@article { author = {Abazari, Yousef and Shariati, Sara and Faraji, Mehdi}, title = {Metanarrative of Civilization or Civilizing Processes?: A Reading of Problematics of Civilization/Culture}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1-19}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.001}, abstract = {One of the most challengeable concepts in humanities is concept of “Civilization”. There is no agreement on its definition and orientation. In spite of much literature has been produced on “Civilization”, but everyone has especial approach. Some of them look at the past and realize civilization as a historical phenomenon. Some of them look at the present and realize civilization as a project. Some of them look at the future and think about the end of civilization. In the last group, some thinkers are worry and predict horror and savage and some other thinkers are happy about the end of civilization. Also, some thinkers define civilization as an ideology. In this article, we tried to glimpse these views and conceptualize from problematics of culture/civilization and interpret approaches of civilization.}, keywords = {: Civilization/ Culture/ Civilizing Process/ Metanarrative of Modernity/ Civilization as a Research Program}, title_fa = {فراروایت تمدن یا فرایندتمدن هامروری بر پروبلماتیک و تحلیلهای فرهنگ و تمدن}, abstract_fa = {از جمله مفاهیم پُرمناقشه در علوم انسانی مفهوم «تمدن» است که در مورد آن کمتر توافقی میان اندیشمندان می‌توان یافت؛ چه در تعریف و چه در جهت‌گیری. ادبیات بسیاری در مورد «تمدن» تولید شده و هریک از زاویه‌ای خاص بدان پرداخته‌اند. برخی رو به گذشته دارند و تمدن را امری تاریخی می‌بینند. برخی حال را می‌نگرند و تمدن را همچون پروژه می‌انگارند. برخی چشم به آینده دارند و به فرجام تمدن می‌اندیشند؛ در این میان عد‌ه‌ای دل‌نگرانند و دهشت و بدفرجامی می‌بینند و عده‌ای دل‌خوش از غایت تمدن به تفرج مشغولند. هستند اندیشمندانی که در تعریف‌شان از تمدن صبغة ایدئولوژیک چشم‌نوازتر است. در این مقاله تلاش می‌کنیم با نگاهی اجمالی به دیدگاه‌های متعدد، مفهوم‌سازی متفاوتی از پروبلماتیک فرهنگ ـ تمدن ارائه دهیم و از منظری متفاوت به خوانش دیدگاه‌های تمدنی بپردازیم.}, keywords_fa = {تمدن,فرهنگ,فرایند متمدن شدن,فراروایت مدرنیته,تمدن به مثابة برنامه پژوهشی,فرهنگ «درون» و تمدن «برون»}, url = {http://www.jicr.ir/article_167.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_167_8113a3c5c1ab01ea2629641df177e8ba.pdf} } @article { author = {Parastesh, Shahram and Jannesary, Abbas}, title = {The Narrative of Iran-Iraq War in Novels}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {21-56}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.002}, abstract = {This article studies the narrative of Iran-Iraq war(1980-1988) in three novels:”The Journey Towards 270 Degree” by Ahmad Dehqan, “No Watery, No Soil” by Ali Moazeni and ”Scorpion On the Steps of Andimeshk Rail Road” by Hossein Mortezaeian Abkenar. In the sight of narrative theories and methods this study first illustrates the novels’ structures and superstructures in order to analyze their deep structures. Life and death, as the principal components of the deep structure, have been defined and classified based on analyzing the text, the genre of narrative and titles of the occurrences. In”The Journey Towards 270 Degree” life is the dominant aspect of the structure and content, versus, in “No Watery, No Soil” death and martyrdom are illustrated as the dominant aspects. Finally, in” Scorpion on the Steps of Andimeshk Rail Road”, neither death nor life are dominant, rather its narrative and structure depict a purgatorial aspect between life and death.}, keywords = {Narrative,Structure,Super Structure,Deep Structure,Narrative Analyses}, title_fa = {روایت جنگ ایران و عراق در رمان}, abstract_fa = {در این نوشتار با استفاده از نظریات و روش تحلیل روایت، به بررسی چگونگی روایت جنگ ایران و عراق در سه رمان «عقرب روی پله‌های راه آهن اندیمشک» نوشته حسین مرتضائیان آبکنار، «سفر به گرای 270 درجه»، نوشته احمد دهقان و «نه آبی نه خاکی» نوشته علی مؤذنی پرداخته‌ایم. بر مبنای الگوی ارتباط روایی در ابتدا، ساختار و روساخت این سه داستان را به دست آوردیم و بر اساس روساختار و ساختار روایی هر سه داستان به تحلیل ژرف‌ساختارهای آنها پرداخته‌ایم. ساحت مرگ و ساحت زندگی، دو مؤلفه‌ای بودند که در تحلیل ژرف‌ساختار‌های این رمان‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص این مؤلفه‌ها و دسته‌بندی آنها بر اساس بررسی متن، نوع روایت، عناوین ـ رخدادها و گزاره ـ رخدادهاست. بر این اساس در رمان سفر به گرای 270 درجه ساحت زندگی، ساحت مسلط بر ساختار و محتوای داستان را تشکیل می‌داد. در رمان نه آبی نه خاکی، ساحت مرگ و شهادت، ساحت مسلط در رمان بوده و در رمان عقرب بر روی پله‌های راه آهن اندیمشک نه ساحت مرگ و نه ساحت زندگی مسلط، بلکه داستان و ساختار روایی آن حد فاصل این دو را می‌پیماید و ساحت برزخی را شکل می‌دهد. همچنین به مؤلفه‌های دیگری چون رابطه روایت و واقعیت، زبان روایت و چگونگی آن پرداخته‌ایم.}, keywords_fa = {الگوی ارتباط روایی,رمان جنگ,روایت,روساخت,ژرف‌ساخت,ساحت زندگی,ساحت مرگ}, url = {http://www.jicr.ir/article_168.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_168_d19e6b450646b24d00d843092d09bb9a.pdf} } @article { author = {Talebi, Sara and Minavand, Mohammad Gholi}, title = {Oppositeness between form and content in womanimage on the Irainian TV program}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {57-86}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.003}, abstract = {Playing right role of media in our country needs to examine the way of performing the announced policy by the Islamic republic of Iran broadcasting(IRIB) for the media production. The family is one of the attractive subjects between the films and serials. And the women in modern society need them to model their role properly in the family. This article which has been investigated by qualitative deep interview method with religious experts and media specialists wants to convey both the role of the presence of women among their family and the norm and the quality of their presence according to the Islamic values announced by the program Producing organization of Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).}, keywords = {IRIB,Family,Official policy,Women,TV}, title_fa = {تقابل فرم و محتوا در نقش زنان در تصویر خانواده}, abstract_fa = {ایفای صحیح نقش رسانه در کشور نیازمند بررسی نحوه اجرایی شدن سیاست‌های اعلامی سازمان صدا و سیما برای تولیدات رسانه‌ای است. خانواده یکی از موضوعات جذاب در میان فیلم‌ها و سریال‌های نمایشی است و زنان در جامعه امروزی به مدل‌های مناسبی برای الگوبرداری از آن در ایفای نقش خود در خانواده نیازمند هستند. این مقاله که از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان دینی و کارشناسان رسانه حاصل شده، به بررسی قالب‌ها و ظواهر و فرم حضور زن در خانواده از سویی و محتوا و هنجار و روح حضور وی در خانواده از سوی دیگر، با توجه به ارزش‌های اسلامی مورد توجه سیاست‌های رسمی اعلام‌شده برای برنامه‌سازی توسط معاونت برنامه‌ریزی سازمان صدا و سیما، می‌پردازد. در مجموع نتیجه تحقیق از «تقابل فرم و محتوی در تصویر زن در خانواده نمایشی در تلویزیون» از نظر کارشناسان دینی حکایت دارد. ریشه‌یابی مسئله نشان می‌دهد، در کنار عامل اساسی نبود مبانی نظری غنی در حیطه زن و خانواده، عدم مدیریت پیام به علاوه فضای هنرمندان و کمبود نوشته‌های هنری کافی در این حیطه، با عامل اساسی ضعف تهیه‌کنندگان از لحاظ بینش و دغدغه‌مندی در تولید آثار جوابگو برای الگودهی به زنان در خانواده همگی منجر به این مسئله شده‌اند.}, keywords_fa = {خانواده,تلویزیون,زن,سیاست‌های رسمی,سازمان صدا و سیما}, url = {http://www.jicr.ir/article_169.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_169_625fd6e40ddd3ce852915159f04f64a9.pdf} } @article { author = {Givian, Abdollah and Tavakoli, Zohreh}, title = {Image of Iraqis in The Cinema of Sacred Defense}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {87-107}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.004}, abstract = {Regarding representational function of media, the current dissertation intends to examine the changes in the representation of the image of the Iraqis in the Sacred Defense Cinema. Iraqies have been pictured as the "Others" during last three decades. Due to the importance and role of sacred defense and its cinematic representations of "Self" and "Other" and thereby its contribution in the process of reconstruction of Iranian national identity this research is aimed at studying represented images of Iraqies and its changes during last three decades. To reach this objective I first examined the concept and theories of representation as stated by Richard Dyer and Stuart Hall. Then to complement Hall’s theories I referred to other thinkers in the field of identity theory, ‘self’ and ‘the other’ as stated. In the chapter on methodology I’ve benefited from a combination of the patterns presented by Kate Selbi, Ran Kallory and Rolan Bart to analyze the texts.The findings of this thesis demonstrates that in order to depict the Iraqis in the sixties verbal codes were primarily used whereas in the seventies and the eighties social and technical codes were most used respectively.In the first decade Iraqis were portrayed as those people who are imagined to be cruel, inhuman, in which the emphasis was laid on the impact of the Iraqi’s invasion. In the second decade we see Iraqi’s depicted as dumb and fat people having thick moustaches and rough voices and in the third we see this portrayal to be transformed where Iraqi’s are shown to be our Muslim brothers who have been forced to fight in the war. Having observed, examined and analyzed the films, we found out that when facing ‘the other’, i.e. the Iraqis, the metaphor of the boundary or border was used. This border is seen between ‘self’ and ‘the other’, i.e. the Iranians and the Iraqis in all the chosen movies on the Sacred Defense. In the first decade there was an objective and real boundary whereas in the second we saw a transformation stage, where boundaries between ‘self’ and ‘the other’ were loose and shaking and finally over the third decade borders got utterly symbolic.}, keywords = {Representation,Semiotics,The Other,Identity}, title_fa = {تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائه‌شده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریه‌های بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاه‌های صاحب‌نظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح می‌شود. برای گردآوری و تحلیل متون از الگوهای کیت سلبی، ران کادوری و رولان بارت به صورت ترکیبی استفاده شده است. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق، بیانگر این قضیه است که ابزارهای بازنمایی تصویر عراقی‌ها، به عنوان دیگری، طی سه دهه تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است: در دهه 60، بیشتر از رمزگان کلامی، در دهه 70 بیشتر از رمزگان اجتماعی و در دهه 80، بیشتر از رمزگان فنی بهره گرفته شده است. همچنین، در دهه اول تصویر عراقی‌ها متکی بر اثرات هجوم عراقی‌ها، به صورت تصویر ذهنی از انسان‌هایی با مشخصاتی چون «بی‌رحم»، «خانه‌خراب»، «بی‌شرف» و متجاوز ارائه می‌شود. در دهه دوم با تصویر انسان‌های کودن، چاق با سیبل‌های کلفت و صدای زمخت روبه‌رو می‌شویم و در سومین دهه، این تصویر متحول شده و با انسان‌های مسلمان و برادر که با زور وارد جنگ شده‌اند، روبه‌رو هستیم. با بررسی و تحلیل فیلم‌ها آنچه در مواجهه با دیگری در تمام متون دیده شده است «استعاره مرز» برای مواجهه با عراقی‌هاست. در تمام فیلم‌های انتخابی از سینمای دفاع مقدس، بین خودی و غیرخودی، بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها مرزی متصور است. در دهه اول، مرز عینی و واقعی است، در دهه دوم در حالتی گذار، با مرزهای شیشه‌ای و لرزان بین خودی و غیرخودی روبه‌رو هستیم و در نهایت در دوره سوم، مرزها کاملاً نمادین می‌شوند}, keywords_fa = {بازنمایی,نشانه‌شناسی,دیگری,هویت}, url = {http://www.jicr.ir/article_170.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_170_2367aca281b0453cf2e3914226490972.pdf} } @article { author = {Khodaei, Mohammad Zaman and Karimi, Sadegh and Yarahmadi, Mehdi}, title = {A Glance at the Evolution of Botteh-Jeghegh Symbol}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {109-132}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.005}, abstract = {The aim of presenting this article is to study the origin of symbols so called Botteh and Jeghgheh in Iranian culture. Some people are of the opinion that the root of these symbols can be traced to an Indian plant called Botiya and as such link Botteh and Jeghgheh with India and its culture, while others believe that these symbols are purer Persian and existed in ancient Iran prior to the age and reign of the Sakas, and from here it spread to the other countries of the world.}, keywords = {Symbols,Botteh,Jeghgheh,Bootiya,ancient Iran}, title_fa = {نگاهی به سیر تحول و نمادینگی بُتِّه و جِقِّه}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش شناخت پیشینه و سیر تحول نماد بُتِّه و جِقِّه است. عده‌ای منشأ این نماد را مرتبط با گیاه بوتیای هندی می‌دانند و دیدگاهی دیگر، ظهور این نماد را در ایران باستان و حتی پیش از عصر سکاها دانسته و بر این باورند که بُتّه، نقشی کهن در باور و هنر ایرانیان بوده و توسط آنها به دیگر ملل معرفی شده است. نگارندگان در این مقاله کوشیده‌اند، با در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف و با آگاهی از جوامع باستانی از زوایای مختلف به نتیجه‌گیری نسبتاً جامع‌تری دست یافته، قدمی در راستای شناخت این نماد کهن ایرانی بردارند. ماهیت این پژوهش می‌تواند مارا به سمت کشف ریشه‌های نخستین پیدایش و تکوین این نماد که در تاریخ پنهان بوده است، رهنمون سازد. این تحقیق به روش توصیفی و کتابخانه‌ای با جمع‌آوری داده‌های مرتبط با موضوع تحقیق و تحلیل آنها حقایقی را روشن می‌کند که به‌سادگی بر مبنای روش‌های علمی دیگر قابل دستیابی نیست.}, keywords_fa = {نماد,بُتِّه,جِقّه,بوتیای هندی,ایران باستان}, url = {http://www.jicr.ir/article_171.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_171_c2f7345a485ab45950b677b7df62d97c.pdf} } @article { author = {Yazdkhasti, Gisoo and Ghasemi, Vahid and Vahida, Fereydoun}, title = {Theoretical and Empirical Analysis of Hypothesis on Correlation between Cultural Contacts and Cultural Intelligence}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {133-162}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.006}, abstract = {Discussions on cultural intelligence construct prepare a powerful theoretical framework for analyzing international issues such as global peace and phenomena in the national level like social and economic development. The authors, in this article, focusing on one issue in this field, have tried to test a hypothesis which assumes cultural contacts can promote cultural intelligence of human beings or social groups. In the text, besides resenting theoretical basics about cultural intelligence and its fourfold dimensions consisting of motivational, cognitive, meta-cognitive and behavioral, the writers have specified a theoretical and empirical framework about the hypothesis on effect of intercultural contacts on cultural intelligence, the structural model was tested. On the basis of the result, the higher the level of intercultural contacts, the higher of cultural intelligence. Data of the survey among 396 sampled cases in the Isfahan city was gathered based on a quota sampling design by age groups, gender and living region of the respondents who had from 20 to 49 years old. Gathering data instruments were standardized scale of cultural intelligence introduced by Ang and Dyne and the scale which was designed by the researcher for measuring intercultural contacts with an acceptable level of accurate measurement. The result showed that intercultural contacts construct has a strong, positive and significant effect on cultural intelligence construct ( ). In a specific situation, Although, intercultural contacts has no effect on promoting cultural intelligence and even can be accompanied with cultural shock but in summation, the probability of positive effect of intercultural contacts on cultural intelligence is higher.}, keywords = {Cultural Intelligence,Intercultural Contact,Motivational CQ,Cognitive CQ,Meta-cognitive CQ,Behavioral CQ}, title_fa = {رابطه تماس‌های بین فرهنگی و هوش فرهنگی؛ تحلیل نظری و تجربی}, abstract_fa = {بحث‌های پیرامون سازه هوش فرهنگی، چهارچوب نظری توانمندی را برای تحلیل مسائل بین‌المللی نظیر صلح جهانی و یا پدیده‌هایی در سطح ملی نظیر توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم می‌آورد. در این مقاله نویسندگان تلاش کرده‌اند تا با تمرکز بر یکی از موضوعات طرح‌شده در این حوزه به آزمون فرضیه‌ای بپردازند که عنوان می‌کند تماس‌های بین فرهنگی می‌توانند در تقویت هوش فرهنگی انسان‌ها یا گروه‌های اجتماعی مؤثر واقع شوند. در متن حاضر ضمن طرح مبانی نظری پیرامون هوش فرهنگی و ابعاد چهارگانة آن شامل هوش‌های فرهنگی انگیزشی، شناختی، فراشناختی و رفتاری و با تدوین چهارچوب نظری و تجربی پیرامون فرضیه تأثیر تماس‌های بین فرهنگی بر هوش فرهنگی، مدل ساختاری مورد آزمون قرار گرفته که بر اساس آن سطح بالاتر تماس‌های بین فرهنگی به هوش فرهنگی بالاتر منجر خواهد شد. داده‌های پیمایش برای 396 نفر نمونه آماری که بر اساس طرح نمونه‌ای سهمیه‌ای مبتنی بر گروه سنی، جنس و منطقه محل زندگی از بین افراد 20 تا 49 ساله ساکن در شهر اصفهان انتخاب شده بودند، گردآوری شده است. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس‌های استاندارد هوش فرهنگی انگ و داین و ابزار گردآوری برای سنجش تماس‌های بین فرهنگی مقیاس محقق‌ساخته و دارای دقت اندازه‌گیری قابل قبول بوده است. نتایج نشان می‌دهد سازه تماس‌های بین فرهنگی دارای تأثیر قوی، مثبت و معنی‌داری بر سازه هوش فرهنگی است ( ). به این ترتیب با اینکه در شرایط خاصی تماس‌های بین فرهنگی می‌تواند تأثیری بر بهبود هوش فرهنگی نداشته باشد و یا حتی فرد را با شوک فرهنگی مواجه کند اما در مجموع احتمال تأثیر مثبت تماس‌های بین فرهنگی بر هوش فرهنگی بیشتر است.}, keywords_fa = {هوش فرهنگی,تماس بین فرهنگی,هوش فرهنگی انگیزشی,هوش فرهنگی شناختی و فراشناختی,هوش فرهنگی رفتاری}, url = {http://www.jicr.ir/article_172.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_172_610915a654015f17f413067fecc20429.pdf} } @article { author = {Javid, Mohammad Javad and Jamali, Farima}, title = {Introduction to Public Situation in Iran Issue of Separation of Powers in Ancient Iran}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {163-184}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.007}, abstract = {Cotemporary public law in Iran cannot ignore the elements of its identity in the past. Although analysis of public law issue in ancient Iran, the most researchers to be considered so it is not easy to speak about separation of powers, the part of the body of public law in the Iran primary governments but this article constants on hypothesis which with think and assimilation in history of ancient Iran which can laying the groundwork of strengthening people rights and limitation of authority's governors with emphasis on three periods of governorship on ancient Iran .for example Hakhamaneshian, Ashkanian and Sasanian. This article intent to clear haw can in these periods, the primary figure and foundation of separation of powers and functions division in body of previous governments of Iran to be observed.}, keywords = {Separation of powers,ancient Iran,Hakhamaneshian,Ashkaneyan,Sasaneyan,Parliament,Royal Councils}, title_fa = {فرهنگ سیاسی ایران و درآمدی بر وضع حقوق عمومی؛ مطالعه موردی مسئله تفکیک قوا در ایران باستان}, abstract_fa = {حقوق عمومی معاصر در ایران نمی‌تواند نسبت به عناصری از هویت خویش در گذشته غافل بماند. هرچند تحلیل مسئله حقوق عمومی در ایران باستان خود برای بسیاری از محققان، جای بسی تأمل دارد و لذا سخن گفتن از تفکیک قوا به عنوان جزئی از بدنه حقوق عمومی در حکومت‌های اولیه ایران نیز آسان به نظر نمی‌رسد، اما نوشتار حاضر بر این فرضیه استوار است که با تأمل و بررسی تاریخ عصر باستان به گونه‌ای تفکیک قوا می‌توان پی برد که زمینه‌ساز تقویت حقوق مردم و تحدید اختیارات حاکمان بوده است. با تأکید بر سه دوره حکمرانی بر ایران باستان به عنوان نمونه هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، مقاله قصد دارد تا روشن کند چگونه می‌توان در این دوران، شکل و شالوده اولیه‌ای از تفکیک قوا و تقسیم وظایف را در بدنه حکومت‌های گذشته ایرانی رصد کرد.}, keywords_fa = {تفکیک قوا,ایران باستان,هخامنشیان,اشکانیان,ساسانیان,مجالس,شوراهای سلطنتی}, url = {http://www.jicr.ir/article_173.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_173_82199112e388ed6f245ca1f33be26ec9.pdf} } @article { author = {Hatami, Mohammad Reza and Mazhabi, Saroyeh}, title = {dia and Women View to Their Gender Identity}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {185-209}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.14.008}, abstract = {It seems that Identity in one of most important element in social life, which could be the subject of new factors. In this case, the women have been being influenced by various factors in order to finding their own Gender Identity in recent years. The position and situation of today's women is so different from which used to be in the past. The society and the women both have more acceptable vision about women's gender identity toward moderating. One of the efficacious element of this changing is the mass media especially Internet. This literature will discuss about the definition of Identity and its relation with gender after the introduction, then the elements of the Identity in relation with the mass media. The bulls eye of this literature is to deliberate the gender Identity of women and its relation with the mass media especially Internet.}, keywords = {Women,Gender Identity,media,Internet}, title_fa = {رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود}, abstract_fa = {در سالهای اخیر هویت یابی جنسیتی زنان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته است. وضعیت و جایگاهی را که زنان امروز در جامعه به دست آورده اند بسیارمتفاوت با وضعیت و جایگاه آنان در گذشته می‌باشد. امروز زنان و جامعه نسبت به هویت جنسیتی ایشان همگام با حرکت جهان به سوی مدرنیته نگرشی مقبول تر یافته‌اند. یکی از عوامل مؤثر بر این تغییر نگرش، تأثیر رسانه ها، به ویژه رسانه‌های مدرن همچون اینترنت می‌باشد. نویسنده در این مقاله پس از مقدمه، ابتدا به تعریف هویت و رابطة آن با جنسیت می‌پردازد و سپس نحوة شکل گیری هویت زنانه و عناصر این هویت را در رابطه با رسانه برمی‌شمرد. هدف این مقاله،‌ بررسی هویت جنسیتی زنان و ارتباط آن با رسانه به ویژه رسانه‌های مدرن همچون اینترنت می‌باشد.}, keywords_fa = {زنان,هویت,هویت جنسیتی,رسانه}, url = {http://www.jicr.ir/article_174.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_174_884692862d18348733a575a34f82e957.pdf} }