زبان و ادبیات
حاکمیت زباهنگ شرم‌محوری یا گنا‌ه‌محوری در جامعۀ ایران؛ مورد مطالعه، شهر مشهد

رضا پیشقدم؛ آیلین فیروزیان پوراصفهانی؛ آیدا فیروزیان پوراصفهانی

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 95-130

https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2392.2854

چکیده
  هیجانات شرم و گناه که در زمرۀ هیجانات همگانی و خودآگاه بشر قرار می‌گیرند، در زندگی روزمرۀ افراد بسیار فراگیر بوده و ضمن برخورداری از نقش اساسی در فرایند اجتماعی‌شدگی انسان، به‌عنوان مکانیسم‌های کنترل اجتماعی، ایفای نقش می‌‍نمایند. این دو نوع هیجان، در پاسخ به ارزیابی منفی فرد از خود، بر پایۀ هنجارهای اجتماعی ایجاد می‌‍شوند. ...  بیشتر

زبان و ادبیات
توانش ارتباطی بینافرهنگی در کلاس‌های آموزش زبان فارسی: دیدگاه فارسی‌آموزان غیرایرانی

امیررضا وکیلی‌فرد؛ الهام عباسی جوکندان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1402

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3125.3438

چکیده
  به دلیل تآثیر بسزای فرهنگ در ارتباطات زبانی میان انسان‌ها، گسترش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبان‌آموزان در روند یادگیری زبان ضروری است. در حوزۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان پژوهشی میدانی صورت نپذیرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه‌های فارسی‌آموزان غیرایرانی در مورد فرهنگ و توانش ارتباطی بینافرهنگی است. شرکت‌کنندگان ...  بیشتر