علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت‌بدنی
تبارشناسی ساخت ناتمام آموزش باز در ایران

علی اصغر هدایتی؛ مهران فرج اللهی؛ نعمت الله فاضلی؛ محمدرضا سرمدی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 107-137

https://doi.org/10.22035/jicr.2022.3037.3369

چکیده
  آموزش باز در پرتو رشد فناوری، با تغییر در «فرهنگ آموزش» و تأکید بر اصل «یادگیرنده‌محوری»، نظام آموزشی را دگرگون کرده است. ازآنجا‌که در نظام آموزشی ایران، به این موضوع بی‌توجهی‌شده، مقالۀ حاضر، به‌منظور آشکارسازی این «نیمگی»، مسئلۀ ساخت ناتمام آموزش باز در ایران را از دیدگاه انتقادی بررسی کرده و برای این واکاوی ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
کهریزک همچون حاشیه‌ای بر متن تهران؛ مطالعه‌ای تبارشناسانه در باب فرایندهای تولیدِ فضایی کهریزک

آرش حیدری؛ سیده مهشاد مهاجرانی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 163-184

https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2292.2779

چکیده
  مطالعۀ حیات شهری ذیل منطق آسیب‌شناختیِ رایجی قرار گرفته است که بر مبنای درکی خاص از حاشیه‌نشینی و مشتقاتش استوار شده است. حاشیه در این منطق رایج چیزی است بیرون از شهر و یا جزیره‌ای است جدا افتاده از متن. منطقۀ کهریزک یکی از مناطق تهران است که ذیل چنین درک آسیب‌شناختی رایجی فهمیده می‌شود؛ بی‌آنکه منطق تولید و بازتولیدش همچون حاشیه ...  بیشتر