@article { author = {Khani, Hassan}, title = {Religion and Media in the Middle East (With Special Emphasis on Iran)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {215-231}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.009}, abstract = {Religion and media are two important phenomena in today’s Middle Eastern societies. In these societies media is a newcomer player which its history of presence hardly approaches a century while religion is among the oldest and most important elements and factors in the Middle East. This article is an attempt to evaluate the different aspects of confrontation and interaction between these two in the Middle Easters societies in general and in Iranian Society in particular. The aim of this article is to investigate the different ways in which media occurred for and against religion trying to show how religion has managed to use media as an opportunity and at the same time how it has been threatened by it. This article argues that cooperation and confrontation between media and religion has left a significant effect on these societies influencing deeply the process of formation of political and social culture of the people something that can affect the confrontation between tradition modernity in these societies.}, keywords = {Culture,Internet,Iran,media,Middle East,Religion,satellite television}, title_fa = {بررسی تعامل و تقابل رسانه و مذهب در خاورمیانه با تأکید بر ایران}, abstract_fa = {مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای بررسی ابعاد گوناگون مواجهه این دو پدیده در جوامع خاورمیانه، بهطور عام، و جامعه ایرانی، بهطور خاص، و در آن سعی شده است تا راههای متفاوت و گوناگونی واکاوی شود که رسانه همچون ابزاری له و علیه مذهب ظاهر شده است و نشان داده شود که چگونه مذهب توانسته است در بسیاری از مواقع رسانه را به خدمت خود بگیرد و چگونه در برخی مواقع با احساس تهدید از جانب رسانه، از در جنگ و ستیز با آن درآمده است. مقاله حاضر بر این فرضیه استوار است که تعامل و تقابل میان رسانه و مذهب تأثیرات عمیق و مهمی بر جوامع مطالعه شده و نیز بر چگونگی شکلگیری فرهنگ سیاسی و اجتماعی این جوامع بر جای گذارده است؛ تأثیراتی که ابعاد آن میتواند در مواجهه سنت و مدرنیته و فرجام آن نقشی تعیین کنندهداشته باشد.}, keywords_fa = {فرهنگ,ماهواره,مذهب,اینترنت,ایران,خاورمیانه,رسانه}, url = {http://www.jicr.ir/article_49.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_49_aa9923079891c8821a3cc0a6cb1cb180.pdf} }