per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
1
36
10.22631/jicr.2018.1569.2250
363
Scientific Research Manuscript
مروری بر مطالعات قومی در ایران: نقد، بررسی و ارائه الگو
Review of Ethnic Studies in Iran: Critic, Study and Presentation of Pattern
یاور عیوضی
ya.eivazy@chmail.ir
1
سیف اله سیف اللهی
info@rped-almizan.com
2
باقر ساروخانی
saroukhani@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
طی چند دهه گذشته، مطالعات قومی در ایران بنا به دلایلی فزونی یافته است. با وجود این، بهنظر میرسد که مسائل قومی در ایران به موضوعی حلنشدنی تبدیل شده است. منابع اطلاعاتی دور از واقعیتهای میدانی، بهعنوان یکی از دلایل ناکارآمدی سیاستهای نظام مدیریت قومی، مطرح میشود. مقالۀ حاضر در پرتو الهامات نظری مید، بلومر، جنکینز، توماس، هال، و میلتون بنت در مورد هویت جمعی، با هدف شناخت خلأها و آسیبهای معرفتی مطالعات قومی در ایران، حول این سه محور تنظیم شده است: 1) معرفی، مرور، و دستهبندی مطالعات پیشین قومی در ایران؛ 2) نقد و بررسی مطالعات قومی در ایران؛ 3) پیشنهاد الگویی برای مطالعات قومی در ایران. برای انجام پژوهش از روش توصیفیـتحلیلی و تکنیک نقشه پیشینه و فرم استخراج مطالب استفاده شده است. میتوان به طراحی حوزۀ مطالعاتی جامعهشناسی هویت برمبنای سه قضیه بنیادین برگرفته از مفاهیم جهان رسانهای، جهان واقعی، و هویت در کنار ارائه الگویی متکثر از هویتطلبی قومی، بهعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای مقاله اشاره کرد.
Over the past few decades, ethnic studies in Iran have increased a number of causes. Nevertheless, it seems that ethnic problems in Iran have become an unresolved subject. One of the reasons for the ineffectiveness of the policies of the ethnic management system is information sources far from field facts. This research is based on the ideas of Mead, Blumer, Jenkins, Thomas, Hall and Milton Bennet in relation to collective identity with the aim of identifying the Vacuums and epistemic damage of ethnic studies in Iran around these three axes: 1. Introduction, Review and Classification of Early Ethnic Studies in Iran 2. Checking and criticism of Ethnic studies in Iran 3. Propose a model for ethnic studies in Iran. For research purposes, descriptive-analytical method and the Technique of Review map and the form of extraction of materials have been used. One of the most important achievements of the research is designing the field of sociology of identity based on three fundamental theorems of the concepts of the media world, the real world and identity, along with the presentation of a model of diverse ethnic identity.
http://www.jicr.ir/article_363_a5df6e8eb8ccf16aa93c00ff076f58a6.pdf
هویت جمعی
نقشه پیشینه
قوم
جامعهشناسی هویت
collective identity
Review map
ethnic
identity sociology
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
37
50
10.22631/jicr.2018.1500.2202
364
Scientific Research Manuscript
نقش باستانمردمشناسی در شناخت کوچگران بختیاری و ارتباط آنها با خرفتخانهها
Ethno- archaeological Study on relationship Bakhtiari Nomads and khereft-khane
حسنعلی عرب
has.arab@gmail.com
1
استادیار باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشکده باستانشناسی و مرمت دانشگاه هنر شیراز، شیراز، ایران.
مدت زیادی است که باستانشناسان برمبنای نظریههایی مانند رهیافت مستقیم تاریخی، اقدام به مطالعۀ جوامع معاصر کرده و براساس مدارک باستانشناختی و مطالعات مردمنگاری، جوامع گذشته را بازسازی میکنند. آنچه در فرهنگ عامۀ مردم وجود دارد، بخشی از پژوهشهای آنها را دربر میگیرد. براساس آداب و رسوم فعلی که در میان مردم منطقۀ بختیارینشین وجود دارد، برخی از آثار باستانی که «استودان» نام دارند را به کوچگران مربوط دانسته و معتقدند، افراد فرتوت را هنگام کوچ در آنها قرار میدادند. در این مقاله ابتدا محیط جغرافیایی منطقه بهعنوان زمینۀ تحقیق قلمداد شده و سپس با نگاهی مردمشناسانه، قوم بختیاری و آدابورسوم آنها بررسی شده و سپس با رویکردی باستانشناختی و بررسی دادههای جدید این حوزه، سعی در ارزیابی این امر داشته و آن را برآمده از اذهان عامه مردم بهدلیل ناآشنایی آنها با کاربری دقیق این آثار دانسته است.
Ethno- archaeological Study on relationship Bakhtiari Nomads and khereft-khaneArchaeologist for a long times study on today’s societies at some theories as direct historical approach and with ethnographic data reconstruction last societies. A part of their researches what is there in folklore. According to what today there is among the people living in the Bakhtiari region, some of people believe that some archaeological remains as ossuaries are in relation with nomads and believe that they placed old people there to during immigration. What is examined in this article, the geographic area is considered as a field of research at first and then look anthropologically, Bakhtiari people and their customs review and with an archaeological approach, new archaeological study data, attempts to assess this matter that it comes from the minds of the general public due to their lack of familiarity with detailed user sees these works.keywords: Ossuary, Bakhtiari Nomads, Ethnography, Archaeology, Ancient Iran
http://www.jicr.ir/article_364_7c5c049350c263624afa0dfeb877e625.pdf
استودان
کوچ گران بختیاری
مردم شناسی
باستان شناسی
باستان مردم شناسی
Ossuary
Bakhtiari Nomads
Ethnography
Archaeology
Ethno- archaeology
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
51
78
10.22631/jicr.2018.1476.2185
365
Scientific Research Manuscript
بررسی نقش سرمایه اجتماعی در پایبندی به فرهنگ شهروندی در بین شهروندان شهر کرمانشاه
The Role of Social Capital in adherence to civic culture among the citizens of the city of Kermanshah
هابیل حیدرخانی
h.heidarkhani@yahoo.com
1
استادیار جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامآباد غرب، کرمانشاه، ایران
فرهنگ شهروندی مجموعهای از ارزشها و هنجارها است که بیانگر سبک زندگی و شکلدهندۀ تعاملات انسانی در بافت نوین زندگی جمعی، و رویهمرفته، قابلیتهای اکتسابی، هستند و توجه به آن در جامعۀ جدید، اهمیت فراوانی دارد. با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ شهروندی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS، در پی بررسی نقش سرمایه اجتماعی در پایبندی به فرهنگ شهروندی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر کرمانشاه است که تعداد 384 نفر از شهروندان بالای 18 سال این شهر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه، بررسی شدهاند. نتایج تحقیق حاکی از این است که بین میزان کل سرمایه اجتماعی (34 درصد=P)، و ابعاد آن، یعنی اعتماد اجتماعی (39 درصد=P)، حمایت اجتماعی (30 درصد=P)، تعامل اجتماعی (35درصد=P)، انسجام اجتماعی (32 درصد=P) و آگاهی اجتماعی (23 درصد=P) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد؛ بنابراین، تمام فرضیههای پژوهش تأیید میشوند. همچنین، نتایج حاصل از الگوی معادله ساختاری (Smart PLS) نیز نشان میدهند که متغیر سرمایه اجتماعی، رویهمرفته 53 درصد از واریانس متغیر پایبندی به فرهنگ شهروندی را تبیین میکند؛ با درنظر داشتن مقادیر مربوط به حجم اثر، شاخص ضریب تعیین این مقدار، در حد متوسط 28 درصد برآورد میشود.
Culture of citizenship in the form of values and norms that reflect the modern lifestyle and shaping human interaction in the context of collective life and the overall ability of the acquisition, defined and according to the new community is important. Given the importance of civic culture, this research using field survey techniques, research tools and questionnaires using SPSS software and Smart PLS, to examine the role of social capital in adherence to the primary goal is civic culture. The study sample is in Kermanshah and 384 citizens over 18 years old using Cochran formula the sample size has been studied. The results indicate that the total amount of social capital (P= 0.34), and its dimensions of social trust (P= 0.39), social support (P= 0.30), social interaction (P= 0.35), social cohesion (P= 0.32) and social consciousness (P= 0.23) there is a significant positive relationship, so all hypotheses are confirmed. The results of structural equation model (Smart PLS) showed that social capital for a total of 0.53 commitment to civic culture of the variance explained, by considering the values of the coefficient of determination of the amount of average effect size is estimated to be 0.28.
http://www.jicr.ir/article_365_8c2770e91ec094a0421d1c26f12b75b8.pdf
سرمایه اجتماعی
شهروندی
فرهنگ شهروندی
شهر کرمانشاه
social capital
citizenship
civic culture
city of Kermanshah
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
79
103
10.22631/jicr.2018.1770.2391
366
Scientific Research Manuscript
بررسی گرایشهای ذهنی دانشجویان درباره تمدن غرب؛ مطالعه کیفی دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران
Analysis of Students’ Subjective Trends on Western Civilization: A Case Study of the Students of the State Universities in Tehran
رضا کاوند
rezakavand5@gmail.com
1
غلامرضا خواجهسروی
khajehsarvy@atu.ac.ir
2
رضا صمیم
reza.samim@iscs.ac.ir
3
استادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیتالله بروجردی، لرستان، ایران
دانشیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
استادیار جامعهشناسی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تهران، ایران
پژوهشهای گوناگونی درباره شناخت نحوۀ رویارویی منتقدان و جریانهای روشنفکری با غرب انجام شده است، اما در این مطالعه تلاش بر این است تا با استفاده از رویکرد تفسیری، گرایشهای ذهنی دانشجویان درباره تمدن غرب را بررسی کنیم. پرسش اساسی که این مقاله در پی پاسخگویی به آن است، این است که دانشجویان مورد مطالعه چگونه تمدن غرب را درک و فهم میکنند و معانی ذهنی برساخته آنها در مورد تمدن غرب، براساس چه مدل مفهومیای قابلتفسیر است؟ این مقاله که یک پژوهش کیفی است، از رویکرد تفسیرگرایی بهره میگیرد و از مفاهیم نظری برساخت اجتماعی، روابط بیناذهنی، ارتباطات بینفرهنگی، و مفهوم خود و دیگری استفاده کرده است. در این پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق، نگرش افراد مورد مطالعه در مورد تمدن غرب استخراج، و سپس، با استفاده از روش تحلیل تماتیک، تحلیل شده است. با توجه به اینکه رویکرد مطالعه، رویکردی استقرایی است، تلاش شده است که بهجای پرسش دربارۀ مفهوم کلی تمدن غرب، از مشارکتکنندگان درباره مظاهر مختلف غرب، سؤال شود و رویکرد هریک از آنها درباره هرکدام از مظاهر تمدن غرب بهصورت جداگانه مشخص شود. درنهایت، پس از کدگذاری باز و استخراج مفاهیم، سه مقولۀ اصلی غربگریزی بخشینگر، غربگزینی بخشینگر، و غربپسندی بخشینگر، استخراج شد که همۀ این مقولهها زیر عنوان مقولۀ محوری نسبیگرایی انتخابی تعریف شدهاند.
Various studies have been carried out on how to deal with critics and intellectual circles with the West, but this study seeks to study the students' mental attitudes about Western civilization using an interpretive approach. The fundamental question that the study seeks to answer is that: Students study how they understand Western civilization and their subjective meanings based on what conceptual model can be interpreted? This study uses the interpretive approach and the theoretical concepts of "social construction", "interpersonal relations", "intercultural communication" and the concept of "own and other" have been used in this study. This research is a qualitative study. In this research, using the technique of deep interviewing, the tendency of the subjects to be extracted from the western civilization and then analyzed using the method of analytic analysis. Considering that the study approach is an inductive approach, instead of asking about the general concept of Western civilization, it is tried to ask participants about different manifestations of the West and their approach to each of the manifestations of Western civilization Separate face to face. Finally, after the open coding and extracted concepts, three main categories were extracted: Thematic Analysis, Partial West-Enhancement, Substantiation of West-Element, Western-Subjective Approach, that all of which were classified under the heading of the category of selective relativism.
http://www.jicr.ir/article_366_69c92eb4400c4d2f605d3c7e800ade32.pdf
غربگزینی بخشینگر
غربگریزی بخشینگر
غربپسندی بخشینگر
نسبیگرایی انتخابی
Various studies have been carried out on how to deal with critics and intellectual circles with the West
but this study seeks to study the students' mental attitudes about Western civilization using an interpretive approach. The fundamental question that the study seeks to answer is that: Students study how they understand Western civilization and their
"interpersonal relations"
"intercultural communication" and the concept of "own and other" have been used in this study. This research is a qualitative study. In this research
using the technique of deep interviewing
the tendency of the subjects to be extracted from the western civilization and then analyzed using the method of analytic analysis. Considering that the study approach is an inductive approach
instead of asking about the general concept of Western civilization
it is tried to ask participants about different manifestations of the West and their approach to each of the manifestations of Western civilization Separate face to face. Finally
after the open coding and extracted concepts
three main categories were extracted: Thematic Analysis
Partial West-Enhancement
Substantiation of West-Element
Western-Subjective Approach
that all of which were classified under the heading of the category of selective relativism
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
105
131
10.22631/jicr.2018.1708.2342
367
Scientific Research Manuscript
حس تعلق به خوابگاه؛ مطالعه موردی دختران دانشگاههای دولتی شهر تهران
The belonging sense to dormitory. Case study: The girl's students of universities in Tehran
زهره انواری
z.anvari@ut.ac.ir
1
استادیار انسانشناسی، گروه مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
خوابگاه، عرصهای نیمهعمومی است که در آن عدهای از همسالان درگیر تعاملات بینفرهنگی میشوند. این تعاملات میتواند تأثیر مثبت یا منفیای بر زندگی فرد بگذارد و از او در برابر تصمیمگیریهای زندگی اجتماعیاش، فردی مستقل یا منفعل بسازد. هدف اصلی این مقاله بهتصویر کشیدن زندگی خوابگاهی است. پرسش ما این است که آیا دانشجویان دختر، به خوابگاه حس تعلق دارند؟ حس تعلق از این نظر اهمیت دارد که ازیکسو شرایط مناسب باعث ایجاد این حس میشود و از سوی دیگر، در صورت وجود حس تعلق به یک مکان، فرد برای بهبود وضعیت آن تلاش خواهد کرد. عوامل مهمی ازجمله امنیت، حریم خصوصی فرد، تعامل مثبت با دیگران مهم (هماتاقیها و مسئولان خوابگاه)، و قوانین، در شکلگیری حس تعلق مؤثر هستند. در این مقاله از طریق روش داستان زندگی با 60 دانشجوی دختر ساکن خوابگاههای دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، الزهرا، و شهید بهشتی در تمام مقاطع تحصیلی مصاحبه کردهایم. عوامل انسانی، مکانی، و زمانی در شکلگیری حس تعلق در خوابگاه مؤثر هستند. عوامل مهمی ازجمله رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، فرهنگ، و نوع جامعهپذیری افراد، سن، ویژگیهای فردی مانند درونگرا و برونگرا بودن فرد و به میزان بسیار اندکی قومیت، بر شکلگیری این حس تأثیر میگذارند. همچنین، بررسیهای ما نشان میدهد که بهدلیل نداشتن حریم خصوصی، مشکل در ایجاد و برقراری ارتباط با مسئولان و هماتاقیها، و محدودیتهای ناشی از قوانین خوابگاه، حس تعلق به خوابگاه در بسیاری از دانشجویان پایین است. در پایان، راهکارهایی برای بهبود شرایط زندگی در خوابگاه ارائه شده است.
The student dormitory is a semi-public area in which the same age residents involve in intercultural interactions. These interactions can have positive or negative impact in the individual life and also make dependent or independent personality in the future social life decision. Our main question in this article is the study of the belongin sense to the dormitory in the girl’s students. The belonging sense is important because it is the result of desirable condition and influence on trying to improve the living condition. The important factor like security, privacy, positive interaction with the other (roomates and dorm official) and the ruls form the belonging sense. We investigate these factors with studying the 60 life story of girl’s students that live in the dormitory of the universiti’s of Tehran, Tarbiat Modares, Alzahra and Shahid Beheshti. In Final, our results show the belonging sense is low because of lake of privacy, the rules limitation and disagreement with roomates and the dorm offitial. The field of study, the educational level, the culture, and the type of socialization of individuals, age, individual characteristics and ethnicity affect on the sense of belonging to the dormitory.
http://www.jicr.ir/article_367_b4d88ea3e851e88fd8933e2b7d0d79d8.pdf
خوابگاه دختران
حس تعلق
حریم خصوصی
Girl's dormitory
Privacy
Belonging sense
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
133
160
10.22631/jicr.2018.1794.2404
368
Scientific Research Manuscript
مرزهای اجتماعی- فرهنگی در شهر تهران: بررسی شرایط، شیوه مدیریت و پیامدها
Social and Cultural Boundaries in Tehran city: the study of conditions, management practices and outcomes
محمود شهابی
mshahabi88@gmail.com
1
محمدعلی قائم پور
m.ghaempour@yahoo.com
2
دانشیار رشته جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دکترای جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نظام تمایز گذاری و درجه بندی افراد در هر جامعه ای فراگیر و اجتناب ناپذیر است و معیارهای آن از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است. از این رو این مقاله در پی آن است تا نشان دهد که شهروندان تهرانی در ارتباطات خود با دیگران چه موقع و چرا دست به مرزبندی می زنند؟، چه موقع و چگونه از این مرزها عبور می کنند؟، برای تعامل با یکدیگر و عبور از مرزهای فرهنگی از چه راهبردهایی استفاده می کنند و چنین راهبردهای ارتباطی دارای چه پیامدهایی هستند؟. یافته های این پژوهش مبتنی بر روش کیفی با استراتژی نظریه زمینه ای(Grounded Theory )است. حجم نمونه به روش نمونه گیری نظری و با لحاظ اعتباربخشی شامل 45 نفر می شد.برای گردآوری داده ها ازابزارهای متفاوت مثل مصاحبه،مشاهده، مشارکت وغیره استفاده گردید ولی تمرکز اصلی بر روی مصاحبه عمیق بود. به شیوه نسخه سیستماتیک(جی تی ام)نظریه زمینه یابی،یافته ها کدگذاری شدند و شرابط(علًی، زمینه ای و مداخله گر)، راهبردها و پیامدهای مربوط به مرزها و ترددهای فرهنگی در شهر تهران استخراج و تحلیل شده اند. مقوله هسته ای بدست آمده عبارت است از«مدیریت مرزها و ترددهای فرهنگی در لایه های هویتی به روش دیپلماسی ارتباطی».
The system of differentiation and grading of individuals in every society is pervasive and inevitable, and its criteria vary from society to society. Hence, this article seeks to show that when and why do the citizens of Tehran make boundaries in their communications with others? When and how do they cross these borders? What strategies do they use to interact with each other and cross cultural boundaries and what are the consequences of such communication strategies? The findings of this research are based on a qualitative method with Grounded Theory strategy. The sample size included 45 individuals using the theoretical sampling method and in terms of accrediting/validating. Various tools such as interviewing, observing, participating, etc. were used to collect data, but the focus was on the deep interviewing. The findings were coded in a systematic version method (GTM) of the survey theory and the (causative, background, and intervening) conditions, strategies and consequences related to the cultural and mobility boundaries have been extracted and analyzed in the city of Tehran. The obtained nuclear issue includes “Management of cultural boundaries and cultural mobility/traffic in identity-based layers in the form of communication diplomacy”.
http://www.jicr.ir/article_368_0cfc0fa6bb1b833d2309d195de9f1567.pdf
«مرزهای فرهنگی»
«مرزهای اجتماعی»
«ترددهای فرهنگی
»
« ارتباطات اجتماعی»
"cultural boundaries"
" social boundaries"
cultural crossing"
" social communication"
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2018-06-22
11
2
161
189
10.22631/jicr.2018.1743.2370
369
Scientific Research Manuscript
بررسی جامعه شناختی محرومیت اجتماعی دختران روستایی زابل و عوامل مرتبط با آن
A Sociological Investigation of the Social Deprivation of Zabol's Rural Girls and Its Related Factors
مهناز فرهمند
farahmandm@yazd.ac.ir
1
فاطمه فروزنده
f52.foruzandeh@gmail.com
2
استادیار جامعهشناسی ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
محرومیت اجتماعی، واقعیتی است که برخی افراد به اندازۀ قابلتوجهی بیشتر از دیگران در معرض آن هستند. در این میان، گروههای جمعیتی متشکل از دختران مجرد در نواحی روستایی، کسانی هستند که بهشدت از محرومیت اجتماعی آسیب میبینند. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی جامعهشناختی محرومیت اجتماعی دختران روستایی شهرستان زابل و عوامل مرتبط با آن پرداخته است. چارچوب نظری پژوهش، نظریه زیبرا، بوردیو، بلوم برگ، و نارایان و روش مورد استفاده، تکنیک پیمایش است. دادهها با ابزار پرسشنامۀ محققساخته و استاندارد بهدست آمده است. جامعۀ آماری پژوهش، دختران روستایی شهر زابل هستند که تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای متناسب با حجم pps انتخاب شدهاند. برای سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. محرومیت اجتماعی در شش بعد محرومیت از ازدواج، محرومیت از شبکه روابط اجتماعی، محرومیت از مشارکت اجتماعی، محرومیت آموزشی، محرومیت اوقات فراغت، و محرومیت فکری، سنجیده شده است. بیشترین محرومیت در بعد محرومیت از ازدواج و کمترین محرومیت در بعد محرومیت اوقات فراغت مشاهده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای مورد بررسی نگرش سنتی والدین، نابرابری جنسیتی، منابع در دسترس اقتصادیـاجتماعی محیط، تحصیلات، و درآمد، با متغیر محرومیت اجتماعی، رابطۀ معناداری وجود دارد. در این میان، متغیر نگرش سنتی والدین، بیشترین نقش را در تبیین متغیر محرومیت اجتماعی ایفا میکند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای مستقل واردشده به مدل رگرسیون، 36 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کرده است.
Social deprivation is a fact that some people are so much more exposed than others. But among them, demographic groups of single girls in rural areas are those who are severely affected by social Deprivation. So this research investigates the social deprivation of Zabol's rural girls and the related factors by a sociological view. Theoretical framework of research is the theories of Giddens, Zebra, Granovetter, and Bloomberg. The used method is the Servey technique and the data are collected by the research-made and standard questionnaire. 384 people were selected as samples based on the Cochran formula and by multistage cluster sampling proportional with PPS size. To measure reliability, Cronbach's alpha coefficient was used. Social deprivation is examined by six dimensions of deprivation including deprivation of marriage, social communication, social participation, education, leisure time and mentality. The greatest deprivation was observed in the area of marriage deprivation and the least deprivation in the area of leisure deprivation. Findings of the research indicated that there is a meaningful relationship between variables of parents, traditional attitude, gender discrimination, available social and economic resources, Education, Income and social deprivation. Among these variables, rural fatalism variable and parents' traditional attitude variable plays the most significant role in clarifying the social deprivation. The results of the regression analysis indicated that the independent variables introduced in the regression model could predicate 36 percent of the dependent variable variance.
http://www.jicr.ir/article_369_9a56b11dcaa589080c5ad48186f80cf5.pdf
محرومیت
نگرش سنتی
منابع نابرابری
دختران روستایی زابل
deprivation
traditional attitude
resources
inequality
rural girls in Zabol