%0 Journal Article %T تحلیل جامعه‌شناختی شیوه‌های تولید علم؛ تأملی در رویکردهای نوین %J فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران %I پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2008-1847 %A ربانی خوراسگانی, علی %A قاسمی, وحید %A ربانی, رسول %A ادیبی سده, مهدی %A افقی, نادر %D 2012 %\ 12/23/2012 %V 4 %N 4 %P 117-158 %! تحلیل جامعه‌شناختی شیوه‌های تولید علم؛ تأملی در رویکردهای نوین %K جامعه‌شناسی علم %K شیوه‌های تولید علم %K الگوی نظری %K شیوه تولید بومی دانش %K سیستم‌های نوآوری %K ساختار سایه %K خود بازآفرینی %K خود عقلانی %K شبکه‌ها و خوشه‌های نوآوری %R 10.7508/ijcr.2011.16.005 %X هدف از این مقاله تحلیل جامعه‌شناختی شیوه‌های تولید علم، بررسی رویکردهای نوین در این زمینه، تشریح رویکردهای موجود در ارتباط با کاربرد الگوی بومی در تولید دانش و سرانجام دستیابی به رهیافت‌های حاصل از تحلیل و بحث‌های مذکور به منظور برنامه‌ریزی در فضای تولید دانش در جامعه ایران بود. پس از بررسی رویکردهای مطرح در جامعه‌شناسی علم، مراحل مختلف توسعة این علم بررسی شد. از سوی دیگر چون تولید علم فرایندی درگیر در ساختارهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی است، به منظور طرح و بررسی تحولات اخیر در شیوه تولید دانش، سه پارادایم یا الگوی نظری تولید دانش مورد تحلیل و نقد قرار گرفتند. همچنین کاربرد الگوی بومی در تولید دانش مورد بررسی قرار گرفت و دو دسته رویکرد در این زمینه معرفی شدند که هریک ایده‌هایی را در ارتباط با دانش بومی و بومی‌سازی دانش مطرح کردند. در پایان کوشش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود که رهیافت مباحث مطرح‌شده برای جامعه ایران چه مواردی می‌تواند باشد؟ %U http://www.jicr.ir/article_186_a4a164e0babcb214a73b02cc12b7bfc0.pdf