حسن خانی
چکیده
مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای ...
بیشتر
مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای بررسی ابعاد گوناگون مواجهه این دو پدیده در جوامع خاورمیانه، بهطور عام، و جامعه ایرانی، بهطور خاص، و در آن سعی شده است تا راههای متفاوت و گوناگونی واکاوی شود که رسانه همچون ابزاری له و علیه مذهب ظاهر شده است و نشان داده شود که چگونه مذهب توانسته است در بسیاری از مواقع رسانه را به خدمت خود بگیرد و چگونه در برخی مواقع با احساس تهدید از جانب رسانه، از در جنگ و ستیز با آن درآمده است. مقاله حاضر بر این فرضیه استوار است که تعامل و تقابل میان رسانه و مذهب تأثیرات عمیق و مهمی بر جوامع مطالعه شده و نیز بر چگونگی شکلگیری فرهنگ سیاسی و اجتماعی این جوامع بر جای گذارده است؛ تأثیراتی که ابعاد آن میتواند در مواجهه سنت و مدرنیته و فرجام آن نقشی تعیین کنندهداشته باشد.
زبان و ادبیات
امیررضا وکیلیفرد؛ الهام عباسی جوکندان
چکیده
به دلیل تآثیر بسزای فرهنگ در ارتباطات زبانی میان انسانها، گسترش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان در روند یادگیری زبان ضروری است. در حوزۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پژوهشی میدانی صورت نپذیرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای فارسیآموزان غیرایرانی در مورد فرهنگ و توانش ارتباطی بینافرهنگی است. شرکتکنندگان ...
بیشتر
به دلیل تآثیر بسزای فرهنگ در ارتباطات زبانی میان انسانها، گسترش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان در روند یادگیری زبان ضروری است. در حوزۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پژوهشی میدانی صورت نپذیرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای فارسیآموزان غیرایرانی در مورد فرهنگ و توانش ارتباطی بینافرهنگی است. شرکتکنندگان این پژوهش میدانی را 104 فارسیآموز از کشورهای گوناگون تشکیل میدهند. نتایج این پژوهش که با واکاوی دادههای بهدست آمده به کمک یک پرسشنامۀ اعتبارسنجیشده به دست آمده است، نشان میدهد فارسیآموزان بر این باورند که مدرسان سطح مهارتهای زبانی آنان را در یادگیری زبان فارسی افزایش میدهند تا بتوانند زبان فارسی را برای اهداف علمی استفاده کنند، ولی میزان انگیزهبخشی مدرسان برای آموزش زبان فارسی چندان رضایتبخش نیست. همچنین، یافتهها نشان میدهد که فارسیآموزان، به دلیل زندگی در کشور ایران، تا حد زیادی با کشور، فرهنگ و مردم ایران و زبان فارسی آشنا هستند. اما آنان از میزان زمان اختصاصیافته به فرهنگ و همچنین، میزان پرداختن به توانش ارتباطی بینافرهنگی در کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان رضایت زیادی ندارند. از این رو، با توجه به نتایج این پژوهش چنین میتوان نتیجه گرفت که باید در کلاسهای درسی زبان فارسی بیشتر به اهداف بینافرهنگی پرداخت تا فارسیآموزان بهتر بتوانند به توانش بینافرهنگی دست یابند.