@article { author = {Mohsenianrad, Mahdi}, title = {The Pathology of Audience Phantasm in Iran in the Fields of Media, Globalization and Post Global Village Age}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {79-113}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.004}, abstract = {This article studies the evolution of role phantasm of “men in front of media”. They have been called in a historical order as audience, receiver, user and recently communicatee. The author argues that the changing perception of “man in front of media” from a passive Being to an active being is the result of some developments the most important of which is globalization. The most prominent characteristics of communitee is its independence in “selection based on communicative needs”. Along with the developments in the future decades in the field of ICT, the ability of communicatee for selection will be reinforced and it will become a selector communicatee. This article argues that because of the delay in developing countries in entering the age of Gutenberg galaxy and Marconi galaxy, message senders in these countries have an audience –oriented view. As a result, they have not yet become communicatee. This article concludes that audience phantasm in some developing countries may be harmful for meeting the need of communicatees by local media and make the productions of foreign media more attractive for local communicatees leading to undesirable change in their cultural traits.}, keywords = {Audience,communicatee,global village,media,message market,message user}, title_fa = {آسیب‌شناسی مخاطب‌پنداری، در حوز‌ه رسانه‌ها، جهانی‌شدن و عصر پس از دهکده جهانی}, abstract_fa = {مقاله ابتدا به سیر تحول «نقش‌پنداری» از انسان‌های مقابل رسانه‌ها پرداخته و تفاوت هر یک از آنها را نشان داده است؛ تفاوتی که در منابع علوم ارتباطات، به ترتیب تاریخی، با اصطلاحاتی همچون مخاطب، گیرنده ، مصرف‌کننده و اخیراً، ارتباط‌گیر معرفی می‌شده است. و بر این نکته تأکید شده که تغییر تصور «انسان مقابل رسانه‌ها» از موجودی منفعل به موجودی فعال، حاصل تحولاتی است که جهانی شدن مهم‌ترین آنهاست. بارزترین خصلت ارتباط‌گیر، استقلال او در «انتخابِ مبتنی بر نیازهای ارتباطی» است و به موازات تحولات دهه‌های آینده در حوزه ICT، توان گزینشگری او به‌شدت افزایش خواهد یافت و او به «ارتباط‌گیر گزینشگر» تبدیل خواهد شد. به دلیل تأخیر کشورهای در حال توسعه در دستیابی به رسانه‌های جدید و در واقع، تأخیر در ورود به عصر کهکشان گوتنبرگ و کهکشان مارکنی نگاه فرستندگان پیام در کشورهای در حال توسعه به آن سوی رسانه‌ها، همچنان نگاه مخاطب‌محور است و در نتیجه، سیر تحول «نقش‌پنداری» از انسان‌های مقابل رسانه‌ها از «مخاطب»‌ به «ارتباط‌گیر» طی نشده است. پدیده «مخاطب‌پنداری» در برخی کشورهای در حال توسعه، در آینده، به تأمین نیازهای بومی رسانه‌ای ارتباط‌گیران آنان آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد و باعث خواهد شد که زمینه برای رویکرد به تولیدات رسانه‌های بیگانه فراهم شود و در نتیجه، ویژگی‌های فرهنگی به گونه‌ای ناخواسته تغییر کند.}, keywords_fa = {مخاطب‌پنداری,مصرف‌کننده پیام,ارتباط‌گیر,بازار پیام,توهم کنترل,رسانه‌ها}, url = {http://www.jicr.ir/article_37.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_37_97cd06f8af35c9adc44fe11f7defb21f.pdf} }