1. سبک زندگی و الگوی مصرف مورد مطالعه:‌ تلفن همراه

محمدمهدی رحمتی؛ سعادت بخشی

دوره 8، شماره 4 ، زمستان 1394، ، صفحه 119-142

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.32.005

چکیده
  تلفن همراه امروزه جزء جدانشدنی مناسبات و ارتباطات روزمره محسوب می‌شود، و با توجه به پیشرفت‌های روزافزون این وسیلة ارتباطی، مطالعه در مورد آن ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر توصیف و تبیین فرهنگ مصرف تلفن همراه با استفاده از شاخص‌های سبک زندگی در بین دانشجویان است. چارچوب نظری این پژوهش نظریة مصرف بوردیو است. این پژوهش مطالعه‌ای پیمایشی ...  بیشتر

2. فرهنگ جوانان و تلفن همراه

محمدسعید ذکایی؛ وحید ولی‌زاده

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1388، ، صفحه 119-152

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.006

چکیده
  فرهنگ فراغت جوانان در ایران به‌سرعت تحت تأثیر فرهنگ رسانه‌های دیجیتال قرار گرفته است. تلفن همراه به‌عنوان شکل جدیدی از رسانه ارتباطی، مرزهای جدیدی را در شکل‌دهی به ارزش‌ها و هویت جوانان ایجاد کرده و علاوه بر تسهیل و تسریع برقراری ارتباط، الگوهای ارتباطی جوانان را نیز دستخوش تغییرهایی ساخته است. مقاله حاضر با اتکا بر یافته‌های ...  بیشتر

3. بررسی میزان هم‌خوانی زبان پیام کوتاه با زبان فارسی معیار

بهمن زندی؛ فاطمه ربانی

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 47-76

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.003

چکیده
  امروزه تلفن همراه، به عنوان مدرن‏ترین ابزار ارتباطی شخصی، با امکانات وسیع، آسان و ارزان، کاربرد ویژه‏ای دارد. از جمله کاربردهای خاص این وسیله ارتباطی، اس‏ام‏اس (ارسال پیام کوتاه) است که با مقاصد متفاوت در مواقع گوناگون از آن استفاده می‌شود. در این مقاله سعی شده است تا پیام‏های کوتاه از منظر زبان‌شناسی بررسی شود و به روش تحلیل ...  بیشتر

4. تحلیل محتوای پیا‌م‌های کوتاه دانشجویان دانشگاه‌های تهران

مسعود کوثری؛ طاهره خیرخواه

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، ، صفحه 57-78

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.003

چکیده
  تلفن همراه، امکان برقراری نوعی ارتباط همه‌زمانی و همه‌جایی را برای افراد امکان‌پذیر ساخته و از این رو، بیش از دیگر رسانه‌ها، عرصۀ ارتباطات بین‌فردی را دگرگون کرده است. ارزانی، سهولت ارتباط و رفع محدودیت‌های ارتباطات چهره به چهره، از جمله کارکردهای مهم پیام کوتاه است. بررسی محتوای پیام‌های کوتاه مبادله شده می‌تواند ذهنیت ارتباطی ...  بیشتر