TY - JOUR ID - 212 TI - تأثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان JO - فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران JA - JICR LA - fa SN - 2008-1847 AU - علی پور, صمد AU - قاسمی, وحید AU - میرمحمد تبار, سید احمد AD - کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه اصفهان AD - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان AD - کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 7 IS - 1 SP - 1 EP - 28 KW - شبکه‌های اجتماعی مجازی KW - فیس‌بوک KW - هویت KW - هویت فرهنگی DO - 10.7508/ijcr.2014.25.001 N2 - با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآینده‌ای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانه‌های نوین می‌نمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغه‌های اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک را با هویت فرهنگی جوانان مورد مطالعه قرار می‌دهد. پرسش اصلی این است که استفاده از فیس‌بوک چه تأثیری بر هویت فرهنگی کاربران دارد؟ آیا فیس‌بوک به‌عنوان یکی از ابزارهای جهانی‌شدن، تضعیف‌کننده هویت فرهنگی است؟پژوهش حاضر به‌صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه‌گیری داوطلبانه و در دسترس و بهره‌گیری از پرسش‌‌نامه اینترنتی محقق­‌ساخته، با تکیه بر نظریه‌های کاشت و ساخت‌یابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیس‌بوک شهر اصفهان در سال 1391 تشکیل می‌دهند و حجم نمونه برابر با 424 نفر است.نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در فیس‌بوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیس‌بوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان فعالیت و مشارکت کاربران در فیس‌بوک از سوی کابران افزایش پیدا می‌کند هویت فرهنگی کاربران ضعیف‌تر می‌شود.  UR - http://www.jicr.ir/article_212.html L1 - http://www.jicr.ir/article_212_9da2296c4465bb319b5f6c0d19a0368b.pdf ER -