TY - JOUR ID - 290 TI - بازنمایی خانواده ایرانی از منظر روابط جنسیتی و نسلی در آگهی‌های تلویزیونی JO - فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران JA - JICR LA - fa SN - 2008-1847 AU - کوثری, مسعود AU - عسکری, سید احمد AD - دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم احتماعی دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 4 SP - 1 EP - 26 KW - آگهی‌های بازرگانی KW - خانواده KW - تصاویر کلیشه‌ای فرهنگی KW - بازنمایی جنسیت KW - نسل DO - 10.7508/ijcr.2015.32.001 N2 - این پژوهش در بستر مطالعات فرهنگی و از زاویة ­دید فرهنگی‌ـ‌انتقادی به مقولة آگهی‌های تلویزیونی پرداخته است. پژوهش حاضر، برای خوانش فرهنگ از لابلای آگهی‌های تبلیغاتی بر روی نهاد خانواده متمرکز شده­ است و خانواده را از دو بعد جنسیت و نسل، یعنی از منظر روابط جنسیتی و روابط نسلی مورد تحلیل قرار داده است. تمرکز اصلی تحقیق بر محور سیاست بازنمایی آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون سراسری ایران از سبک روابط دوجانبة جنسیتی زن- شوهر و روابط دوجانبة نسلی والد- فرزند در خانواده‌های ایرانی است که در ذیل آن می­توان به فهم ساختار قدرت در خانواده دست یافت. پژوهش با بهره­گیری از روش کیفی نشانه­شناسی بر اساس اصول عام نشانه‌شناسی و با پیروی از اصول «دلالت­های مرتبة اول» که بیشتر در محور هم­نشینی نمود می­یابد و «دلالت­های مرتبة دوم» منتسب به رولان بارت که در محور جانشینی نمودگار است، انجام شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که تبلیغات تلویزیونی در «وجه ذهنی قدرت» با نمایش انگاره­های ذهنی هم‌خوان با نظام مردسالار و در «وجه عینی قدرت» با نمایش کلیشه­هایی که در گام اول مردان (از منظر جنسیتی) و در گام دوم والدین (از منظر نسلی) تصمیم نهایی را می­گیرند، به بازتولید شکاف قدرت و نابرابری در روابط خانوادگی می­انجامد. UR - http://www.jicr.ir/article_290.html L1 - http://www.jicr.ir/article_290_1fa3f4b7f7df0c9bc1cd8dd7c5cd2566.pdf ER -