@article { author = {Taslimi, Mohammad Saeid and Kalateh Aghamohammadi, Ameneh}, title = {Redesigning the Mechanism of Media Policy-Making Influenced by Promoting Media Literacy Approach (Case Study: Islamic Republic of Iran Broadcasting)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {8}, number = {2}, pages = {1-28}, year = {2015}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2015.30.001}, abstract = {Regarding the importance of education of media literacy in media policy making and lack of serious studies in this case, the present paper which is a descriptive and inferential research, tries to achieve a comprehensive model of "media policy making through promoting media literacy approach" by studying concepts, necessities, and different models of media policy making and media literacy. In this research, in order to reach the defined goal, the levels of media literacy of the target sample (384 young students) have been measured. Then the influential factors on media literacy have been elicited. Also a series of interviews have been run with social communications and media management scholars, managers and high ranking employees of IRIB who were chosen through purposive and snowball sampling in order to evaluate the accuracy and validity of the proposed model and determine the role of media literacy in policy making process of IRIB. Finally, based on the proposed model, the factors of media literacy in part of IRIB programs have been studied and analyzed.}, keywords = {Media Policy-Making,Media Literacy,Critical Thinking,Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)}, title_fa = {بازطراحی سازوکار سیاست‌گذاری رسانه‌ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه‌ای (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در تدوین خط‌مشی‌ رسانه‌ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورت‌ها و الگو‌های سیاست‌گذاری رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاست‌گذاری رسانه‌ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه‌ای» دست یابد. در این تحقیق به‌منظور دستیابی به هدف، میزان سواد رسانه‌ای جامعة مورد مطالعه (نوجوانان دانش‌آموز) با حجم نمونة 384 نفر که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی به دست آمد، اندازه‌گیری شد. پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانه‌ای مصاحبه‌هایی اکتشافی با ده نفر از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه که با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلولة برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین به‌منظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانه‌ای در سیاست‌گذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از برنامه‌های صدا و سیمای ج.ا.ا.، بر پایة الگوی به‌دست‌آمده از مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت استنتاج به عمل آمد.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری رسانه‌ای,سواد رسانه‌ای,تفکر انتقادی,صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران}, url = {http://www.jicr.ir/article_191.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_191_21fff50679cec8d3bbffbb45f4f9f601.pdf} }