ORIGINAL_ARTICLE
هوش فرهنگی و کارگزاران دیپلماسی عمومی مورد مطالعه: رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
اهمیت دیپلماسی عمومی و نقش هدایت کننده آن در دنیای کنونی به اندازه ای است که کارگزاران دیپلماسی کشورها از میان باهوش ترین افراد برگزیده می شوند به طوری که بهره هوشی ایشان از شاغلین در حرفه های حساس دیگر بالاتر است. در عصر حاضر یکی از انواع هوش، هوش فرهنگی می باشد که به عنوان یکی از مولفه های مهم در بهبود عملکرد دیپلمات ها و رایزنان فرهنگی در وضعیت کنونی مطرح است. در این پژوهش سعی شده است تا بر اساس پرسش نامه بومی سازی شده مرکز سنجش هوش فرهنگی امریکا، ابعاد مختلف هوش فرهنگی 44 نفر از رایزنان فرهنگی (در حال ماموریت) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان یکی از نهادهای اصلی حوزه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل، به صورت مجزا سنجیده شود. یافته ها نشان می دهد که در رایزنان فرهنگی بعد انگیزشی هوش فرهنگی در بالاترین سطح و بعد رفتاری هوش فرهنگی در پایین ترین سطح قرار دارد و مهم ترین نقطه ضعف رایزنان فرهنگی، بعد رفتاری می باشد که در ادامه برای ارتقا آن پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
http://www.jicr.ir/article_272_b0796e2d4142c8d76e8f61de43abbe0b.pdf
2013-09-22
1
22
10.7508/ijcr.2013.22.001
دیپلماسی عمومی
رایزنان فرهنگی
بعد شناختی هوش فرهنگی
بعد فراشناختی هوش فرهنگی
بعد انگیزشی هوش فرهنگی
بعد رفتاری هوش فرهنگی
حسام الدین
آشنا
1
دانشیار معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
LEAD_AUTHOR
رامین
چابکی درزایی
2
کارشناسی ارشد معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیرات منطقه ای و بین المللی قدرت نرم انقلاب اسلامی
برابر نظریه متفکران قرن 21 قرن غلبه قدرت نرم بر قدرت سخت است، ماهیت قدرت نرم قابلیت ها و ظرفیت ها، تجهیزات و ساز و برگ های نظامی و اقتصادی و تولید منابع و ثروت ها نیست بلکه توانایی گسترش فرهنگ ها، ارزش ها، باورهای جامعه ای به جامعه دیگر است. قدرت نرم انقلاب اسلامی تفاوت اساسی با قدرت نرم در فرهنگ لیبرال دمکراسی غرب دارد. در قدرت نرم انقلاب اسلامی نگاه جدید به انسان، تفکر انسانی، جامعه، معنویت جای خود را به مولفه های مادی گرایی داده است و کارکردهایی چون احیای هویت جهان اسلام، ارتقا بیداری اسلامی بازسازی تمدن نوین اسلامی، تغییر معادله قدرت در منطقه، به چالش کشیدن هژمونی غرب، گشایش جبهه ثالث در روابط بین الملل، الهام بخشی، پرچمداری انقلاب فرهنگی جهانی و همکاری و همگرایی منطقه ای را برای جامعه بشری خصوصا جهان اسلام به ارمغان آورده است و رویکرد جدیدی در دفاع بازدارنده به عنوان تاثیرگذاری مطلوب قدرت نرم و پیشرفته ماهیت و جوهره فرهنگی انقلاب اسلامی بر سایر مولفه های دیگر قدرت در روابط بین الملل حاکم و راه و رسم جدیدی را در پیش روی مسلمانان مستضعفان و آزادی خواهان قرار داده است که در نوع خود بی بدیل است. روش تحقیق مقاله حاضر از روش آمیخته اسنادی و میدانی و از تکنیک های SPSS, Lisser و روش های استنباط آماری ناپارامتریک و آزمون دوجمله ای فریدمن، آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن استفاده شده است.
http://www.jicr.ir/article_274_56fa83158b13172d0102904ad06b6ae8.pdf
2013-09-22
23
66
10.7508/ijcr.2013.22.002
قدرت نرم
الهام بخشی
پرچمداری انقلاب فرهنگی جهان
تمدن نوین اسلامی
احیای هویت جهان اسلام
بیداری اسلامی
گشایش جبهه ثالث در روابط بین الملل
سیدمحمد
حسینی
info@drhosseini.ir
1
استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عبدالله
مبینی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر برچسب زنی بر گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی
برچسب زنی انحرافات بعدی را با ترغیب کردن یک هویت منحرف افزایش می دهد. در میان فرآیندهای کنش متقابل نمادی، داغ ننگ یک منحرف، خود پنداره ای تولید می کند که نهایتا مشوق انحرافات بعدی می شود. تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر برچسب زنی بر گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده است و 410 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در نیم سال دوم تحصیلی 88-1387 به طور خود اجرا به پرسش نامه پاسخ داده اند. نتایج نشان می دهد که بین سابقه رفتار انحرافی، ارزیابی فرد از خود، ارزیابی دوستان از فرد و ارزیابی اساتید از فرد با گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. پسرها بیشتر از دختر ها در معرض فرآیند برچسب قرار دارند چرا که سابقه و گرایش آنهابه رفتار انحرافی نیز بیشتر است. داده های این تحقیق با این یافته تحقیقات دیگر که برچسب زنی غیر رسمی پیامدهای مستقیم و منفی برای دیگر جوانب زندگی یک شخص دارد و نیز با پیش بینی نظریه برچسب زنی که برچسب های منحرف احتمال درگیری در بزهکاری های بیشتر را افزایش می دهد، سازگار است.
http://www.jicr.ir/article_276_f3ef3b5a1989bb6700b4d95b7e523847.pdf
2013-09-22
67
90
10.7508/ijcr.2013.22.003
نظریه برچسب زنی
ارزیابی فرداز خود
گرایش
رفتارهای انحرافی
اکبر
علیوردی نیا
alivedinia@umz.ac.i
1
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
حیدر
جانعلیزاده چوب بستی
2
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
AUTHOR
رقیه
توحیدیان
toohidian@gmail.com
3
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
"دیگری" فرهنگی، بنیانی برای تعاملات میان فرهنگی؛ مقایسه دیدگاه بیرونی با برتون
"خود" و "دیگری" از جمله مفاهیمی هستند که نسبت میان آن دو مورد پرسش است. برخی اندیشمندان معاصر نسبت میان این دو را با ضرورت شنیدن دیگری و لزوم گفتگو با دیگری به پایان می برند و بر این نکته تاکید دارند که این مهم در فلسفه غرب چندان مورد اقبال قرار نگرفته است. دلایلی متعددی برای کم اقبالی به استماع و گفتگوی با دیگری وجود دارد. در این مقاله به بررسی تنها یکی از این دلایل خواهیم پرداخت. یکی از دلایلی که امکان استماع از دیگری را منتفی می سازد، تعریف دیگری به نحو غیرفرهنگی است که سبب می شود تعامل میان فرهنگی میان خود و دیگری ممتنع گردد. به عنوان نمونه از کشیسان مسیحی در قرون وسطا، ریچارد برتون انگلیسی و دوگوبینوی فرانسوی یاد خواهیم کرد که وجوه تفاوت میان خود و دیگری را به ترتیب بر نفرین خداوند، آب و هوا و نژاد تعریف کرده اند، مولفه هایی که بر تفاوت های عینی غیر ارادی و غیر فرهنگی تاکید دارند. تعریف دیگری به نحو غیرفرهنگی، رابطه میان آنها و دیگری را در ذیل رابطه "من-آن" استوار می سازد. ابوریحان بیرونی به عنوان نمونه ای از نگاه فرهنگی به دیگری و تعریف او بر اساس مولفه های زبان، دین و آداب و رسوم معرفی شده که رابطه با دیگری را بر اساس رابطه من-تو استوار می سازد.
http://www.jicr.ir/article_278_ffea936428479b356eb49fd08e1f7d70.pdf
2013-09-22
91
112
10.7508/ijcr.2013.22.004
خود
دیگری
تعامل فرهنگی
شرق شناسی
ابوریحان بیرونی
حمید
نساج
hamid.nassaj@gmail.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زی طلبگی: از منش تا سبک زندگی انسان حوزوی
نهاد حوزه علمیه یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایرانی است. این نهاد در گذشته متولی آموزش در معنای عام آن بود، اما با تحولات دوران مدرن در جامعه اسلامی ایران، نهاد حوزه به نهاد دینی تقلیل پیدا کرد. از گذشته در حوزه های علمیه برای تربیت طلاب و آداب طلبگی، مجموعه ای از آموزه ها با عنوان زی طلبگی مدنظر بوده است و کتبی برای آن تالیف شده است. این مقاله به دنبال فهم زی طلبگی و دلالت های اجتماعی و فرهنگی آن است. برای این کار بر رویکرد بوردیویی در فهم فضای اجتماعی، میدان فرهنگی و دینی و بویژه مفهوم منش تاکید شده است. داده های لازم نیز با کمک روش های اسنادی و میدانی جمع آوری شده است.زی طلبگی مبنای اصلی برساخت منش طلبگی و انسان حوزوی است. این منش در بنیاد خودش مبتنی است بر تقابل بنیادین مقدس/نامقدس. در جهان بینی حوزوی، طلبه و روحانی اختصاص به حوزه قدسی و فعالیت های دینی دارند. این اختصاص یافتگی طلبه به امر دینی و قدسی، در رفتارها و کنش های زبانی، کنش های مصرف و هم چنین تکینیک های بدن طلاب به خوبی دیده می شود. در نهایت می توان گفت که منش طلبگی با سه مولفه تقابل بنیادین مقدس/نامقدس، زیست مناسکی و جماعت واره حوزوی در میدان فرهنگی و دینی حوزه های علمیه و فضاهای مذهبی جامعه ایرانی بر ساخته و بازتولید می شود.
http://www.jicr.ir/article_279_089cadb3ecdb775315e48b03eccad765.pdf
2013-09-22
113
142
10.7508/ijcr.2013.22.005
زی طلبگی
انسان حوزوی
حوزه علمیه
منش طلبگی
جبار
رحمانی
j_rahmani59@yahoo.com
1
استادیار انسانشناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»
امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه نمایند.در این نوشتار پس از بررسی نظریه بازنمایی که یکی از کلیدی ترین و محوری ترین مفاهیم در مطالعات فرهنگی و رسانه ای است در پی آن خواهیم بود تا نحوه بازنمایی نهاد خانواده در فیلم «یه حبه قند» را با استفاده از روش تحلیل گفتمانی «پدام» استخراج نماییم. نتایج این تحلیل نشان می دهد که کارگردان با برشمردن تاثیر عناصر مثبت تجدد و سنت بر خانواده ایرانی نگاه های صرفا انتقادی نسبت به این دو مقوله را رد می کند و در نهایت ایده آل ترین شکل خانواده را همراهی عناصر مثبت سنت و مدرن در کنار یکدیگر معرفی می کند.
http://www.jicr.ir/article_282_5a140f84b3c6ee5610c630ab8a98c4e7.pdf
2013-09-22
143
161
10.7508/ijcr.2013.22.006
رسانه
خانواده
بازنمایی
تحلیل گفتمان
فیلم یه حبه قند
حسن
بشیر
drhbashir100@gmail.com
1
دانشیار معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
LEAD_AUTHOR
علی
اسکندری
2
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
AUTHOR