TY - JOUR ID - 191 TI - بازطراحی سازوکار سیاست‌گذاری رسانه‌ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه‌ای (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) JO - فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران JA - JICR LA - fa SN - 2008-1847 AU - تسلیمی, محمدسعید AU - کلاته آقامحمدی, آمنه AD - استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 2 SP - 1 EP - 28 KW - سیاست‌گذاری رسانه‌ای KW - سواد رسانه‌ای KW - تفکر انتقادی KW - صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران DO - 10.7508/ijcr.2015.30.001 N2 - با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در تدوین خط‌مشی‌ رسانه‌ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورت‌ها و الگو‌های سیاست‌گذاری رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاست‌گذاری رسانه‌ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه‌ای» دست یابد. در این تحقیق به‌منظور دستیابی به هدف، میزان سواد رسانه‌ای جامعة مورد مطالعه (نوجوانان دانش‌آموز) با حجم نمونة 384 نفر که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی به دست آمد، اندازه‌گیری شد. پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانه‌ای مصاحبه‌هایی اکتشافی با ده نفر از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه که با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلولة برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین به‌منظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانه‌ای در سیاست‌گذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از برنامه‌های صدا و سیمای ج.ا.ا.، بر پایة الگوی به‌دست‌آمده از مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت استنتاج به عمل آمد. UR - http://www.jicr.ir/article_191.html L1 - http://www.jicr.ir/article_191_21fff50679cec8d3bbffbb45f4f9f601.pdf ER -