فاطمه جمیلی کهنه شهری؛ زینب نادی
چکیده
تفسیر جهان و پدیدههای موجود در آن از زاویة یک گروه خاص (مانند مردان) نمیتواند تفسیر به راستی حقیقی از جهان و پدیدههای آن باشد. چشمانداز زنانه امکان دیدن و تفسیر کردن پدیدههای جدید، متفاوت یا مغفول مانده از نگاه مردان را فراهم میکند. در پژوهش حاضر چشماندازی زنانه را در راستای کشف خاستگاه مسئلة دوسوگرایی، بهعنوان یکی ...
بیشتر
تفسیر جهان و پدیدههای موجود در آن از زاویة یک گروه خاص (مانند مردان) نمیتواند تفسیر به راستی حقیقی از جهان و پدیدههای آن باشد. چشمانداز زنانه امکان دیدن و تفسیر کردن پدیدههای جدید، متفاوت یا مغفول مانده از نگاه مردان را فراهم میکند. در پژوهش حاضر چشماندازی زنانه را در راستای کشف خاستگاه مسئلة دوسوگرایی، بهعنوان یکی از مسائلی که امروزه در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، پزشکی و حتی اقتصادی از مسائل عمده بهشمار میآید، برگزیدیم و به پیگیری این نگاه خاص در زوایای تاریخ پرداختیم؛ سؤال اصلی در این پژوهش اینگونه طرح گردیده است: از نگاه سفرنامهنویسان زن انگلیسی، دوسوگرایی (دوگانگی) جامعهشناختی و فرهنگی ایرانیان در دوران سه پادشاه قاجار (ناصرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمدشاه) شامل چه انواعی میگردد؟ این پژوهش با استفاده از رویکرد نوعشناسی و با استعانت از نظریة مرتون دربارة انواع دوسوگرایی روانشناختی و جامعهشناختی و از طریق تکنیکهای بررسی تاریخی و تحلیل محتوا سعی نموده است بهپرسش مذکور پاسخ دهد. دستاوردهای این پژوهش حاکی از شناسایی پنج نوع دوسوگرایی (دوگانگی) اجتماعی و فرهنگی در میان ایرانیان از نگاه مسافران زن انگلیسی است.