در این تحقیق از طریق تحلیل، روایتهایی از کولی بودن ونحوۀ حضور اجتماعِ کولیها در شهر تهران مطالعه شده است.عمدهترین و مکررترین تعاملاتی که کولیها با محیط اجتماعی پیرامون خود در دوران اخیر تجربه کردهاندـ یعنی چهار چرخۀ گداییـ مصرف، اعتیادـپاکی، زندانـآزادی و روابط ناپایدار جنسیـ در پرتو مفهوم آستانگی توضیح داده شده است؛ چگونگی «بودنِ» کولیها بهعنوان یک اجتماع در حال گذردر بسترهای کنونی جامعه ایران بهطور عام و در متنهای شهریای چون محلههای خاک سفید، دروازه غار و لب خط در تهران بهطور خاص توضیح و نشان داده شده است که چگونه کولیها با گذر از مرحله پیشاآستانگی در مرحلۀ آستانگی باقی مانده و نتوانستهاند از این مرحله خارج شوند و بدین ترتیب دارای هویتهای درآستانهای شدهاند که گذار آنها را به مرحلۀ پساآستانگی و جذب ایشان در بسترهای کنونی شهر تهران را با موانع جدی روبهرو ساخته است.
In this Paper, through the analysis of the narrations of the Roma, the presence of Gypsies community in Tehran was studied. The liminal identity of Gypsies has been explained based on their four most frequent interactional behaviors four interact more frequent in recent times; namely four cycles of beggingconsumption, imprisoned – out of the prison, addiction - non-addiction and unstable sexual relationships. Gypsies are studied as a community in transition in urban areas such as Khak Sefid, DarvazehQar and Labekhat.This article will show that as a result of modernization of Iran, Gypsies have experienced a transition but remain at liminal Stage and in the Liminalty. This leads to a liminal identity of Gypsies and they have not been able to go to the next stage, the stage of post-liminality and to integrate in the structures of Iran in general and of Tehran in particular.