مطالعات فرهنگی
تحلیل عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر انزوای اجتماعی: مورد مطالعه، شهر باغبهادران

علیرضا قربانی؛ نازمحمد اونق؛ عبدالرضا صالحی

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 157-187

http://dx.doi.org/10.22035/jicr.2022.2873.3230

چکیده
  جوانان سرمایه‌های ارزشمند جامعه بوده و‌ آینده آن جامعه را رقم خواهند زد. شناخت ابعاد و عوامل مختلف مؤثر بر جوانان امری ضروری و چاره‌جویی و حل مشکل آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله تحلیل جامعه‌شناختی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر انزوای اجتماعی با مطالعه‌ موردی شهر باغبهادران بوده است. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی است ...  بیشتر

ادراک گروه‌های قومی از تصاویر رسانه‌ای خود

کاووس سید امامی

دوره 1، شماره 4 ، دی 1387، ، صفحه 119-142

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.006

چکیده
  سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان فراگیر‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه کشور، نقش بسزایی در پروراندن شناخت و درک مردم از گروه‌های‌ قومی و تعریف روابط میان‌گروهی در کشور برعهده دارد. شواهد پژوهشی نشان می‌‌دهد که اقوام ایرانی، تصاویر پخش‌شده از سیما درباره خود را چندان مطلوب نمی‌‌یابند. برای فهم عمیق‌تر درک خود اعضای گروه‌های ...  بیشتر

رسانه‌های جمعی و تولیدات دینی برای کودکان: ارائه رویکردی ارتباطی ـ فرهنگی

ناصر باهنر

دوره 1، شماره 3 ، آبان 1387، ، صفحه 37-54

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.002

چکیده
  تولیدات دینی رسانه‌های جمعی برای کودکان طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است. بیان داستان‌های پیامبران بزرگ و وقایعی از تاریخ اسلام در قالب‌های هنری جذاب و بهره‌گیری از ادبیات نمایشی در مناسبت‌های مذهبی، نویدبخش موفقیت‌هایی در این حوزه مغفول مانده تولیدی است. اما آنچه امروزه باید درباره سیاست‌گذاری‌های دینی کشور پرسید، ...  بیشتر