فاطمه عموعبداللهی؛ خدیجه سفیری
چکیده
حضور روحانیت در عرصههای مختلف زندگی دینی، اجتماعی و اقتصادی جامعة ایران هم با مبانی نظری اسلامی (با تکیه بر امامت و ولایت) مشروعیت یافته و هم بر بستری از ضرورت تاریخی توجیه شده است. بررسیها نشان میدهد که منزلت روحانیون پس از انقلاب اسلامی بهخصوص در بین جوانان دچار تغییراتی شده است. با توجه به قوت گرفتن رویکردهای نقادانه در نظام ...
بیشتر
حضور روحانیت در عرصههای مختلف زندگی دینی، اجتماعی و اقتصادی جامعة ایران هم با مبانی نظری اسلامی (با تکیه بر امامت و ولایت) مشروعیت یافته و هم بر بستری از ضرورت تاریخی توجیه شده است. بررسیها نشان میدهد که منزلت روحانیون پس از انقلاب اسلامی بهخصوص در بین جوانان دچار تغییراتی شده است. با توجه به قوت گرفتن رویکردهای نقادانه در نظام آموزشی کشور و گسترش تفکر انتقادی، در این مقاله بر آنیم که با روش کمّی پیمایش به بررسی رابطة تفکر انتقادی و میزان تبعیت از روحانیت در بین دانشجویان بپردازیم. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی تهران در سه دانشگاه الزهرا، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه شهیدبهشتی تشکیل میدهد. نمونة آماری نیز با استفاده از فرمول کوکران و با نمونهگیری متناسب با حجم 370 نفر انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که بین تفکر انتقادی و میزان تبعیت از روحانیت رابطة معناداری وجود ندارد. اما خردهمقیاسهای کنجکاوی و ذهن باز رابطهای منفی با تبعیت از روحانیت دارد و حقیقتجویی رابطة مثبتی با تبعیت از روحانیت دارد. همچنین بر اساس نتایج کسبشده بین تفکر انتقادی و مراجعة دانشجویان به متخصصان دینی غیرروحانی رابطة مثبتی وجود دارد.
محمدسعید تسلیمی؛ آمنه کلاته آقامحمدی
چکیده
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از ...
بیشتر
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانهای» دست یابد. در این تحقیق بهمنظور دستیابی به هدف، میزان سواد رسانهای جامعة مورد مطالعه (نوجوانان دانشآموز) با حجم نمونة 384 نفر که از طریق نمونهگیری خوشهای و تصادفی به دست آمد، اندازهگیری شد. پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانهای مصاحبههایی اکتشافی با ده نفر از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه که با روش نمونهگیری هدفمند و گلولة برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین بهمنظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانهای در سیاستگذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از برنامههای صدا و سیمای ج.ا.ا.، بر پایة الگوی بهدستآمده از مؤلفههای سواد رسانهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت استنتاج به عمل آمد.