مطالعات فرهنگی
علیرضا قربانی؛ نازمحمد اونق؛ عبدالرضا صالحی
چکیده
جوانان سرمایههای ارزشمند جامعه بوده و آینده آن جامعه را رقم خواهند زد. شناخت ابعاد و عوامل مختلف مؤثر بر جوانان امری ضروری و چارهجویی و حل مشکل آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله تحلیل جامعهشناختی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر انزوای اجتماعی با مطالعه موردی شهر باغبهادران بوده است. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی است ...
بیشتر
جوانان سرمایههای ارزشمند جامعه بوده و آینده آن جامعه را رقم خواهند زد. شناخت ابعاد و عوامل مختلف مؤثر بر جوانان امری ضروری و چارهجویی و حل مشکل آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله تحلیل جامعهشناختی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر انزوای اجتماعی با مطالعه موردی شهر باغبهادران بوده است. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی است و جامعه آماری، جوانان 17 تا 25 سال باغبهادران است. این جامعه آماری شامل 2000 نفر است که 322 نفر به روش نمونهگیری سهمیهای متناسب انتخاب گردیدند. چارچوب نظری این پژوهش با استفاده از اندیشمندان مختلف چون دورکیم، هاری آلپر، مرتن، زیمل، آلموند، پاول، اینگلهارت، گوئن، گیدنز و مارکوزه است. یافتهها نشان داد بین دینداری، مشارکت اجتماعی و انزوای اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد ولی معنادار نیست. بین پایگاه اجتماعی اقتصادی و انزوای اجتماعی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین میزان تماشای رسانههای جمعی و انزوای اجتماعی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین بین پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان تماشای رسانههای جمعی با انزوای اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر مستقل و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و قادر هستند انزوای اجتماعی را تبیین کنند. همچنین در مدلیابی معادلات ساختاری رسانه و پایگاه اقتصادیـاجتماعی توانسته بودند برازش مناسبی ارائه نمایند. در نتیجه، عوامل اجتماعی فرهنگی تبیینکننده انزوای اجتماعی است.
جامعه شناسی
نسرین عربی؛ محسن نوغانی دخت بهمنی؛ غلامرضا صدیق اورعی
چکیده
نذرهای مالی از منظر جامعهشناختی کنشی اجتماعی، اقتصادی، مشارکتی و معطوف به خیر جمعی هستند که با توجّه به شرایط کنونی جامعۀ ما ظرفیت فراوانی برای توانمندسازی گروههای آسیبپذیر و مقابله با فقر دارند. بر این اساس، هدف این مقاله توصیف و تفسیر معنای پدیدهٔ نذر از منظر کنشگران، دلائل آنها برای انتخاب روشهای ادای نذر و در ...
بیشتر
نذرهای مالی از منظر جامعهشناختی کنشی اجتماعی، اقتصادی، مشارکتی و معطوف به خیر جمعی هستند که با توجّه به شرایط کنونی جامعۀ ما ظرفیت فراوانی برای توانمندسازی گروههای آسیبپذیر و مقابله با فقر دارند. بر این اساس، هدف این مقاله توصیف و تفسیر معنای پدیدهٔ نذر از منظر کنشگران، دلائل آنها برای انتخاب روشهای ادای نذر و در نهایت کشف موانع مسؤلیّتپذیری و مشارکت اجتماعیِ کنشگران است. با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون و بهکارگیری مصاحبۀ نیمهساختاریافته و روایتی، و با مراجعه به 18مشارکتکننده دادهها در شهر مشهد جمعآوری شد. براساس یافتهها، مشارکتکنندگان از حیث تفسیر معنای نذر به دو گروه آگاه و نیمهآگاه تفکیک میشوند. از مقایسۀ کنش این دو گروه مشخّص میشود که نوع کنش مشارکتکنندگان آگاه بیشتر عقلانی معطوف به هدف یا ارزش بوده و این دسته احساس مسئولیتپذیری بیشتری داشته ونذرهای مالی خود را بهصورت اجتماعی و مشارکتی انجام میدهند. نوع کنش مشارکتکنندگان نیمهآگاه اغلب عاطفی معطوف به هدف یا ارزش بوده و روشهای نذردهی انفرادی را برمیگزینند. یافتهها نشان میدهد که موانع مسئولیتپذیری و مشارکت اجتماعی در نذرهای مالی از دید مشارکتکنندگان در چهاردسته قرار میگیرند: آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی. در نهایت براساس یافتهها برای رفع موانع پیشروی کنشگران نذر، مدلی مفهومی پیشنهاد شده است.
آذر قلیزاده؛ نرگس کشتی آرای؛ مریم سهرابی رنانی
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه «نقش بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران دبیرستانهای شاهینشهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان در سال تحصیلی 89-1388» بود. نتایج پژوهش نشان داد میانگین مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی تفاوت معناداری داشت و با افزایش مهارتهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مطالعه «نقش بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران دبیرستانهای شاهینشهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان در سال تحصیلی 89-1388» بود. نتایج پژوهش نشان داد میانگین مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی تفاوت معناداری داشت و با افزایش مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران، میزان مشارکت اجتماعی دانشآموزان نیز ارتقا یافته بود. از طرفی میانگین مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع دینی ـ مذهبی و بر حسب میزان بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع قومی ـ نژادی نیز متفاوت و معنادار بود؛ ازاینرو میتوان عامل بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (در ابعاد تنوع قومی ـ نژادی و تنوع دینی ـ مذهبی) توسط مدیران را در افزایش سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان مؤثر دانست.