@article { author = {Tajik, Narges and Qaderi, Hatam}, title = {Socratic Confrontation with Athens: an Interpretation}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {143-160}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2009.06.007}, abstract = {Impiety was one of the two charges against Socrates. As a civil religion (within which politics and religion are mutually intertwined) was the then-dominated religion in Athens, impiety was regarded as a civil laws violation. Thus, charge of impiety, as a political subversion, might lead Socrates to death. However, in Apology there are some signs of Socrates’ religiousness as swearing and the claim to be at service of the Polis’ formal gods and goddess which lead to the question whether Socrates were an impious person, in addition to the question concerning the reasons why Socrates was sentenced to death, while he has showed his religiousness. In this study, we argued the nature of Socrates’ religiousness and offered an interpretation of Socrates’ silent confrontation with Athenians as is described in the court and his advocacy there. Therefore, introducing the state of religion in Athens, it would be shown that Socrates goes not deep in the inspirations, but intervening personal negative accounts, argues for a private religious experience, while does not offers any substitution for the formal religion.}, keywords = {Apology,Piety,Polis,Socrates}, title_fa = {تفسیری از نزاع سقراط و آتن (با تکیه بر ماهیت دینداری سقراط در آپولوژی)}, abstract_fa = {یکی از اتهامات منجر به محکومیت سقراط، بی‌دینی بود. از آنجا که آتن نیز مانند دیگر دولت شهرهای یونان عصر سقراط، مذهبی مدنی داشت یا به‌عبارتی مذهب و سیاست درهم‌تنیده بودند، بی‌دینی به‌منزله عامل تهدید دولت‌شهر و جرمی مدنی محسوب میشد. بنابراین اتهامات مذهبی میتوانست همچون یک اقدام سیاسی خرابکارانه، سقراط را به مرگ محکوم کند. از طرفی در آپولوژی شواهدی دال بر دینداری سقراط وجود دارد که به‌صورت سوگند به خدایان دولت‌شهر یا یادآوری خدمت به آنها، در اتهام بیدینی شبهه ایجاد می‌کند و این پرسش را دامن می‌زند که چرا سقراط به‌رغم وجود شواهدی مبنیبر دینداری‌اش به اعدام محکوم می‌شود؟ این مقاله، ضمن نشان دادن ماهیت دینداری سقراط، تفسیری از نزاع خاموش سقراط و آتن که در صحنه دادگاه و اظهار دفاعیاتش آشکار می‌شود، به‌دست می‌دهد. بر این اساس، ضمن اشاره مقدماتی به جایگاه دین در دولت‌شهر آتن، توضیح داده می‌شود که سقراط در پیام و ارتباط الهی غرق نمی‌شود بلکه با وارد کردن توجیهات شخصی مبتنی بر سلبیت، به تجربه شخصی ایمان دینی می‌پردازد و دین رسمی را به‌چالش می‌گیرد؛ بدون آنکه دین جدیدی را جایگزین کند.}, keywords_fa = {آپولوژی,دینداری,دولتشهر,سقراط}, url = {http://www.jicr.ir/article_92.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_92_bcbd06a67cf8fd5b702851bca9df2edc.pdf} }