TY - JOUR ID - 126 TI - رسانه و فرهنگ‌سازی JO - فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران JA - JICR LA - fa SN - 2008-1847 AU - دهشیری, محمدرضا AD - استادیار علوم سیاسی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 2 IS - 4 SP - 179 EP - 208 KW - فرهنگ‌گرایی KW - فرهنگ‌پذیری KW - فرهنگ‌سازی KW - نماد KW - هنجار KW - آیین KW - ارتباطات KW - ارزش KW - باور KW - جامعه‌پذیری KW - رسانه DO - 10.7508/ijcr.2009.08.006 N2 - این مقاله به منظور بررسی تأثیرات رسانه بر فرهنگ‌سازی، ابتدا به تبیین لایه‌های شش‌گانه فرهنگ شامل: باورها، ارزش‌ها و هنجارها (به عنوان هسته فرهنگ) و نماد‌ها و اسطوره‌ها، آیین‌ها و آداب و رسوم، و فناوری‌ها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها (به عنوان پوسته فرهنگ) می‌پردازد. سپس با واکاویِ مفهومی فرهنگ‌سازی مشتمل بر فرهنگ‌پذیری (به معنای تأثیرگذاری بر هسته و پوسته فرهنگ) و فرهنگ‌گرایی (به معنای تأثیرگذاری بر پوسته فرهنگ) و با بهره‌گیری از نظریه‌های ارتباطی، به تجزیه و تحلیل تأثیرات فرهنگیِ رسانه‌ها در عرصه‌های اندیشه‌پردازی، ارزش‌گذاری، هنجار‌سازی، نماد‌سازی، جامعه‌پذیری، الگوسازی و نوآوری رفتاری مبادرت می‌ورزد و این فرضیه را مورد آزمون قرار می‌دهد که رسانه‌ها در عرصه هسته فرهنگ از توان تعلیمی و تثبیتی در زمینه فرهنگ‌پذیری برخوردارند و در مورد پوسته فرهنگ دارای توان تغییر رفتارها و الگوهای اجتماعی در جهت فرهنگ‌گرایی هستند. نگارنده در پایان، استلزامات چشم‌انداز مثبت فعالیت‌های رسانه‌ای در عرصه فرهنگ‌سازی را خاطرنشان می‌سازد. UR - http://www.jicr.ir/article_126.html L1 - http://www.jicr.ir/article_126_b1c334324aed514163a76d1da07cb679.pdf ER -