@article { author = {Sohrabzadeh, mehran}, title = {Comparing Generative and Inter-generative Subjectivity in Post-Revolutionary Academic Generations in Iran}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {2}, number = {4}, pages = {263-294}, year = {2010}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2009.08.009}, abstract = {Comparative study of different post-revolutionary generation has been broadly applied by social scientists; among them some believe there is a gulf between generations, while some others endorsing some small differences among generations, emphasis that this variety is natural. Avoiding being loyal to any of these two views, the present study attempts to compare three different post-revolutionary academic generations using theory of “generative objects” which explores generations’ view about their behaviors, Beliefs, and historical monuments. Sampling was carried among 3 generations; firstly ones who were student in 60s and now are experienced faculties in the university, secondly ones who are recently employed as faculty members, and finally who are now students in universities. Results show that in all 3 generations there are essential in-generation similarities, while comparatively there are some differentiations in inter-generative analysis.}, keywords = {Academicians,Generation,Generation Split,Generative Subjectivity,Inter-Generative Subjectivity,Objects}, title_fa = {مقایسه ذهنیت نسلی و بین‌نسلی در نسل‌های دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {مقایسه نسل‌های پس از انقلاب اسلامی از مباحثی است که تاکنون مورد توجه بسیاری از جامعه‌شناسان و پژوهشگران مسائل اجتماعی ایران قرار گرفته است. در این میان پاره‌ای از متفکران جامعه‌شناسی قائل به انشقاق و شکاف نسل‌ها هستند و عده‌ای نیز به وجود تفاوت‌های جزئی باور داشته و با طبیعی قلمداد کردن تفاوت‌های میان نسل‌ها، نگرش متفاوتی را مطرح می‌کنند. تحقیق حاضر بدون آنکه خود را در چهارچوب ذهنی و فرضیه‌های این دو دیدگاه محصور کرده باشد، با رویکردی متفاوت از نظر محتوی و روش تلاش نموده با بهره‌گیری از تئوری «اُبژه‌های نسلی» به مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های سه نسل دانشگاهی از منظر نگرش آنها به ابژه‌هایی در زمینه رفتار‌ها، باورها و یادمان‌های تاریخی دست یابد. در این تحقیق، نمونه‌گیری از بین دانشگاه‌های دولتی غیر‌پزشکی شهر تهران شامل سه نسل دانشگاهی از جمله نسل اول شامل استادان دانشگاه که در دهه 60 دوران دانشجویی خود را سپری کرده بودند، نسل دوم شامل استادان جوان و تازه استخدام‌شده دانشگاه‌ها، و نسل سوم شامل دانشجویان فعلی دانشگاه صورت گرفت. نتایج به‌دست‌آمده در خصوص همبستگی‌های درون‌گروهی و میان‌گروهی بیانگر آن بود که در هر سه بخش ابژه‌ها، نسل‌های مزبور شباهت‌های اساسی بین خود و تفاوت‌هایی چند را در مقابل نسل‌های دیگر دارا هستند.}, keywords_fa = {نسل,اقشار دانشگاهی,ابژه (مصداق امیال),ذهنیت نسلی,ذهنیت بین‌نسلی,شکاف نسلی}, url = {http://www.jicr.ir/article_129.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_129_fac2750dcc7e2b016597dc357a541b6b.pdf} }