علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت‌بدنی
تبارشناسی ساخت ناتمام آموزش باز در ایران

علی اصغر هدایتی؛ مهران فرج اللهی؛ نعمت الله فاضلی؛ محمدرضا سرمدی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 107-137

https://doi.org/10.22035/jicr.2022.3037.3369

چکیده
  آموزش باز در پرتو رشد فناوری، با تغییر در «فرهنگ آموزش» و تأکید بر اصل «یادگیرنده‌محوری»، نظام آموزشی را دگرگون کرده است. ازآنجا‌که در نظام آموزشی ایران، به این موضوع بی‌توجهی‌شده، مقالۀ حاضر، به‌منظور آشکارسازی این «نیمگی»، مسئلۀ ساخت ناتمام آموزش باز در ایران را از دیدگاه انتقادی بررسی کرده و برای این واکاوی ...  بیشتر

علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت‌بدنی
مفهوم خرد در جامعه ایران

مهدی دستا؛ امید شکری؛ شهلا پاکدامن؛ جلیل فتح آبادی

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 33-63

https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2477.2916

چکیده
  مقاله حاضر با هدف بررسی و شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد خرد با استفاده از رویکرد ادراک افراد از خرد (نظریه ضمنی خرد) در جامعه ایران انجام گرفت. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی افراد بالای 20 سال ایران بودند. 328 شرکت‌کننده (134 زن و 194مرد) از قومیت‌های ایران (ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ، ترکمن و فارس) به روش هدفمند و در دسترس برای پاسخ‌گویی به پرسش‌نامه ...  بیشتر