@article { author = {Ameli, Saied Reza}, title = {Dual Globalization and Inter-civilizational Communications;}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-37}, year = {2010}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2010.09.001}, abstract = {The globalization or the new ideological globalizings resulted from Global Communication Industry; both have accelerated the trans-nationalization of cultures and civilizations. In another word, globalization simultaneously has created two voluntary and involuntary global dialogues in the world. Before the emergence of global communication industry or as the Frankfort School has called “global communication industry”, members of the world civilizations had no access to the simultaneous and shared cultural spheres. Although the civilizational spheres were far apart but at the same time they could impact each other in a very long historical process. Entering to the communications era or the single space of communications, an new and inevitable season of civilization`s confrontations emerged which need serious overview in dialogue among civilization. Necessarily the analyses derived from modernity are not sufficiently applicable to these days’ dialogues. With the rise of transportations industry and emergence of virtual space, the world in both virtual and real sphere is minimizing and in this minimized virtual and real world the inter- civilizational and inter- cultural dialogue both need new definitions. This article aims to offer the generalized definition of “Dialogue”, which is based on hermeneutics and later the relation of “Text” in inter-civilizational dialogue and the economic, political and cultural context will be discussed afterwards. We will reach to influence of globalization on dialogue process by analysis of Text and Context`s relations. Having this perspective, four grand historical approaches could be existed; These four approaches based on mathematical look to the beginning and continuation of civilizations, are: Euro-centrism, Americo- centrism, Poly- centrism to civilization. As a conclusion, a new approach derived from global sphere`s to civilization, universalism to civilizations will be discussed.}, keywords = {Americo-centrism,Communications,Cultural Relations,Dual Globalization,Euro-centrism,Inter-civilizational,Poly- centrism}, title_fa = {دوجهانی‌شدن‌ها و ارتباطات بین‌تمدنی: تحلیل روشمند ارتباط فرهنگی در جهان}, abstract_fa = {فرایند جهانی‌شدن یا جهانی‌سازی‌های ایدئولوژیک جدید که معلول ظهور «صنعت ارتباطات جهانی » است، منشأ سرعت بخشیدن به «فراملی‌شدن » فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شده است. در واقع جهانی‌شدن، منشأ ظهور دو گفتگوی جهانی متضاد یعنی «گفتگوی جهانی ارادی» و «گفتگوی جهانی غیرارادی» همزمان در جامعه بشری شده است. پیش از ظهور صنعت ارتباطات جهانی یا به تعبیر مکتب فرانکفورد «صنعت جهانی فرهنگ » اعضای تمدن‌های جهان امکان دسترسی همزمان و تنفس فرهنگی در فضای واحد را نداشتند، به عبارتی «فضا‌های تمدنی»، متفاوت و دورافتاده از یکدیگر بودند و در عین حال بر همدیگر اثر می‌گذاشتند و از یکدیگر تأثیر می‌گرفتند اما این فرایند طی یک روند طولانی تاریخی صورت می‌گرفت. با ورود به عصر ارتباطات و «یکی شدن فضای ارتباطی »، فصل جدید و گریزناپذیری در مواجهه تمدن‌ها با یگدیگر تحقق پیدا کرده که نیازمند بازنگری جدی در فرایند گفتگوی تمدن‌هاست و لزوماً تحلیل‌های برخاسته از دوره مدرنیته پاسخگوی تحلیل‌ها و گفتگو‌های دوره جدید نیست. با سرعت گرفتن صنعت حمل‌ونقل و ظهور جهانی مجازی، جهان هم در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی کوچک شد و در این دو جهان کوچک‌شده فیزیکی و مجازی، گفتگوی بین‌فرهنگی و بین‌تمدنی، بازتعریف معنایی متفاوتی پیدا می‌کند. در این مقاله تلاش می‌شود ابتدا تحلیل دقیقی از مفهوم تعمیم‌یافته گفتگو که متکی بر تفسیر هرمنوتیک «متن» می‌باشد، ارائه شود و سپس تعامل «متن» گفتگوی بین‌تمدنی را در ارتباط با «زمینه»های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ناظر بر جهان مورد بحث قرار گیرد. با تحلیل ارتباط بین «متن » و «زمینه » است که به تأثیر فرایند جهانی‌شدن بر فرایند گفتگو منتقل خواهیم شد. با چنین تفسیری، چهار نگاه کلان تاریخی را به تمدن‌ها می‌توان ارائه نمود که نقطه پایانی این مقاله خواهد بود. این چهار نگاه بر منطق ریاضی نگاه به آغاز و استمرار روند تمدن‌ها تکیه زده است که عبارتند از: نگاه اروپامحوری نسبی ، اروپامحوری مطلق، امریکامحوری ، و نگاه چندمحوری به تمدن‌ها. در جمع‌بندی، نگاه جدیدی که منتزع از فضای عمومی جهان به تمدن‌ها یعنی نگاه جهان‌گرایی به تمدن‌هاست، مورد بحث و مداقه قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {‌ اروپا محوری مطلق,‌ ارتباطات فرهنگی,‌ ارتباطات بین‌تمدنی,آمریکا محوری,اروپا محوری نسبی,دوجهانی شدن}, url = {http://www.jicr.ir/article_131.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_131_e648e4688e8ceda75628a35f3a35517f.pdf} }