@article { author = {Alhosseini Almodarresi, Seyed Mahdi and Mohammadi, Fatemeh and Bagheri Gara Bolagh, Houshmand and Keshavarz Molayi, ‌Mostafa}, title = {Reviewing the Effect of Religion, Materialism and Demographic Features of the Consumer on Mental Involvement in Fashion Clothing (Case Study: Yazd)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {8}, number = {3}, pages = {189-213}, year = {2015}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2015.31.007}, abstract = {Among the factors that are necessary to facilitate the consumer’s daily life with high mental involvement, fashion clothing is an important and significant factor for many consumers. According to the importance of the subject, this research reviewed the effect of religion, materialism and demographic features of the consumer on mental involvement in fashion clothing among citizens of Yazd. Confirmatory factor analysis method has been applied in analytical statistics of this research to determine the role and position of each one of the research elements by using Amos software. Correlation test has been used in order to review the relations between fashion clothing involvement and its dimensions, and linear regression test in order to determine the effect manner of involvement in fashion clothing and mental knowledge on confidence in fashion decision making. The statistical population includes all the individuals above 20 years old in Yazd City; the sample size was calculated 99 individuals by using Cochran formula. The research results showed that religion and materialism have significant effect on mental involvement in fashion clothing and involvement has a positive and significant effect on fashion decision making confidence. Furthermore, mental involvements in fashion clothing and mental knowledge have a positive and significant effect on fashion decision making confidence and it was specified in the reviewing of the relation between demographic factors (sex, age,…) and the studied variables that the correlation between them was not significant even in the confidence level of 95 percent.}, keywords = {Mental Involvement,Fashion Clothing,Materialism,Religion}, title_fa = {بررسی اثر مذهب، مادی‌گرایی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مصرف‌کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد (مورد مطالعه: شهر یزد)}, abstract_fa = {در میان عواملی که به‌منظور تسهیل زندگی روزمرة مصرف­‌کننده با درگیری ذهنی بالا لازم است، پوشاک مد عاملی مهم و قابل­توجه برای بسیاری از مصرف­‌کنندگان است و در سال‌­های اخیر توجه مصرف­کنندگان به این حوزه بیشتر شده است. با توجه به ضرورت موضوع، این پژوهش بررسی اثر مذهب، مادی‌گرایی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مصرف­کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد را در بین شهروندان یزدی مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق حاضر به‌صورت پیمایشی و از بُعد هدف، توصیفی است. در آمار تحلیلی این پژوهش برای تعیین نقش و جایگاه هریک از مؤلفه­های پژوهش، با استفاده از نرم افزار Amos، روش تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شده است. همچنین به‌منظور بررسی روابط بین درگیری پوشاک مد با ابعاد آن از آزمون همبستگی، و برای تعیین نحوة تأثیر درگیری با پوشاک مد و دانش ذهنی بر اطمینان در تصمیم‌گیری مد، از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. جامعةآماریپژوهششاملکلیةافرادبالایبیستسالدرسطحشهریزد است.حجمنمونهبااستفادهازفرمولکوکران99نفرمحاسبهشد. نتایج تحقیق نشان داد که مذهب و مادی­گرایی بر درگیری ذهنی با پوشاک مد تأثیر معنی­داری دارند و درگیری بر اطمینان تصمیم‌گیری مد تأثیر مثبت و معنی­داری دارد. همچنین درگیری ذهنی با پوشاک مد و دانش ذهنی تأثیر مثبت و معنی­داری بر اطمینان تصمیم‌­گیری مد دارد. در بررسی ارتباط عوامل جمعیت‌شناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و درآمد) با متغیرهای مورد مطالعه مشخص شد که همبستگی بین آنها حتی در سطح اطمینان 95 درصد هم معنی­دار نبود.}, keywords_fa = {درگیری ذهنی,پوشاک مد,مادی‌گرایی,مذهب}, url = {http://www.jicr.ir/article_264.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_264_98b22afb153f0cd1a9fc74182ee76fdb.pdf} }