@article { author = {Feghhi Farahmand, Naser}, title = {Features of Organizational Culture; Human Resource Development Approach}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {2}, number = {4}, pages = {294-263}, year = {2010}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2009.08.010}, abstract = {Culture and organizational climate is one of the internal factors of organization that it is very important and necessary. If any organization has been weaknesses at one of them, it could not arrive to required position. In according with history study, organizational successful depends on Organizational culture. Organizational culture is not touching phenomena but it shows real living of organizational workers. For this reason, organizational culture assessment for determine of exist of positive perception from thirteen factors of organizational culture included identification, commitment, constancy, behavior, functions, control, coordinating, individual initiative, responsibility, directing, fluency, managerial supporting and communication in small part producers firms in Tabriz city was the main goal of this research for testing of hypothesis as exist of positive relation between organizational culture factors in official organizations. High degree received from individual initiative and low degree received from managerial supporting organizational culture factor after relative questionnaires distribute for available samples mentioned organizations included managers, experts and workers that also correlation showed positive relation between organizational culture factors in organizations. Variance analysis showed that organizational culture factors at organizational different divisions about perception of workers of organizational departments that there are not difference between organizational culture factors in opinions of managers and experts of organizations but there is difference between organizational culture factors in opinions of workers.}, keywords = {Human Improvement,Organizational Culture,Organizational Culture Factors}, title_fa = {ویژگی‌های فرهنگ سازمانی با رویکرد به‌سازی نیروی انسانی؛}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین عوامل درونی سازمان، فرهنگ و فضای آن سازمـان اسـت که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر سازمان در دو عامـل فرهنگ و فضا ضعف داشته باشد، به‌طور یقین نمی‌تواند خود را به حد مطلوب برسانـد. تاریـخ نشان می‌دهد موفقیت عملکرد هر سازمانی به‌طور معناداری تحت تأثیر فرهنگ سازمانی آن قرار می‌گیـرد. لذا بررسی اینکه آیا در سازمان‌ها از ویژگی‌های سیزده‌گانه فرهنگ سازمانی شامل: هویت، تعهد، ثبات، رفتار، وظایف، کنترل، هماهنگی، ابتکار فردی، مسئولیت‌پذیری، هدایت و سرپرستی، انسجام، حمایت مدیریتی و ارتباطات، درک مثبتی وجود دارد یا خیر؟، هدف اصلی این پژوهش است تا با استفاده از فرضیه‌ای تحت عنوان «وجود ارتباط آماریِ معنی‌دار بین ویژگی‌های فرهنگ سازمانی در سازمان‌ها» مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از پرسشنامه‌های ویژگی‌های فرهنگ سازمانی در نمونه‌های قابل دسترس جامعه آماری این بررسی شامل مدیران، کارشناسان و کارگران شرکت‌های کوچک تولید‌کننده قطعات صنعتی شهر تبریز، بیشترین امتیاز در بُعد ابتکار فردی و کمترین امتیاز در بُعد حمایت مدیریتی حاصل شد که نتایج ضریب همبستگی علاوه بر وجود همبستگی مثبت، ارتباط معنی‌داری را بین ویژگی‌های اصلی فرهنگ سازمانیِ مورد ارزیابی نشان داد. همچنین تحلیل واریانس ویژگی‌های فرهنگ سازمانی در بخش‌های مختلف سازمانی مربوط به درک کارکنان بخش‌های مختلف سازمانی نشان داد اختلاف معنی‌داری بین درک مدیران و کارشناسان از ویژگی‌های مذکور وجود ندارد اما در این رابطه، اختلاف معنی‌داری بین درک کارکنان نسبت به این ویژگی‌ها وجود دارد.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,ویژگی‌های فرهنگ سازمانی,به‌سازی نیروی انسانی}, url = {http://www.jicr.ir/article_130.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_130_dadbe8789699128d3b21db178ae8bc12.pdf} }