per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-17
3
1
1
37
10.7508/ijcr.2010.09.001
131
دوجهانیشدنها و ارتباطات بینتمدنی: تحلیل روشمند ارتباط فرهنگی در جهان
Dual Globalization and Inter-civilizational Communications;
سعید رضا عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ارتباطات و عضو وابسته گروه مطالعات آمریکا - دانشگاه تهران
فرایند جهانیشدن یا جهانیسازیهای ایدئولوژیک جدید که معلول ظهور «صنعت ارتباطات جهانی » است، منشأ سرعت بخشیدن به «فراملیشدن » فرهنگها و تمدنها شده است. در واقع جهانیشدن، منشأ ظهور دو گفتگوی جهانی متضاد یعنی «گفتگوی جهانی ارادی» و «گفتگوی جهانی غیرارادی» همزمان در جامعه بشری شده است. پیش از ظهور صنعت ارتباطات جهانی یا به تعبیر مکتب فرانکفورد «صنعت جهانی فرهنگ » اعضای تمدنهای جهان امکان دسترسی همزمان و تنفس فرهنگی در فضای واحد را نداشتند، به عبارتی «فضاهای تمدنی»، متفاوت و دورافتاده از یکدیگر بودند و در عین حال بر همدیگر اثر میگذاشتند و از یکدیگر تأثیر میگرفتند اما این فرایند طی یک روند طولانی تاریخی صورت میگرفت. با ورود به عصر ارتباطات و «یکی شدن فضای ارتباطی »، فصل جدید و گریزناپذیری در مواجهه تمدنها با یگدیگر تحقق پیدا کرده که نیازمند بازنگری جدی در فرایند گفتگوی تمدنهاست و لزوماً تحلیلهای برخاسته از دوره مدرنیته پاسخگوی تحلیلها و گفتگوهای دوره جدید نیست. با سرعت گرفتن صنعت حملونقل و ظهور جهانی مجازی، جهان هم در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی کوچک شد و در این دو جهان کوچکشده فیزیکی و مجازی، گفتگوی بینفرهنگی و بینتمدنی، بازتعریف معنایی متفاوتی پیدا میکند. در این مقاله تلاش میشود ابتدا تحلیل دقیقی از مفهوم تعمیمیافته گفتگو که متکی بر تفسیر هرمنوتیک «متن» میباشد، ارائه شود و سپس تعامل «متن» گفتگوی بینتمدنی را در ارتباط با «زمینه»های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ناظر بر جهان مورد بحث قرار گیرد. با تحلیل ارتباط بین «متن » و «زمینه » است که به تأثیر فرایند جهانیشدن بر فرایند گفتگو منتقل خواهیم شد. با چنین تفسیری، چهار نگاه کلان تاریخی را به تمدنها میتوان ارائه نمود که نقطه پایانی این مقاله خواهد بود. این چهار نگاه بر منطق ریاضی نگاه به آغاز و استمرار روند تمدنها تکیه زده است که عبارتند از: نگاه اروپامحوری نسبی ، اروپامحوری مطلق، امریکامحوری ، و نگاه چندمحوری به تمدنها. در جمعبندی، نگاه جدیدی که منتزع از فضای عمومی جهان به تمدنها یعنی نگاه جهانگرایی به تمدنهاست، مورد بحث و مداقه قرار خواهد گرفت.
The globalization or the new ideological globalizings resulted from Global Communication Industry; both have accelerated the trans-nationalization of cultures and civilizations. In another word, globalization simultaneously has created two voluntary and involuntary global dialogues in the world. Before the emergence of global communication industry or as the Frankfort School has called “global communication industry”, members of the world civilizations had no access to the simultaneous and shared cultural spheres. Although the civilizational spheres were far apart but at the same time they could impact each other in a very long historical process. Entering to the communications era or the single space of communications, an new and inevitable season of civilization`s confrontations emerged which need serious overview in dialogue among civilization. Necessarily the analyses derived from modernity are not sufficiently applicable to these days’ dialogues. With the rise of transportations industry and emergence of virtual space, the world in both virtual and real sphere is minimizing and in this minimized virtual and real world the inter- civilizational and inter- cultural dialogue both need new definitions. This article aims to offer the generalized definition of “Dialogue”, which is based on hermeneutics and later the relation of “Text” in inter-civilizational dialogue and the economic, political and cultural context will be discussed afterwards. We will reach to influence of globalization on dialogue process by analysis of Text and Context`s relations. Having this perspective, four grand historical approaches could be existed; These four approaches based on mathematical look to the beginning and continuation of civilizations, are: Euro-centrism, Americo- centrism, Poly- centrism to civilization. As a conclusion, a new approach derived from global sphere`s to civilization, universalism to civilizations will be discussed.
http://www.jicr.ir/article_131_e648e4688e8ceda75628a35f3a35517f.pdf
اروپا محوری مطلق
ارتباطات فرهنگی
ارتباطات بینتمدنی
آمریکا محوری
اروپا محوری نسبی
دوجهانی شدن
Americo-centrism
Communications
Cultural Relations
Dual Globalization
Euro-centrism
Inter-civilizational
Poly- centrism
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-17
3
1
39
77
10.7508/ijcr.2010.09.002
132
نقش فرهنگ در اقتدار ملی از دیدگاه امام علی علیهالسلام
The Role of Culture in National Authority from Imam Ali`s (A.S) Perspective
محمدباقر بابایی طلاتپه
malib937@gmail.com
1
استادیار اندیشه سیاسی دانشگاه امام حسین(ع)
هدف این مقاله مطالعه تعامل فرهنگ با سایر مؤلفههای قدرت ملی است. در واقع این مقاله در پی پاسخ به این سئوال است که فرهنگ در تعامل با سایر مؤلفههای سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی قدرت ملی از دیدگاه امیرالمؤمنین علیهالسلام در چه جایگاهی قرار گرفته و چه تعامل منطقی با سایر مؤلفهها دارد؟ با تکیه بر روش تحلیل محتوای خطبهها، نامهها و کلمات قصار باقیمانده از امیرالمؤمنین علیهالسلام, چنین به نظر میرسد که حضرت در مدت زمامداری (الگوی حکومت جمهوری اسلامی ایران) به مؤلفه فرهنگ اولویت بیشتری میدادند و اولویتدهی ایشان به معنای توسعه و تعمیق مبانی نظری و ارزشی در مؤلفههای دیگر قدرت و اقتدار ملی بود؛ بهطوریکه رفتارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی امیرالمؤمنین در دوره زمامداری بر پایه عناصر خدامحوری، واقعبینی، حقمداری، کمالجویی و انسانمحوری شکل، هویت و جهت میگرفت.
This article aims to study culture in relation to elements of national power and answer to this question that how Imam Ali sees situation of culture in relation with political, economic, social and military factors of national power. Based on content analysis method of sermons (khotba), poems and short words of Imam Ali, the findings reveal that he was more focused on culture during his statesmanship and gave more developmental, theoretical and valuable principles preference to other elements of power and national authority; in a way that Imam Ali`s political, social, economic and military behaviors, were more based on realism, truth-boundnes, god-centrality, perfectionism and human –revolveness,
http://www.jicr.ir/article_132_cea3684eefebca89690fba825dce20b5.pdf
فرهنگ
مؤلفههای اقتدار ملی
اقتدار ملی
تعامل مؤلفههای اقتدار ملی
Category Authority Interaction
Category National Authority
Culture
National Authority
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-17
3
1
77
105
10.7508/ijcr.2010.09.003
133
نمایش دیگری:
Representation of Other;
حسین میرزایی
hmirzaie54@gmail.com
1
امین پروین
aparvin82@yahoo.com
2
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علم و فرهنگ
در سالهای اخیر مطالعۀ «دیگری» و «نمایش دیگری» به صورت مستقل در سنت مطالعات فرهنگی بهخصوص نزد محققانِ «مرکز مطالعات فرهنگی بیرمنگام» همچون استوارت هال اهمیت یافته و از آن به عنوان دریچهای برای شناخت خود، جامعه و فرهنگ خودی استفاده میشود. شرقشناسی ادوارد سعید و غرب و بقیه استوارت هال دو نمونۀ درخشان چنین مطالعهای را نشان میدهند. صنایع فرهنگی و ارتباطات انسانی از مهمترین مسائل ﻣﺆثر در شکلگیری نگاه به غرب در ایران بودهاند. به این ترتیب شاید بتوان نخستین نسل از ایرانیانی را که به غرب سفر کردند، نخستین نسل از نمایشدهندگان دیگری در ایران دانست. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نمایش غرب در سفرنامههای ایرانیانی است که در دوره مشروطه از اروپا دیدن کردهاند. در این راستا، سفرنامههای رضا قلی میرزا، حاج سیاح، عمادالسلطنه و میرزا صالح شیرازی، به عنوان نمونههای این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتهاند. سؤال اصلی تحقیق بدین قرار است که «غرب چگونه در این سفرنامهها به تصویر کشیده شده است»؟ پیشفرض اصلی نوشتار حاضر این است که غرب، پیش از هر چیز، یک برساختۀ فرهنگی ـ تاریخی است. به منظور تبیین نظری مفاهیم «دگرسانی» و «تفاوت» نظریاتی همچون واسازی دریدا، نظریۀ متن بارت، بینامتنیت کریستوا، روانکاوی لکان، زبانشناسی سوسور و باختین، گفتمان فوکو، لاکلو و موفه، و بازنمایی هال، مورد استفاده قرار گرفته است. متون این سفرنامهها به روش بازنمایی ـ گفتمان تحلیل شدهاند. سازوکارهای کلیشهسازی شامل دونیمسازی، طبیعیسازی، فتیشسازی، انکار و تقلیل تفاوت، از جمله سازوکارهایی بودهاند که از طریق آنها تحلیل سفرنامهها مورد ارزیابی نهایی قرار گرفته است.
Studying “Otherness” and “Representation of Other” in cultural studies especially in Birmingham Cultural Studies School, has been a significant subject of Study and has been used for understanding self, society and the self culture. The “Oriental Studies” of Edward Saied, “The West and the Rest” of “Stuart Hall”, are the two salient works of this subject. The culture industries and human communications are the most effective issues in approach formation toward west. In this sense, we could consider the first generation of Iranians who traveled to west, as the first generation who represented “the other” in Iran. The aim of this article is to study representation of west in itinerary of Iranians who traveled to west during constitution revolution era. Thus, Rezaqoli Mirza, Haj Sayyah, Emad Alsanltaneh, Mirza Saleh Shirazi`s itineraries are the cases of this study. The aim question of this article is that how west has been represented in these itineraries? The hypothesis is that west, more than anything else is a historical-cultural construct. In order to explain theoretically the idea of “Otherization”, Dreda`s Deconstruction, Barthes`s theory of text, inter-textuality of Cristova, Lakan`s Psychoanalysis, Saussure and Bakhtin`s Linguistics, discourse of Foucault, Lakla and Moufe and Representation of Hall will be used. The texts of these itineraries are analyzed by Representation-Discourse`s Method. The mechanisms of stereotyping like naturalization, fetishism, deny and diminishing the deference, are used for analysis in this article.
http://www.jicr.ir/article_133_2c957c77cc2a701e6a34e1366775f5ad.pdf
گفتمان
مشروطیت
بازنمایی
تفاوت
دیگری
غرب
Constitution Revolution Era
Difference
Discourse
Other
Representation
West
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-17
3
1
107
124
10.7508/ijcr.2010.09.004
134
ریختنگاری آیینهای نمایشی بومی مردم کمیجان
با نگرشی ویژه بر کهنالگوی بلاگردانی
Morphography of Regional Dramatic Rituals of Komijan
People
محمد عارف
m_aref_1961@yahoo.com
1
مریم رئوفی
mitrara@yahoo.com
2
دکترا تخصصی نمایشهای مردمی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
کارشناسی ارشد مردم شناسی
مقاله حاضر میکوشد بخشی از یافتههای یک پیمایش انجامشده را که برگرفته از مطالعات اسنادی و میدانی نگارنده در دو شهر و 67 روستای منطقه کمیجان استان مرکزی ایران طی پنج سال است، از مناظری تازه مانند ریختنگاری آیینی، خاستگاهشناسی نمایشی و بلاگردانی شرقی با رویکرد انسانشناسی آیین، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و مصاحبه با 119 نفر از سالمندترین افراد ساکن و آگاه محلی انجام شده و با تکیه بر سابقه زیست انسان در منطقه که از هزاره سوم قبل از میلاد مسیح تاکنون نشانهشناسی شده، به گردآوری، ثبت و ریختنگاری چهل و هشت آیین نمایشی مردمی پرداخته است. در نهایت، از میان یافتههای تحقیق به بررسی یکی از کهنالگوهای آیینی نمایشی تحت عنوان «قارا ایسکیورمه» میپردازد. نتایج حاصل از پژوهش تأیید میکند قارا ایسکیورمه (سیاهسرفه) یکی از یافتههای این پژوهش در زمینه بلاگردانی است و بیانگر هوش سرشار، اندیشه بکر و قریحه هنرمندانه مردم روستاههای کمیجان ایران اعم از آذریها، فارسها و تاتها است.
This article attempts to analyze a part of the findings of documentation survey and field work carried out for five years in two cities and 67villages in Komeijan region of Markazi province, Iran, from some new perspectives such as ritual morphography, dramatic origin studies, eastern Scapegoat’s and anthropology of rituals. Using methods of current, and interviewing with 119 of the eldest native settlers ,as informants, and regarding the biochronology of man’s life in this region from the primitive form to civility which have been assigned to go back from the third millennium B.C.up to the present time, the morphography of 48 popular Dramatic Rituals has been determined. Among the findings of the study, one of the Archetypal Dramatic rituals, called Qaraiskurmah in the field of Anthropology of rituals, is Scapegoat’s. All these show the high IQ, innovative mind, and creative artistic tastes of the people in this region of Iran, whether they are Turkish, Persia, or Tats speakers.
http://www.jicr.ir/article_134_4ea190e8be8e44b3f85687c638e1ac68.pdf
کهنالگو
کمیجان
قارا ایسکیورمه
آیین بلاگردانی
آیینهای نمایشی
تئاتر مردمی
Anthropology of Rituals
Archetype
Culture
Dramatic Rituals
Komijan
Morphography
Qaraiskurmah Scapegoat’s
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-21
3
1
151
181
10.7508/ijcr.2010.09.005
135
تأثیر مؤلفههای هویت ایرانی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
The Effect of Iranian Identity Elements on the Soft Power of the Islamic Republic of Iran
حسین هرسیج
Drharsij@ijcr.ir
1
مجتبی تویسرکانی
mojtaba5977@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران
قدرت نرم، محصول و برآیند تصویرسازیِ مثبت و کسب اعتبار نزد افکار عمومی جهان است که با بهکارگیری ابزارهایی چون فرهنگ، پیشینه درخشان، آرمان یا ارزشهای انسانی به صورت غیرمستقیم بر منافع یا رفتار دیگر کشورها اثر میگذارد. بنابراین، قدرت نرم پدیدهای اجتماعی و مرتبط با مؤلفههای محیطی است که به نسبت سایر ابزارهای سیاست خارجی، بیشترین تأثیرپذیری را از مؤلفههای هویت ملی دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی چگونگی و میزان تأثیر مبانی و اجزای هویت ایرانی بر کارکرد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و تعیین مؤثرترین آنهاست. در این راستا، نوشتار حاضر با بهرهگیری از رهیافت «سازهگرایی» برای درک رابطه میان هویت ایرانی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، روشی توصیفی داشته و مبتنی بر استدلال و تحلیل است. چنانچه یافتههای تحقیق نشان میدهد، در میان مؤلفههای هویت ملی، هویت جدید ایرانی که بر اساس شاخصها و معیارهای حقوقی و انسانی و در عین حال اسلامی در قالب الگوی «مردمسالاری دینی» تعریف میشود، بیشترین تأثیر را بر افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دارد. بنابراین، تقویت این بخش از هویت ایرانی، اثربخشیِ بیشتر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در جهان و بهویژه در میان ملل مسلمان به دنبال خواهد داشت.
Soft power, is a product and result of positive portrait and credit achievement in the world public opinion, and indirectly affects other countries interests and behaviours, by utilization of such means as culture, brilliant backgrounds, and human ideals and values. Thus, soft power is a social phenomenon, related to environmental elements, that has been mostly influenced by elements of national identity, in contrast with other means of foreign policy. This study aimed at analyzing the impact degree of the foundations and elements of Iranian identity on the application of the soft power of the Islamic republic of Iran. In this direction, the current study, by making use of constructivist approach to comprehend national identity in Iran, has adopted descriptive method and based on analysis and argument.As the findings of this research indicate, among elements of national identity, a new Iranian identity, based on legal, human, as well as Islamic measures, in the framework of "religious democracy", has the main impact on the soft power of the Islamic Republic of Iran. Consequently, strengthening this element of Iranian identity leads to the utmost effectiveness of the soft power of the Islamic Republic of Iran in the world, and in the Muslim nations, in particular.
http://www.jicr.ir/article_135_bf3a22530501e2bb0f939070a7937b00.pdf
ایرانیت
حقوق بشر
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
هویت ایرانی
مردمسالاری دینی
اسلامیت
دادگری
Human Rights
Iranian Identity
Iranic
Islamic
Justice
Religious Democracy
the Soft Power of the Islamic Republic of Iran
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-21
3
1
181
207
10.7508/ijcr.2010.09.006
136
نقش آموزش در ارتقاء شاخصهای هویت ملی
Role of Education in Promoting National Identity Indicators
محمدباقر علیزاده اقدم
aghdam1351@yahoo.com
1
محمد شیری
m.shiri@ijcr.ir
2
سجاد اجاقلو
Ojaghloo@ijcr.ir
3
دکتری جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد جمعیت شناسی
کارشناس ارشد جامعه شناسی
این مقاله به بررسی هویت اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه با تأکید بر بُعد هویت ملی آنان میپردازد. در این مقاله سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه میتوانیم میزان تعلق به هویت ملی دانشآموزان را افزایش دهیم؟ جامعه هدف دانشآموزان، دو دبیرستان از نواحی یک و دو شهر زنجان و به تعداد 700 نفر بوده که از آن تعداد، 30 نفر به منظور حضور در کارگاه انتخاب شدند. نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و حل مسئله و بر اساس زمانی، طولی و پانلی بوده است. روش تحقیق از نوع کیفی و با تأکید بر تکنیک PCM (مدیریت سیکل پروژه) بوده است. در بحث مبانی نظری علاوه بر دیدگاههای خرد، کلان و تلفیقی راجع به هویت، از نظریات تاجفل، گیدنز، جنکینز و پیتربورک نیز استفاده شده است. جمعآوری اطلاعات از طریق تشکیل کارگاهها و پرسشنامه حاصل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد میزان تعلق به هویت ملی کل دانشآموزان در مقایسه با قبل از اجرای طرح، 10 درصد افزایش یافته است. میزان تعلق به هویت ملی در بین دانشآموزان پسر، 15 درصد و در بین دختران 5 درصد در مقایسه با قبل از اجرای طرح افزایش یافته است. میانگین نمره هویت تکتک دانشآموزان دختر و پسر در مقایسه با قبل از اجرای طرح، تقریباً دو برابر شده است. همچنین میزان آشنایی دانشآموزان با مشاهیر و مفاخر ایرانزمین، عناصر فرهنگ ملی، آثار تاریخی و ملی ایرانزمین، موسیقی ایرانی و برخی اسطورههای ملی ـ که شاخصهای هویت ملی هستند ـ در مقایسه با قبل از اجرای طرح، دو برابر شده است.
This article reviews social identity among students of secondary school with emphasis on national identity. This paper is to answer how we can increase students` belonging to national identity. Two high school students in two areas of Zanjan city with 700 people are the sample of this study which 30 persons were selected to attend the workshop. This research, based on objective, is practical and problem solving and based on time is longitudinal and panel study. The Research method is qualitative and the technique is based on PCM (Project Cycle Management). Theoretically, Tajfle, Giddens, Jenkins and Pyter Burk`s approaches are used in addition to micro, macro and combinational perspectives. Data collection in this study is through workshop and questionnaire. Research findings showed that students` belonging to national Identity have 10 percent increases since the workshop performance. Belonging to the national identity in male students has increased to 15 percent and in female students 5 percent after the workshop. Both female and male students` belongings to national identity have doubled after the workshop. Moreover, students’ familiarity with Iranian national figures, elements of national culture, the historical and national monuments and some national myths, which are all elements of national identity, have doubled after the workshop.
http://www.jicr.ir/article_136_61b7fb68b94f49b133d8bd9c6a01871e.pdf
پروژه
هویت
هویت ملی
هویت اجتماعی
مدیریت سیکل پروژه
درخت وسیله ـ هدف
درخت مسائل
Identity
National Identity
Project
Project Cycle Management
Social Identity
Tree Issues
Tree Means-Objective
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-21
3
1
207
228
10.7508/ijcr.2010.09.007
137
ارزشهای فرهنگی و انصاف:
Cultural Values and Overall Fairness;
محسن گلپرور
mglparvar@khuisf.ac.ir
1
محمدعلی نادی
mandi@khuisf.ac.ir
2
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ارزشهای فرهنگی و انصاف با عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارات نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل دادهاند که از بین آنها 309 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انصاف کلی با 3 سؤال، پرسشنامه ارزشهای فرهنگی (در دو حوزه مادیگرایی و فاصله قدرت) با 8 سؤال، پرسشنامههای عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی هریک با 3 سؤال، پرسشنامه رضایت شغلی با 3 سؤال و پرسشنامه ترک خدمت با 3 سؤال بود. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطهای و تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن بود که انصاف کلی با عدالت توزیعی، رویهای، تعاملی، ترک خدمت، رضایت شغلی و مادیگرایی رابطه معناداری (01/0P<) دارد اما با فاصله قدرت، دارای رابطه معنادار (05/0P>) نیست. نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطهای نشان داد انصاف کلی به طور نسبی واسطه رابطه و عدالت رویهای با ترک خدمت است، اما برای عدالت تعاملی و توزیعی چنین نقشی را ایفا نمیکند. تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبیِ تعدیلی حاکی از آن بود که با احتمال زیاد، فاصله قدرت نقش تعدیلکننده را در رابطه بین انصاف کلی و ترک خدمت و رضایت شغلی ایفا میکند.
This research conducted with the aim of investigating the relationships between overall fairness and cultural values with organizational justice, job satisfaction and turnover among the personnel of training and education administrations in Esfahan city. Statistical population were the personnel of education and training administrations regions, which 309 persons from them selected with using simple random sampling. Research instruments were overall fairness with 3 items, cultural values (in two fields including materialism and power distance with 8 items), distributive, procedural and interactional justice with 3,3,3 items respectively, job satisfaction with 3 items and turnover with 3 items. Data were analyzed with using Pearson’s correlation coefficient, structural equation modeling, moderated hierarchical regression and mediating regression analysis. Results showed that there are significant relations between overall fairness with distributive, procedural, interactional justice and turnover, job satisfaction and materialism (P<0.01) but there is not significant relation between power distance with overall fairness (P>0.05). The results of structural equation modeling and mediating regression analysis showed that overall fairness relatively mediate the relations between procedural justices with turnover. But there was not mediated role for overall fairness in relations between distributive and interactional fairness with turnover and job satisfaction. Moderated regression analysis showed that power distance likely have moderated role in relations between overall fairness with turnover likely.
http://www.jicr.ir/article_137_a6ef96817463b6d231da857213195494.pdf
فاصله قدرت
مادیگرایی
انصاف کلی
ترک خدمت
رضایت شغلی
عدالت سازمانی
Job Satisfaction
Materialism
Organizational Justice
Overall Fairness
Power Distance
Turnover
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2010-04-21
3
1
125
151
10.7508/ijcr.2010.09.008
138
موانع ساختاری استقرار قانون در ایران
Structural Obstacles against Order of Law in Safavid Iran
حمید عباداللهی
h_ebadollahi@hotmail.com
1
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
این مقاله با رویکردی کلاننگر ناظر بر تحلیل شرایط ساختاری ـ تاریخیِ «امکان و امتناع قانون و نظم در ایران» است. غالباً تبیینهای ارائهشده از علل تاریخی غیبت قانون و نظم اجتماعی در تاریخ و جامعه ایران، با نگاهی غایتشناختی، به دنبال شرح موانع «کنونیِ» غیبت قانون در جامعه ایران هستند. در این انگاره، «تاریخ ایران» در خدمت فهم شرایط کنونی جامعه ایران و به شکل وارونه مفهومیابی میشود. شناخت ناشی از این «تبیینهای تاریخی»، به جای آنکه در راستای تفسیر ساختارهای حاکم بر جامعه ایران در گذر تاریخ باشد، دغدغه فهم «ایران معاصر» را دارند. به علاوه، تحلیلهای مذکور علتهای غیبت قانون و نظم مبتنی بر آن را با روشی مقایسهای و با رویکردی بنیادگرا (با تأکید بر بنیان اقتصادی یا سیاسی) تبیین میکنند. مقاله حاضر مدعی است کاربست تئوری عام تغییر اجتماعی (چه نوع مارکسیستی و چه نوع وبری آن)، که با محوریت تاریخ غربِِ میانه تولید شده است، توان تحلیل غیبت تاریخی قانون و موانع استقرار آن در تاریخ ایران را ندارد و میان عناصر تشکیلدهنده تبیینهای مذکور و واقعیتِ «عدم استقرار قانون در تاریخ ایران» ارتباطی وجود ندارد. در مقابل، این مقاله سعی دارد با الگویی ساختارگرایانه غیبت تاریخی قانون در جامعه ایران را با محوریت مفهوم «مفصلبندی» در تحلیل و در ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران (و نه غرب میانه) جستجو کند. مقاله حاضر مدعی است علت بنیادین «عدم استقرار قانون در تاریخ ایران» نوع مدیریت سیاسی، نظامی و اقتصادیِ محدوده سرزمینی ایران است.
While focusing on the teleological matters, most of the studies about the roots of disorder and anarchy in Iran attempt to explain the “present” obstacles against order of law; the present study aims to analyze the structural-historical conditions affecting the “possibility and impossibility of the order of law in Iran”. In the former studies, “Iran’s history” is inversely applied in order to explain the present situation of society. Instead of interpreting the determining social structures in the history, such studies attempts to understand “contemporary Iran”. Furthermore, applying comparative-fundamentalist method, they base their analysis on the economic or political conditions of the matter. However, the present study claims that the general theory of social transformation –either the Marxian or Weberian- -that is produced approaching western medieval societies- could not explain roots of disorder and anarchy in Iran. Instead, applying a structuralist model, and focusing on “articulation” in analysis, the present study aims to explore the historical obstacles against the order of law in the history of Iran (rather than western medieval history). Thus, it claims that the main root of “disorder in the history of Iran” is the governing system of political, martial, and economic management in Iran.
http://www.jicr.ir/article_138_aecc12a452d3d8636e9bc2f661f251f1.pdf
قانون
نظم اجتماعی
مدیریت سرزمین
اشکال مالکیت
عصر صفویه
Forms of Ownership
Land Management
Law
Safavid Era
Social Order