زبان و ادبیات
رضا پیشقدم؛ آیلین فیروزیان پوراصفهانی؛ آیدا فیروزیان پوراصفهانی
چکیده
هیجانات شرم و گناه که در زمرۀ هیجانات همگانی و خودآگاه بشر قرار میگیرند، در زندگی روزمرۀ افراد بسیار فراگیر بوده و ضمن برخورداری از نقش اساسی در فرایند اجتماعیشدگی انسان، بهعنوان مکانیسمهای کنترل اجتماعی، ایفای نقش مینمایند. این دو نوع هیجان، در پاسخ به ارزیابی منفی فرد از خود، بر پایۀ هنجارهای اجتماعی ایجاد میشوند. ...
بیشتر
هیجانات شرم و گناه که در زمرۀ هیجانات همگانی و خودآگاه بشر قرار میگیرند، در زندگی روزمرۀ افراد بسیار فراگیر بوده و ضمن برخورداری از نقش اساسی در فرایند اجتماعیشدگی انسان، بهعنوان مکانیسمهای کنترل اجتماعی، ایفای نقش مینمایند. این دو نوع هیجان، در پاسخ به ارزیابی منفی فرد از خود، بر پایۀ هنجارهای اجتماعی ایجاد میشوند. از آنجاییکه دو هیجان «شرم» و «گناه» دارای ماهیت فرهنگوابسته است، منطقی است اگر ادعا کنیم که بررسی نمودها و مصادیق زبانی مرتبط با این دو نوع هیجان در یک زبان مشخص میتواند در آشکارسازی فرهنگ حاکم بر جامعۀ موردنظر یاریرسان باشد. بنابراین، نظر به ماهیت فرهنگوابستۀ هیجانات و رابطۀ تنگاتنگ میان زبان و فرهنگ، پژوهش کیفی حاضر بر آن است تا از رهگذر بررسی نمودهای زبانی مرتبط با این دو نوع هیجان در زبان فارسی، به فرهنگکاوی این زبان همت گمارد. بهمنظور نیل به هدف موردنظر، پس از جمعآوری تعداد 756 نمونه از موارد مختلف کاربرد عبارات زبانی وابسته به مفاهیم «شرم» (نظیر شرمساری، روسیاهی، خجلت، ننگ، بیآبرویی، خجالت، خجول، حیا، آبرو، کمرو و ...) و «گناه» (همچون تقصیر، مقصر، گناهکار و ...) در موقعیتهای مختلف طبیعی، نمونههای مذکور در بستر الگوی هایمز (1967) مورد تدقیق و واکاوی قرار خواهند گرفت. یافتههای مقالهٔ حاضر ضمن صحهگذاردن بر حاکمیت قویتر و قدرتمندتر فرهنگ شرممحور نسبت به فرهنگ گناهمحور در فرهنگ ایران، برای ویژگی جمعگرایی ایرانیان نیز مهر تأییدی به شمار میروند.
زبان و ادبیات
امیررضا وکیلیفرد؛ الهام عباسی جوکندان
چکیده
به دلیل تآثیر بسزای فرهنگ در ارتباطات زبانی میان انسانها، گسترش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان در روند یادگیری زبان ضروری است. در حوزۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پژوهشی میدانی صورت نپذیرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای فارسیآموزان غیرایرانی در مورد فرهنگ و توانش ارتباطی بینافرهنگی است. شرکتکنندگان ...
بیشتر
به دلیل تآثیر بسزای فرهنگ در ارتباطات زبانی میان انسانها، گسترش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان در روند یادگیری زبان ضروری است. در حوزۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پژوهشی میدانی صورت نپذیرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای فارسیآموزان غیرایرانی در مورد فرهنگ و توانش ارتباطی بینافرهنگی است. شرکتکنندگان این پژوهش میدانی را 104 فارسیآموز از کشورهای گوناگون تشکیل میدهند. نتایج این پژوهش که با واکاوی دادههای بهدست آمده به کمک یک پرسشنامۀ اعتبارسنجیشده به دست آمده است، نشان میدهد فارسیآموزان بر این باورند که مدرسان سطح مهارتهای زبانی آنان را در یادگیری زبان فارسی افزایش میدهند تا بتوانند زبان فارسی را برای اهداف علمی استفاده کنند، ولی میزان انگیزهبخشی مدرسان برای آموزش زبان فارسی چندان رضایتبخش نیست. همچنین، یافتهها نشان میدهد که فارسیآموزان، به دلیل زندگی در کشور ایران، تا حد زیادی با کشور، فرهنگ و مردم ایران و زبان فارسی آشنا هستند. اما آنان از میزان زمان اختصاصیافته به فرهنگ و همچنین، میزان پرداختن به توانش ارتباطی بینافرهنگی در کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان رضایت زیادی ندارند. از این رو، با توجه به نتایج این پژوهش چنین میتوان نتیجه گرفت که باید در کلاسهای درسی زبان فارسی بیشتر به اهداف بینافرهنگی پرداخت تا فارسیآموزان بهتر بتوانند به توانش بینافرهنگی دست یابند.