زبان و ادبیات
1. آسیب‌شناسی زبانی و بلاغی زبان فارسی در شبکه ارتباطی تلگرام

مسیحه هدایت مفیدی؛ عطیه کامیابی گل؛ علی علیزاده

دوره 10، شماره 4 ، زمستان 1396، ، صفحه 151-168

http://dx.doi.org/10.22631/jicr.2018.1608.2272

چکیده
  امروزه تلفن همراه، به‌عنوان مدرن‌ترین ابزار ارتباطی، با امکانات گسترده، آسان، و ارزان، کاربرد ویژه‌ای دارد. یکی از وظایف و کاربردهای ویژه گوشی‌های هوشمند، ایجاد فضاها و امکاناتی مانند خدمات پیام کوتاه و راه‌اندازی گروه‌های ارتباطی از طریق فضاهای مجازی است که ارتباط بین افراد و گروه‌‌های مختلف جوامع زبانی و فرهنگی را امکان‌پذیر ...  بیشتر

جامعه شناسی
2. مطالعۀ رویکرد برنامه های توسعه در ایران به ارتباطات

زهره شاه قاسمی؛ مخمدمهدی فرقانی؛ هادی خانیکی

دوره 9، شماره 3 ، پاییز 1395، ، صفحه 147-180

http://dx.doi.org/10.22035/ijcr.2016.324

چکیده
  حرکت به­سمت اهداف «سند چشم‌انداز 1404» نیازمند درک الزامات برای تدوین برنامه‌های مناسب جهت دست‌یابی به اهداف مطلوب در توسعه است. با آغاز عصر اطلاعات، قواعد سیاست‌گذاری توسعه نیز به­شدت در جهان تغییر کرده و تحت تأثیر متغیرهای ارتباطات، فرصت‌های بی‌بدیلی برای جهش کشورهایی که در مراحل آغازین توسعه بوده‌اند، فراهم‌ شده ...  بیشتر

3. بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»

حسن بشیر؛ علی اسکندری

دوره 6، شماره 2 ، تابستان 1392، ، صفحه 143-161

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2013.22.006

چکیده
  امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه ...  بیشتر

4. رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود

محمدرضا حاتمی؛ سارویه مذهبی

دوره 4، شماره 2 ، تابستان 1390، ، صفحه 185-209

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2011.14.008

چکیده
  در سالهای اخیر هویت یابی جنسیتی زنان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته است. وضعیت و جایگاهی را که زنان امروز در جامعه به دست آورده اند بسیارمتفاوت با وضعیت و جایگاه آنان در گذشته می‌باشد. امروز زنان و جامعه نسبت به هویت جنسیتی ایشان همگام با حرکت جهان به سوی مدرنیته نگرشی مقبول تر یافته‌اند. یکی از عوامل مؤثر بر این تغییر نگرش، تأثیر ...  بیشتر

5. رسانه و فرهنگ‌سازی

محمدرضا دهشیری

دوره 2، شماره 4 ، زمستان 1388، ، صفحه 179-208

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.08.006

چکیده
  این مقاله به منظور بررسی تأثیرات رسانه بر فرهنگ‌سازی، ابتدا به تبیین لایه‌های شش‌گانه فرهنگ شامل: باورها، ارزش‌ها و هنجارها (به عنوان هسته فرهنگ) و نماد‌ها و اسطوره‌ها، آیین‌ها و آداب و رسوم، و فناوری‌ها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها (به عنوان پوسته فرهنگ) می‌پردازد. سپس با واکاویِ مفهومی فرهنگ‌سازی مشتمل بر فرهنگ‌پذیری (به معنای ...  بیشتر

6. بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی در رسانه؛ مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری

حشمت‌سادات معینی‌فر

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1388، ، صفحه 167-197

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.07.008

چکیده
  رسانه‌ها در کنار خانواده و آموزش و پرورش، از جمله عوامل جامعه‏پذیر کردن افراد یک جامعه هستند. آنچه رسانه‌ها به نمایش می‏گذارند هم برگرفته از فرهنگ جامعه است و هم تأثیرگذار بر‏ آن. تأثیرگذاری رسانه‌ها، در مراحل و مواردی چشمگیر است. به عنوان مثال افرادی که ارتباطات اجتماعی محدودتری دارند، فرصت بیشتری را با رسانه‌هایی همچون تلویزیون ...  بیشتر

7. بازتاب نگرش فرهنگی غرب نسبت به ایران در ساخت های زبانی نشریات انگلیسی زبان

مریم سادات غیاثیان

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 123-139

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.006

چکیده
  در این مقاله سعی بر آنست تا با معرفی دو رویکرد اصلی در شرق‌شناسی -شرق‌شناسی کلاسیک و شرق‌شناسی نوین- نگرش غرب نسبت به شرق در سطح کلان و اسلام در سطح خرد در هر یک از این دو رویکرد بررسی و رویدادهای مؤثر در ایجاد شرق‌شناسی نوین برشمرده شود. حادثه یازدهم سپتامبر 2001، یکی از اتفاقات مهم و تأثیرگذار در قرن حاضر و شرق‌شناسی نوین بوده است. ...  بیشتر

8. روزنامه‌نگاری همراه و پوشش خبری جنگ عراق: مطالعه موردی فاکس نیوز

یونس شکر خواه؛ فاطمه کمالی چیرانی

دوره 2، شماره 1 ، تابستان 1388، ، صفحه 155-174

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.05.008

چکیده
  دولت‌های آمریکا همیشه تلاش می‌کردند تا رسانه‌ها را در جهت منافع سیاسی و اقتصادی صاحبان قدرت، کنترل کنند. تحلیل های نوام چامسکی سوگیری رسانه‌های آمریکایی را به نفع منافع «اقتصاد سیاسی» و «جانبداری از اسرائیل » نشان می دهد. همچنین، پژوهش‌ها مشخص می‌کند که جهت‌گیری آمریکا در کنترل پوشش خبری، در مواقع بحرانی تشدید می‌شود. ...  بیشتر

9. ارتباطات بین فرهنگی و گفتمان حقوقی، آموزشی و رسانه‌ای ایرانی

سعیدرضا عاملی؛ نجمه محمدخانی

دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1387، ، صفحه 41-66

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.04.003

چکیده
  جامعه ایران به دلیل اختلاط قومی و فرهنگی نیازمند زمینه‌‌های آموزشی و رسانه‌‌ای ‌‌بسیاری است تا بتواند از ارتباطات فرهنگی خوب و سالم برخوردار باشد و نوعی تعامل اجتماعی همراه با آرامش و آسایش اجتماعی را فراهم آورد. عدم مدارا و تحمل فرهنگی نسبت به قومیت‌‌های مختلف می‌‌تواند زمینه‌‌های شکل‌گیری تضاد، تفرقه و تبعیض را فراهم آورد ...  بیشتر

10. بررسی تعامل و تقابل رسانه و مذهب در خاورمیانه با تأکید بر ایران

حسن خانی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 215-231

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.009

چکیده
  مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای ...  بیشتر

11. معناشناسی جدید ارتباطات: زمینه سازی برای شناخت عمیقتر رابطه فرهنگ و رسانه

حسن بشیر

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 131-155

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.006

چکیده
  با توجه به اینکه عصر کنونی «عصر ارتباطات» شناخته شده است و بهرغم اینکه تعاریف متعددی تا کنون برای مفهوم ارتباطات ارائه شده، اما هنوز این مفهوم نیازمند تعریفی مناسبتر و جامعتر است.یکی از مشکلات جدی در تعریف ارتباطات، بدیهی بودن معنای آن و تحقق آن در همه ابعاد زندگی است. بدیهی بودن معنای ارتباط به معنای دستیابی به تعریف روشن آن ...  بیشتر