 89-1388» بود. نتایج پژوهش نشان داد میانگین مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی تفاوت معناداری داشت و با افزایش مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران، میزان مشارکت اجتماعی دانشآموزان نیز ارتقا یافته بود. از طرفی میانگین مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع دینی ـ مذهبی و بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع قومی ـ نژادی نیز متفاوت و معنادار بود؛ ازاینرو میتوان عامل بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (در ابعاد تنوع قومی ـ نژادی و تنوع دینی ـ مذهبی) توسط مدیران را در افزایش سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان مؤثر دانست.