@article { author = {Afrasiabi, Hossein and Khorrampour, Yasin}, title = {Cultural Postmodernism and Universalism among Youth in City of Yazd}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {8}, number = {2}, pages = {189-215}, year = {2015}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2015.30.007}, abstract = {Universalism in the context of information and communication technology has lead to fading of the boundaries of time and place.This process is allowed to enter a new era called postmodernism. Postmodernism has challenged modern characteristics such as reason and progress. The cultures of postmodern societies are surface and moving that is greatly influenced by media. The aim of this study is to examine the relationship between universalism and cultural postmodernism among Youth in city of Yazd. Research method was survey and sample contained 384 youth aged 16-29 in city of Yazd. Sampling method was random stratified multistageand data collected by a researcher designed questionnaire. Results showed that there is a significant relationship between universalism and cultural postmodernism. There was a significant relationship between transnational norms of universalism with other aspects of cultural postmodernism, except consumerism. Multiple regression results showed that two dimensions of universalism explain 22 percent of cultural postmodern variance. }, keywords = {Cultural Postmodernism,Universalism,Consumerism,Reflexivity,Relativism,Fluidity}, title_fa = {فرانوگرایی فرهنگی و رابطة آن با جهان‌گرایی در بین جوانان شهر یزد}, abstract_fa = {جهان‌گرایی در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کم‌رنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است. برخی معتقدند که این فرایند باعث ورود جوامع به دوره‌ای جدید به نام دورة فرانوگرا شده است. فرانوگرایی عناصر و ویژگی‌های دورة مدرن همچون خرد و پیشرفت را به چالش می‌کشد. فرهنگ جوامع فرانوگرا، فرهنگی سطحی و متحرک و تا حد زیادی تحت تأثیر رسانه‌های ارتباط جمعی است. تحقیق حاضر به بررسی رابطة بین جهان‌گرایی و فرانوگرایی فرهنگی در بین جوانان شهر یزد پرداخته است. این تحقیق نشان داده است که عناصر فرهنگی جامعة فرانوگرا چیست و چه میزان از این عناصر به جامعة ما وارد شده است. تحقیق حاضر با روش پیمایش بین 384 نفر از جوانان 29-16 سالة شهر یزد انجام شد. روش نمونه‌گیری، روش تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای و ابزار سنجش پرسش‌نامة محقق‌ساخته است. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین جهان‌گرایی با تمام ابعاد فرانوگرایی فرهنگی رابطة معنی‌داری وجود دارد؛ بُعد هنجارهای فراملی جهان‌گرایی، به غیر از بُعد مصرف‌محوری، با سایر ابعاد فرانوگرایی فرهنگی (زوال عاطفه، بازاندیشی، نسبی‌گرایی فرهنگی، سیالیت روابط) رابطة معنی‌داری نشان داد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که دو بُعد جهان‌گرایی قادر به تبیین بیش از 22 درصد از واریانس فرانوگرایی فرهنگی هستند.}, keywords_fa = {فرانوگرایی فرهنگی,جهان‌گرایی,مصرف‌محوری,بازاندیشی,نسبی‌گرایی,سیالیت}, url = {http://www.jicr.ir/article_197.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_197_7e9ca068f753cf802047735751f9278f.pdf} }