مطالعات فرهنگی
1. ساخته شدن «خود» در زیست‌جهان دانش‌آموزی

محمدرضا کلاهی

دوره 12، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 209-239

http://dx.doi.org/10.22035/jicr.2019.1956.2527

چکیده
  پرسش که اصلی این مقاله، چه‌گونگی فرایند ساخته شدن «خود» در دوره‌ی دانش‌آموزی است. در اغلب پژوهش‌ها که «ساخته شدن خود» را همان فرایند جامعه‌پذیری می‌دانند، نقش فعال خودِ دانش‌آموز در این فرایند نادیده مانده است. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد برنامه‌ریزی‌های کارگزاران جامعه‌پذیری فقط بخشی از زیست‌جهان دانش‌آموزی ...  بیشتر

جامعه شناسی
2. شادی در ساختار معنایی حاکم بر نظام آموزشی

سیدضیاء هاشمی؛ محمد رضایی؛ سپیده اکبرپوران

دوره 9، شماره 3 ، پاییز 1395، ، صفحه 180-202

http://dx.doi.org/10.22035/ijcr.2016.325

چکیده
  وضعیت ملالت‌‌آور و کسالت‌بار مدارس، سیاست‌گذاری برای افزایش شادی و نشاط را ناگزیر کرده است. موفقیت این سیاست‌ها، پیش از همه در گرو وجود معنایی روشن و فهمی مشترک از شادی است. این مقاله با تکیه بر ابهام موجود در این حوزه، استخراج «معنا/ معانی حاکم بر مفهوم شادی در ساختار معنایی حاکم بر آموزش و پرورش» را موضوع اصلی کار خود قرار ...  بیشتر