@article { author = {Falahati, Leila}, title = {Quality of College Life (QCL) of Students: A Study among Tehran and Kurdestan College Students}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {151-172}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2013.23.006}, abstract = {The main aim of present study was to examine the quality of college life (QCL) based on the model developed by Sirgy et aI., (20] 0). The research design was correlational and the sample was comprises of 400 students from three universities including Tehran, Allameh and Kurdestan, which the respondents were selected using random sampling method. Quality of college life measurement was included three main subjects about college life as satisfaction with academic aspect, social aspect and facilities and services. In order to analysis the data structural equation modeling (SEM) were employed. Findings indicated that the satisfaction with services and facilities has significant effect on satisfaction with academic and social aspects of college life. Moreover findings revealed that satisfaction with quality of college life has significant effect on satisfaction with overall life among students. Results indicated that the satisfaction with academic aspect and facilities and services among Tehran's university students is higher than Kurdestan's university students. Based on present findings the quality of universities may receive more attentions by higher education system especially in low income provinces such as Kurdestan. Lack of facilities resulted in decreasing the quality of academic aspect, social aspect and quality of college life. Low satisfaction with college life is leading to decreasing the overall life satisfaction which resulted in issues such as depression, frustration and anxiety among students.}, keywords = {Quality of College Life,Overall Life Satisfaction,Academic Aspect,Social Aspect,Facilities and Services}, title_fa = {بررسی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای تهران و کردستان}, abstract_fa = {هدف اصلی این مطالعه بررسی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان است. بر این اساس در این مطالعه از مدل توسعه یافته سیرجی و همکاران (2010) استفاده شده است. روش پژوهش همبستگی بوده و بدین منظور تعداد 400 دانشجوی دختر و پسر در حال تحصیل در دانشگاه تهران، دانشگاه علامه و دانشگاه کردستان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با استفاده از مقیاس طراحی شده سیرجی و همکاران (2010) در سه بعد رضایت از بعد آموزشی، بعد اجتماعی و تسهیلات و امکانات دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و از حیطه معادلات ساختاری در سطح معناداری p<0.05 استفاده گردید. نتایج حاصل از مطالعه بیانگر تاثیر میزان رضایت از تسهیلات و امکانات دانشگاه در رضایت از بعد آموزشی و بعد اجتماعی زندگی دانشگاهی است. هم چنین نتایج نشان داد رضایت از کیفیت زندگی دانشگاهی تاثیر معناداری در رضایت از کیفیت زندگی کلی دانشجویان دارد. مقایسه دانشگاهها نشان داد که رضایت دانشجویان دانشگاههای تهران در دو بعد آموزشی و رضایت از تسهیلات و امکانات از دانشجویان دانشگاه کردستان بیشتر است. نتایج مطالعه بیانگر این است که نظام آموزش عالی باید توجه بیشتری به وضعیت دانشگاه های مستقر در استان های دیگر داشته باشد. کمبود امکانات و تسهیلات منجر به کاهش کیفیت آموزش، کیفیت زندگی اجتماعی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان میشود. پایین بودن رضایت از زندگی دانشگاهی در بین دانشجویان به معنای پایین بودن سطح رضایت از زندگی کلی است که اثرات آن میتواند بصورت افسردگی، ناامیدی و اضطراب در بین دانشجویان دیده شود.}, keywords_fa = {کیفیت زندگی دانشگاهی,کیفیت کلی زندگی,رضایت از بعد آموزشی,رضایت از بعد اجتماعی,رضایت از تسهیلات و امکانات دانشگاه}, url = {http://www.jicr.ir/article_289.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_289_4dc3533486315612599ca2c608acdae7.pdf} }