جامعه شناسی
1. مرزهای اجتماعی- فرهنگی در شهر تهران: بررسی شرایط، شیوه مدیریت و پیامدها

محمود شهابی؛ محمدعلی قائم پور

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1397، ، صفحه 133-160

http://dx.doi.org/10.22631/jicr.2018.1794.2404

چکیده
  نظام تمایز گذاری و درجه بندی افراد در هر جامعه ای فراگیر و اجتناب ناپذیر است و معیارهای آن از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است. از این رو این مقاله در پی آن است تا نشان دهد که شهروندان تهرانی در ارتباطات خود با دیگران چه موقع و چرا دست به مرزبندی می زنند؟، چه موقع و چگونه از این مرزها عبور می کنند؟، برای تعامل با یکدیگر و عبور از مرزهای ...  بیشتر

جامعه شناسی
2. پدیدارشناسی تجربه‌ کاربران از موبایلی شدن روابط

مریم مختاری؛ حکیمه ملک احمدی

دوره 10، شماره 3 ، پاییز 1396، ، صفحه 101-124

http://dx.doi.org/10.22631/jicr.2017.898.1761

چکیده
  تکنولوژی نقش مهمی در ارتباطات دارد و بخش زیادی از روابط افراد را در درون خود شکل می‌دهد. بر همین اساس قادر است ایدئولوژی خاص خود را بر روابط چهره‌به‌چهره تحمیل کند و سبک زندگی خاصی را شکل ‌دهد که از آن با عنوان موبایلیزیشن با ویژگی‌هایی، مانند سرعت و کمیت یاد می‌شود. هدف این پژوهش پیگیری تجربه‌های کاربران از موبایلی‌شدن روابط است. ...  بیشتر

جامعه شناسی
3. مطالعۀ رویکرد برنامه های توسعه در ایران به ارتباطات

زهره شاه قاسمی؛ مخمدمهدی فرقانی؛ هادی خانیکی

دوره 9، شماره 3 ، پاییز 1395، ، صفحه 147-180

http://dx.doi.org/10.22035/ijcr.2016.324

چکیده
  حرکت به­سمت اهداف «سند چشم‌انداز 1404» نیازمند درک الزامات برای تدوین برنامه‌های مناسب جهت دست‌یابی به اهداف مطلوب در توسعه است. با آغاز عصر اطلاعات، قواعد سیاست‌گذاری توسعه نیز به­شدت در جهان تغییر کرده و تحت تأثیر متغیرهای ارتباطات، فرصت‌های بی‌بدیلی برای جهش کشورهایی که در مراحل آغازین توسعه بوده‌اند، فراهم‌ شده ...  بیشتر