@article { author = {Khajenoori, Bijan and Parnian, Leila and hemmat, Soghra}, title = {The Study of Life Style and Social Identity (A case study of youth in Bandar Abbas city)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {7}, number = {1}, pages = {69-94}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2014.25.004}, abstract = {The aim of this research is the study of the relationship between life style and social identity among youth. After reviewing local and international literature, while considering theories about cultural globalization (life style) and social identity, a theoretical framework regarding theories of Giddens was formulated.The method of this study was survey and its tool was questionnaire. Statistical society of the present research was the youth in Bandar Abbas (city in Iran). The sampling method used in this survey was multi-stage share random sampling. Sample size that was estimated according to Lin Table with 95 percent significance level and 4 percent error was 406. The double variable analysis in this research suggested that there was a significant relationship among the variables: religious life style, traditional musician life style, modern musician life style and focused on body life style with the dependent variable of social identity. Moreover, according to the multivariable regression results the variables of religious life style, modern musician life style, traditional musician life style, sporty life style and friendly life styleIntimacytotally explained 62.7 percent of the changes social identity.}, keywords = {Social Identity,Life Style,Cultural Globalization,Consumption Culture}, title_fa = {مطالعه رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان شهر بندرعباس)}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان شهر بندرعباس بوده است. در این مقاله تلاش شده است که ضمن توجه به مطالعات و نظریات پیشین، هویت اجتماعی جوانان در عرصه فرآیند جهانی‌شدن مورد مطالعه قرار گیرد. از آ‌‌‌نجا که این فرآیند، ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد، در اینجا به مطالعه ارتباط سبک زندگی به‌عنوان پدیده‌ای مدرن و مرتبط با فرآیند جهانی‌شدن با هویت اجتماعی پرداخته شده است. نظریة مورد مطالعه عمدتاً مبتنی بر آراء گیدنز بوده است. متغیر سبک زندگی به‌عنوان متغیر مستقل شامل: مصرف محصولات فرهنگی، فعالیت فراغتی، مدیریت بدن، میزان استفاه از رسانه‌ها و الگوی خرید و هویت اجتماعی به‌عنوان متغیر وابسته شامل: هویت مذهبی، هویت جنسیتی، هویت ملّی، هویت قومی، هویت گروهی و هویت بدنی می‌باشد. روش تحقیق، پیمایش و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه است. شیوه نمونه‌گیری تحقیق، تصادفی سهمیه‌ایچند مرحله‌ای و حجم نمونه 406 نفر است. یافته‌های تحقیق نشان داده‌اند که بین متغیرهای: سبک زندگی مذهبی و سبک زندگی موسیقایی ــ سنتیبا هویت اجتماعی ارتباط مثبت و معنی‌دار و بین متغیرهای: سبک زندگی موسیقایی ــ مدرن و سبک زندگی معطوف به بدن ارتباط منفی و معنی‌دار وجود دارد. هم‌چنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که سبک زندگی مذهبی، سبک زندگی موسیقایی - مدرن، سبک زندگی موسیقایی - سنتی، سبک زندگی معطوف به ورزش و سبک زندگی دوستانه در مجموع نزدیک به 7/62 درصد از تغییرات متغیر هویت اجتماعی را تبیین کردند. }, keywords_fa = {هویت اجتماعی,سبک زندگی,جهانی‌شدن فرهنگی,فرهنگ مصرف}, url = {http://www.jicr.ir/article_215.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_215_8795efd57e376a914812e4a69d99c48b.pdf} }