آموزش عالی
خدیجه کشاورز
چکیده
یافتههای مقاله نشان میدهد که با وجود سابقه زیاد حضور زنان در آموزش عالی ایران بهعنوان عضو هیئت علمی، با تداوم شکاف جنسیتی در میان اعضای هیئت علمی روبهرو هستیم و هر چقدر از نردبان سلسلهمراتب حرفهای در دانشگاه بالاتر میرویم، این شکاف تقویت میشود. پرسش محوری این است که زنان برای ورود به حرفۀ استادـپژوهشگری با چه ...
بیشتر
یافتههای مقاله نشان میدهد که با وجود سابقه زیاد حضور زنان در آموزش عالی ایران بهعنوان عضو هیئت علمی، با تداوم شکاف جنسیتی در میان اعضای هیئت علمی روبهرو هستیم و هر چقدر از نردبان سلسلهمراتب حرفهای در دانشگاه بالاتر میرویم، این شکاف تقویت میشود. پرسش محوری این است که زنان برای ورود به حرفۀ استادـپژوهشگری با چه چالشهایی مواجه هستند و روایت آنان از طی این مسیر در بطن مناسبات جنسیتی موجود چیست؟ همچنین این مقاله به عوامل تسهیلگر و موانع دستیابی به این حرفه از نگاه استادـپژوهشگران زن خواهد پرداخت. رویکرد این مقاله کیفی است و از میان تکنیکهای مختلف مورد استفاده در پژوهش کیفی برای دستیابی به اطلاعات موردنیاز، از تکنیک مصاحبهٔ عمیق استفاده شده است. در تحلیل دادهها از روشتحلیل تماتیک استفاده شده است. برای رسیدن به فهمی دقیقتر از ورود زنان به زندگی حرفهای دانشگاهی، دانشگاه تهران و دانشگاه خلیجفارس بوشهر را انتخاب کردهایم. بر اساس روایت مشارکتکنندگان پژوهش، برخوردهای تبعیضآمیز نسبت به زنان در برخی از جلسات جذب متقاضیان دیده میشود. وجود معیارهای فراآکادمیک در جلسات جذب، تغییر مداوم آییننامهها و تصمیمات و نیز وجود لابیهای مردانه از دشواریهای ورود به حرفۀ دانشگاهی است. برخی از مسائلی که زنان از آن بهعنوان دشواریهای جذب نام میبرند، ممکن است میان زنان و مردان مشترک باشد؛ اما باید توجه داشت که در بطن مناسبات جنسیتی موجود، حتی مسائل مشترک بین زن و مرد برای هر کدام سویه و شکلی دیگرگون مییابد.
محمدتقی ایمان؛ نسیبه زنجری؛ ابراهیم اسکندری پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی سیستم معانی ذهنی مصرفکنندگان موسیقی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان این پژوهش را 21 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه شیراز تشکیل میدهند. محققان از رویکرد کیفی نظریة زمینهای و تکنیک جمعآوری اطلاعات مصاحبة عمیق بهره جستهاند. دادهها به کمک نرمافزار کیفی Nvivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی سیستم معانی ذهنی مصرفکنندگان موسیقی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان این پژوهش را 21 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه شیراز تشکیل میدهند. محققان از رویکرد کیفی نظریة زمینهای و تکنیک جمعآوری اطلاعات مصاحبة عمیق بهره جستهاند. دادهها به کمک نرمافزار کیفی Nvivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل دادههای پژوهش و مدل پارادایمی ساختهشده نشان میدهد شرایط زمینهای برای مشارکتکنندگان شامل «بافت فضایی» خوابگاه با زیرمجموعه تناسب زمانی ـ مکانی، اقتضای سنی و هویت جمعی است که در این میان «مُدگرایی» و روند «بازار جهانی موسیقی» به عنوان شرایط مداخلهگر تأثیرگذار هستند. مشارکتکنندگان با قرار گرفتن در شرایط فوق، راهبردهای «جایگزینی و گسترش موسیقی» و افزایش «ضریب غیبت ذهنی» را اتخاذ میکنند و درنتیجة بهکارگیری این راهبردها، پیامد «انگارهسازی» برای مشارکتکنندگان مطرح میشود. انگارهسازی متضمن این مطلب است که مشارکتکنندگان به نوعی تصویرسازی ذهنی در برابر موسیقی میپردازند که در دو سوی یک طیف از همذاتپنداری تا فرافکنی در نوسان است.