علوم اجتماعی و ارتباطات
1. عوامل مؤثر بر انطباق بین‌فرهنگی دانشجویان خارجی در ایران؛ مطالعه موردی دانشجویان خارجی دانشگاه تهران

حمیده مولایی

دوره 11، شماره 3 ، پاییز 1397، ، صفحه 131-159

http://dx.doi.org/10.22631/jicr.2018.1992.2556

چکیده
  امروزه بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شده است. مقاله حاضر در پی بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انطباق فرهنگی‌ـ‌‌اجتماعی دانشجویان بین‌المللی در ایران است. مطالعه موردی این پژوهش، دانشجویان بین‌المللی دانشگاه تهران هستند. ...  بیشتر

2. تصویری از فرهنگ مصرفی جامعة ایران با استفاده از داده‌های یک پیمایش ملی پیرامون گذران اوقات فراغت

سید ابوالحسن ریاضی

دوره 6، شماره 4 ، زمستان 1392، ، صفحه 137-153

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2013.24.006

چکیده
  با توجه به آنکه فرهنگ مصرفی امروزه خصوصیت اصلی جامعة مدرن قلمداد می‌شود و فرهنگ جامعة ایران نیز  در نتیجة تبادلات فرهنگیِ اثرگذار، درحال گذار به وضعیت مدرن محسوب می‌شود، ارائة تصویری از فرهنگ مصرفی جامعة ایران می‌تواند به ارائة تحلیلی دقیق از نحوة گذار از جامعة سنتی به مدرن منجر گردد. در این مقاله داده‌های پیمایش ملیِ گرایش‌های ...  بیشتر

3. جنگ و زندگی روزمره: خاورمیانه و امریکا؛ یک بررسی رسانه‌محور

امین پروین؛ سید عبدالامیر نبوی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1389، ، صفحه 113-130

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.005

چکیده
  امروزه جنگ به یکی از مهم‌ترین معرّف‌های خاورمیانه در رسانه‌های غربی تبدیل شده است. با این حال، جنگ که به شکلی نازیبا، تصویری هولناک از خاورمیانه در اذهان عمومی به وجود آورده، به شکلی عادی در زندگی ساکنان خاورمیانه تکرار می‌شود. از طرفی جنبش‌های ضد جنگ در غرب انگشت اتهام خود را هم به سوی گروه‌های تروریستی این سوی عالم و هم سیاست‌مداران ...  بیشتر

4. تلویزیون و تأثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان

ناصر باهنر؛ طاهره جعفری کیذقان

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1389، ، صفحه 131-156

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.006

چکیده
  این مقاله به بیان تأثیرات تلویزیون در عرصه فرهنگ با تأکید بر مقوله‌های هویت قومی و ملی می‌پردازد. نتایج طرح‌شده که حاصل بخشی از یک پژوهش علمی در مرکز تحقیقات صدا و سیما است نشان می‌دهد از سویی در سه بخش برنامه‌های طنز، خبر و سریال در برخی مقوله‌های هویت پیام‌هایی به طور متوالی از تلویزیون ایران پخش شده و بینندگان در معرض این پیام‌ها ...  بیشتر

5. هویت فرهنگی ایرانیان از رویکرد‌های نظری تا مؤلفه‌های بنیادی

حسام الدین آشنا؛ محمدرضا روحانی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1389، ، صفحه 157-184

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.007

چکیده
  هویت یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به شمار می‌رود؛ پدیده‌ای چندوجهی که از مناظر مختلف، مبانی و معانی گوناگونی را نمایان می‌سازد. در یک نگاه کلی می‌توان هویت را حاصل دیالکتیک نظام ذهنی و ساختار اجتماعی و فرهنگی قلمداد نمود؛ رویکردی که هویت را در کنار غیریت مورد توجه قرار داده و بدین سان واحد تحلیل خود و ...  بیشتر

6. گفتمان شرق‌شناسانه در بازنمایی‌های رسانه‌ای غرب از ایران

حسین پیرنجم‌الدین؛ سیدمحمد مرندی؛ محمدرضا عادلی

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، ، صفحه 83-100

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.004

چکیده
  این گفتار به بررسی بازنمایی جهان اسلام و خاصه ایران در رسانه‌های غربی می‌پردازد. مقاله می‌کوشد ریشه‌های این بازنمایی را در گفتمان شرق‌شناسانه بازجوید، گفتمانی که در آن غرب درباره شرق «دانش» تولید کرده و به واسطه آن استیلا و برتری خود بر «دیگرِ» خود را توجیه و ابقا کرده و مشروعیت بخشیده است. نویسندگان ابتدا به بحث پیرامون ...  بیشتر

7. بازتاب نگرش فرهنگی غرب نسبت به ایران در ساخت های زبانی نشریات انگلیسی زبان

مریم سادات غیاثیان

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 123-139

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.006

چکیده
  در این مقاله سعی بر آنست تا با معرفی دو رویکرد اصلی در شرق‌شناسی -شرق‌شناسی کلاسیک و شرق‌شناسی نوین- نگرش غرب نسبت به شرق در سطح کلان و اسلام در سطح خرد در هر یک از این دو رویکرد بررسی و رویدادهای مؤثر در ایجاد شرق‌شناسی نوین برشمرده شود. حادثه یازدهم سپتامبر 2001، یکی از اتفاقات مهم و تأثیرگذار در قرن حاضر و شرق‌شناسی نوین بوده است. ...  بیشتر

8. فرهنگ و قومیت مدلی برای ارتباطات بین فرهنگی در ایران

یونس نوربخش

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 67-90

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.004

چکیده
  در این تحقیق به دنبال یافتن مدلی برای همبستگی اجتماعی و وحدت فرهنگی در ایران هستیم؛ الگویی که براساس آن تنوع قومی و فرهنگی به‌عنوان چالشی در برابر همبستگی ملی قرار نگیرد و به فرصتی برای غنای فرهنگی جامعه تبدیل گردد. ابتدا دیدگاه‌های اساسی مربوط به فرهنگ، قومیت و ملت مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنگاه مفاهیم مربوط به سیاست‌های میان ...  بیشتر

9. بررسی تعامل و تقابل رسانه و مذهب در خاورمیانه با تأکید بر ایران

حسن خانی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 215-231

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.009

چکیده
  مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای ...  بیشتر