بررسی رابطه میان نگرش سیاسی مخاطبان نخبه و نحوه رمزگشایی آنها از برنامة خبری 20:30 شبکه دو سیما در شهر همدان

جواد افشارکهن؛ مجتبی هوشمندی یاور

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 29-71

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.002

چکیده
  امروزه با توسعه و تنوع شیوه‌های اطلاع‌رسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرم‌خبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژی‌های مستتر و چارچوب‌بندی نوظهور در خبر اهمیت فراوان‌تری یافته است. یک رویداد واحد می‌تواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیام‌ها را رمزگشایی کنند. ...  بیشتر

بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی پودر لباسشویی پرسیل

مسعود کوثری؛ فرید عزیزی؛ حمید عزیزی

دوره 7، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 189-212

https://doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.007

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نحوۀ بازنمایی زنان در آگهی بازرگانی پودر لباسشویی پرسیل است. این پژوهش از نوع کیفی و با تکیه بر روش نشانه­شناسی در پی رمزگشایی از کلیشه­های فرهنگی در آگهی پودر لباسشویی پرسیل است. نتایج این پژوهش نشان داد که بازنمایی زنان در آگهی­ها اغلب با مجموعه­ای از تصاویر و ایماژهای کلیشه­ای فرهنگی همراه است. در واقع ...  بیشتر

نحوه خوانش و رمزگشایی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای مطالعه موردی خوانش جوانان تهران از شبکه‌های سیاسی و تفریحی فارسی‌زبان

مهدی منتظر قائم؛ رضا کاوند

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 107-125

https://doi.org/10.7508/ijcr.2014.27.005

چکیده
  این مطالعه به ‌دنبال پاسخگویی به این پرسش اساسی است که چگونه مخاطبان جوان شبکه‌های خاص ماهواره‌ای فارسی‌زبان به خوانش پیام‌های ارتباطی این شبکه‌ها می‌پردازند و چه نوع قرائت و خوانشی از این پیام‌ها دارند. برای پاسخ به این سؤال این مطالعه از رویکرد تحلیل دریافت و مدل رمزگذاری و رمزگشایی استوارت هال استفاده کرده است. این رویکرد ...  بیشتر

تحلیل قرائت‌های زنان از مجموعه‌های تلویزیونی (مطالعه موردی قرائت‌های زنان شهر ایلام از سریال فاصله‌ها)

جمال محمدی؛ مریم کریمی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1390، ، صفحه 49-78

https://doi.org/10.7508/ijcr.2011.13.003

چکیده
  پژوهش حاضر در پی بررسی نحوة تفسیر و رمزگشایی سریال «فاصله‌ها» از سوی زنان شهر ایلام است. مبنای نظری کار، رویکرد مطالعات فرهنگی در مطالعة تلویزیون و مخاطبان آن است. مسئلة اصلی در این پژوهش این است که در سریال تلویزیونی فاصله‌ها کدام دسته از ایده‌ها و ارزش‌ها مسلط هستند و طبیعی جلوه داده می‌شوند و مخاطبان (در اینجا زنان شهر ایلام) ...  بیشتر

مخاطبان و مجموعه‌های تلویزیونی ( قرائت های زنان از مجموعه‌ پرواز در حباب)

جمال مجمدی

دوره 1، شماره 2 ، مرداد 1387، ، صفحه 79-110

https://doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.004

چکیده
  تلاش اصلی این مقاله، تبیین نحوه قرائت یا رمزگشایی، مجموعه‌های تلویزیونی توسط مخاطبان (زنان) است. این پرسش که مجموعه‌های تلویزیونی، به مثابه گفتمان‌هایی ترکیبی، چه معناها، ایده‌ها و ارزش‌هایی را ( از طریق به‌کارگیری یک سری تمهیدات، سازوکارها و شگردهای فنی و نیز به واسطه برخی رمزگان اجتماعی و ایدئولوژیک ) مرجح می‌سازند و مخاطبان ...  بیشتر