جامعه شناسی
عرفی‌زدایی بین کاربران اینستاگرام؛ ارائه یک نظریه مبنایی

محمدحسین سیاح طاهری

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 39-71

http://dx.doi.org/10.22035/jicr.2022.2611.3028

چکیده
  برخلاف برخی نظریه‌ها، شبکه‌های اجتماعی مجازی منجر به عرفی‌شدن همه کاربران خود نشده‌اند. در این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که مهمترین عوامل تقویت‌کننده عرفی‌زدایی در شبکه‌های اجتماعی مجازی، و به صورت موردی اینستاگرام، چیست و کاربران به چه شیوه و تکنیک‌هایی در مقابل اثرات عرفی‌کننده شبکه‌های اجتماعی مقاومت می‌کنند؟ ...  بیشتر

علوم اجتماعی و ارتباطات
الگوهای به‌کارگیری راهبردهای سواد حریم خصوصی آنلاین؛ مطالعۀ‌ موردی کاربران دختر اینستاگرام

عبدالله بیچرانلو؛ سیده فرزانه سیاسی راد

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 125-151

http://dx.doi.org/10.22631/jicr.2017.1534.2230

چکیده
  امروزه شبکه­های اجتماعی در زندگی کاربران حضوری پُررنگ دارند، اما بهره­مندی کاربران از مزایای آن‌ها، مانند اغلب تعاملات میان‌‌فردی در زندگی واقعی مستلزم حل تناقض میان خودافشاگری و حفظ حریم خصوصی کاربر است. این بهره‌مندی با فرایندهای بهینه‌سازی حریم خصوصی و با تأکید بر توانایی­های کاربر در سطح فردی محقق می­شود. هدف اصلی ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
بررسی رابطه بین مؤلفه‌های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد

مهناز فرهمند؛ مرتضی دامن باغ

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 117-144

http://dx.doi.org/10.22631/ijcr.2017.330

چکیده
  احساس تعلق ملی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی، واژه‌ای کلیدی در فرهنگ ملی است. هرگونه تعریف از جامعه با پذیرش احساس تعلق و تعهد انجام می‌شود و جامعه تا اندازه‌ای به ‌این ‌علت وجود دارد که مردم، احساس مثبتی درباره آن دارند. احساس تعلق ملی، یکی از امور مهم هر جامعه‌ای قلمداد می‌شود و شناخت درست آن و آگاهی کامل مسئولان ...  بیشتر

سبک زندگی و الگوی مصرف مورد مطالعه:‌ تلفن همراه

محمدمهدی رحمتی؛ سعادت بخشی

دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 119-142

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.32.005

چکیده
  تلفن همراه امروزه جزء جدانشدنی مناسبات و ارتباطات روزمره محسوب می‌شود، و با توجه به پیشرفت‌های روزافزون این وسیلة ارتباطی، مطالعه در مورد آن ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر توصیف و تبیین فرهنگ مصرف تلفن همراه با استفاده از شاخص‌های سبک زندگی در بین دانشجویان است. چارچوب نظری این پژوهش نظریة مصرف بوردیو است. این پژوهش مطالعه‌ای پیمایشی ...  بیشتر

تأثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان

صمد علی پور؛ وحید قاسمی؛ سید احمد میرمحمد تبار

دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-28

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.25.001

چکیده
  با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآینده‌ای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانه‌های نوین می‌نمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغه‌های اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک را با هویت فرهنگی جوانان مورد ...  بیشتر