سارا شریعتی؛ شیما غلامرضا کاشی
چکیده
مقالة حاضر، شرح یک پژوهش کیفی میدانی است که به بررسی یکی از مهمترین تحولات حوزة مناسک دینی میپردازد؛ مقدسسازی اشخاص و مکانهایی که سنت دینی آنها را بهعنوان چیز مقدس نشناخته است. مزار سهراب سپهری، یکی از نمونههای این «مکانهای جدید» است که پژوهش حاضر مطالعهای موردی در خصوص مناسک و جهان معنایی زائران این مکان است. زائران ...
بیشتر
مقالة حاضر، شرح یک پژوهش کیفی میدانی است که به بررسی یکی از مهمترین تحولات حوزة مناسک دینی میپردازد؛ مقدسسازی اشخاص و مکانهایی که سنت دینی آنها را بهعنوان چیز مقدس نشناخته است. مزار سهراب سپهری، یکی از نمونههای این «مکانهای جدید» است که پژوهش حاضر مطالعهای موردی در خصوص مناسک و جهان معنایی زائران این مکان است. زائران جوان مزار سهراب، تلاش میکنند تا گونههای جدیدی از دینداری را خلق و تجربه کنند؛ الگوهای متنوعی که هرکدام در عین فاصله داشتن از دین و مناسک سنتی، عناصری از آن را وام میگیرند و آنها را بهنحو جدیدی نمایش میدهد. در ایران این پدیده را میتوان بهعنوان نوعی تلاش برای ابداع شکلی گشوده و منعطف از دین تفسیر کرد. تجربة اشکالی از معنویت و دینداری که کثرتگرایی، کمرنگ بودن وجوه سیاسی و سیال و منعطف بودن از ویژگیهای اصلی آن است و درعینحال قادر به تولید تجربههای گرم و شورانگیز معنوی در قالب ایجاد تحول در مناسک دین عامه است.
رسول ربانی؛ سیدعلی هاشمیان فر؛ محمد گنجی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت قمهزنی در خمینیشهر اصفهان، به نقش عوامل فرهنگی مؤثر بر این پدیده میپردازد. جامعه آماری این تحقیق، مردم خمینیشهر (قمهزنان، تماشاچیان و افراد عادی) است که 411 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند که از این میان، 69/8درصد مذکر و 30/2 درصد مؤنث بودهاند. روش تحقیق، از نوع پیمایش و شیوة نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت قمهزنی در خمینیشهر اصفهان، به نقش عوامل فرهنگی مؤثر بر این پدیده میپردازد. جامعه آماری این تحقیق، مردم خمینیشهر (قمهزنان، تماشاچیان و افراد عادی) است که 411 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند که از این میان، 69/8درصد مذکر و 30/2 درصد مؤنث بودهاند. روش تحقیق، از نوع پیمایش و شیوة نمونهگیری به دلیل حساسیت موضوع مورد مطالعه، سهمیهای بوده است. کنکاش در جامعة آماری مورد مطالعه بر اساس پرسشنامة طراحی شده، به نتایجی منجر شده که برخی از آنها عبارتند از اینکه اگرچه برخی زنان در خمینیشهر قمه میزنند، اما فروانی مردان بیشتر از زنان است؛ تفاوت معناداری در قمهزنی مجردان و متأهلان مشاهده نشده است؛ شاغلان بیشتر از بیکاران به قمهزنی روی میآورند؛ به لحاظ تحصیلی، افراد با تحصیلات زیردیپلم بیش از افراد دارای تحصیلات عالیه قمه میزنند؛ محلة «فروشان» در خمینیشهر دارای بیشترین فراوانی و محلة «ورنوسفادران» دارای کمترین فراوانی است؛ و اینکه درآمد اثری در قمهزنی افراد مورد مطالعه ندارد. همچنین در بین انگیزههای متعدد برای قمهزنی، مهمترین انگیزهها، فرهنگی است که میتوان به موارد یادآوری وقایع روز عاشورا، احترام به بزرگان و نیاکان، ادای نذر و نیاز و استمرار و تحکیم فرهنگ عزاداری و... اشاره کرد.