TY - JOUR ID - 276 TI - تاثیر برچسب زنی بر گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی JO - فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران JA - JICR LA - fa SN - 2008-1847 AU - علیوردی نیا, اکبر AU - جانعلیزاده چوب بستی, حیدر AU - توحیدیان, رقیه AD - دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه مازندران AD - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه مازندران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 2 SP - 67 EP - 90 KW - نظریه برچسب زنی KW - ارزیابی فرداز خود KW - گرایش KW - رفتارهای انحرافی DO - 10.7508/ijcr.2013.22.003 N2 - برچسب زنی انحرافات بعدی را با ترغیب کردن یک هویت منحرف افزایش می دهد. در میان فرآیندهای کنش متقابل نمادی، داغ ننگ یک منحرف، خود پنداره ای تولید می کند که نهایتا مشوق انحرافات بعدی می شود. تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر برچسب زنی بر گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده است و 410 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در نیم سال دوم تحصیلی 88-1387 به طور خود اجرا به پرسش نامه پاسخ داده اند. نتایج نشان می دهد که بین سابقه رفتار انحرافی، ارزیابی فرد از خود، ارزیابی دوستان از فرد و ارزیابی اساتید از فرد با گرایش دانشجویان به رفتارهای انحرافی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. پسرها بیشتر از دختر ها در معرض فرآیند برچسب قرار دارند چرا که سابقه و گرایش آنهابه رفتار انحرافی نیز بیشتر است. داده های این تحقیق با این یافته تحقیقات دیگر که برچسب زنی غیر رسمی پیامدهای مستقیم و منفی برای دیگر جوانب زندگی یک شخص دارد و نیز با پیش بینی نظریه برچسب زنی که برچسب های منحرف احتمال درگیری در بزهکاری های بیشتر را افزایش می دهد، سازگار است. UR - http://www.jicr.ir/article_276.html L1 - http://www.jicr.ir/article_276_f3ef3b5a1989bb6700b4d95b7e523847.pdf ER -